Waw magazine

Waw magazine

Menu
© Doc Galler

Jean Galler - Méér dan chocolade, een passie!

  • Portrait
Liège  / Vaux-sous-Chèvremont

Door Guy Delville

Sinds meer dan veertig jaar is Galler wereldwijd synoniem geworden voor fijne chocolade. Een smakelijke reis tijdens een gesprek van de hak op de tak met Jean Galler.

 

Jean Galler was 16 jaar toen hij oog kreeg voor chocolade. Tijdens zijn banketbakkerstudies leert hij chocolade kennen wanneer zijn moeder hem een boek van een grote Parijse banketbakker geeft. Pagina 169, die over chocolade gaat, is voor hem een openbaring. Liefde op het eerste gezicht! Een passie die hem zijn eigen onderneming zal doen stichten. Veertig jaar later is de basis nog steeds dezelfde: passie voor chocolade, zin voor perfectie, voortdurende creativiteit. Vandaag heeft hij 190 medewerkers (waarvan 70 voor de productie) en ontwerpt, fabriceert en verkoopt hij pralines, roomijs, banketgebak, repen, tabletten, kattentongen, smeerpasta... Van al die specialiteiten wordt overal ter wereld met evenveel plezier genoten. Jean Galler zegt duidelijk wat zijn waarden zijn: edelmoedigheid, vrijheid, respect, nederigheid en knowhow. Hij meent dat het zijn taak is plezier te geven door een creatieve en kwalitatief hoogwaardige chocolade-ervaring. Wanneer men hem vraagt over zijn eigen persoonlijkheid te spreken, duiken er woorden op zoals passie, ondernemingszin, kennis en enthousiasme. Tegelijk benadrukt hij zijn trots over zijn Belg-zijn.

Zoeken naar de juiste smaak

Zin voor details, kiezen van natuurlijke smaken, liefde voor innovatie en het voortdurend nastreven van het schone en het goede hebben de firma Galler in staat gesteld om de consument te doen dromen en nieuwe horizonten voor hem te openen. “Chocolade is vrijheid”, zegt de door zijn beroep gepassioneerde Jean Galler met klem. Hij heeft nieuwe partners aangetrokken. Dankzij die uitbreiding kan hij gemakkelijker heel de wereld en dus nieuwe consumenten bereiken, die op zoek zijn naar originele dingen en perfecte smaken. De basis bestaat uit passie voor chocolade, voortdurende creativiteit en zin voor perfectie. Tegelijk is er een subtiele combinatie van fijnproeverij (zichzelf genoegen doen) en van blijvende toegankelijkheid (in de tijd en door de prijzen en de geografische ligging).

Een gamma dat uit exclusieve nieuwigheden bestaat

Galler is aanwezig in de voornaamste distributiekanalen die zich onophoudelijk uitbreiden in Namen, in Brussel, aan de Belgische kust, langs de grote Parijse boulevards, in Dubai... Zowel in hotels en restaurants, als in de sector van de selectieve distributie, de relatiegeschenken, de boetieks en de befaamde chocoladebars, gaat het om een creatie die met succes haar plaats inneemt in handelscentra zoals de Médiacité van Luik. Met een productie van ongeveer 1800 ton per jaar, is Galler de nummer één van de Belgische premiummerken voor chocoladerepen en -eieren. Over heel de wereld zijn er meer dan 3000 verkooppunten. Indrukwekkend!

De reep was de eerste die Galler succes en faam bracht. Zoals men hier zegt: “enkel en alleen maar plezier”. Van die vier beroemde reepvierkantjes geniet men op zijn eentje, als verliefd koppel, als gezin en met vrienden. De repen bestaan in een twintigtal parfums die eindeloos kunnen worden gecombineerd voor een intens plezier dat even smakelijk als kleurrijk is. De minirepen, van hun kant, zijn natuurlijk klein, maar even lekker voor een kort smakelijk moment. De tabletten en minitabletten kunnen worden beschouwd als het summum voor kenners van delicatessen: met hun krachtige persoonlijkheid openen ze een waaier aan zachte aroma’s. De smeuïge smeerpasta’s zijn authentieke producten die men kan degusteren met een lepel of met de vinger: pure chocolade, karamel en hazelnoten op een verse snee brood. Het paaseitjesassortiment is heel rijk en omvat een schitterend gamma aroma’s die, met hun verschillende smaken, texturen en hemelse verrassingen, één voor één smelten in de mond. Voor ons, Belgen, is een praline een chocoladebonbon die uitzicht geeft op een magische wereld van duizend-en-één verschillende smaken waarmee men zich in de loop van de dag kan verwennen. De chocoladewafels bestaan uit een zachte knapperige deklaag, met een smeltende chocoladekern; dit originele product kan, ver van afgunstige blikken, zowel warm, als lauw of koud worden gegeten. De ‘Chocolats du Chat’ ontstond uit een toevallige ontmoeting van Jean Galler met Philippe Geluck, twee slimme lekkerbekken, die elkaar grappige dingen wilden vertellen. Om te genieten van truffels, studentenhaver, makarons en sinaasappelpartjes met chocolade, wacht men niet altijd tot aan het einde van de maaltijd!

De ondernemer

Chocolaterie Galler is tegenwoordig aanwezig in meer dan dertig landen en heeft in België en in het buitenland haar eigen netwerk van gefranchiseerde boetieks. In 2002 ontving de onderneming op het Franchisesalon van Brussel de Innovatieprijs voor het ontwikkelen van haar “Chocolade-Thee”-concept, namelijk degustatiesalons voor chocolade in al zijn vormen en thee van uiteenlopende herkomst. De producten van Galler worden uitgevoerd naar Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Japan, de Verenigde Staten, Australië, de Verenigde Arabische Emiraten... In 2006 stapten twee leden van de koninklijke familie van Qatar in het kapitaal van de Belgische onderneming. Een ander deel van het kapitaal is in handen van de stafmedewerkers van de firma. De spreiding van de aandelen valt onder een geheimhoudingsakkoord.

Toen een Europese richtlijn in 2000 zei dat er andere plantaardige vetstof dan cacaoboter aan chocolade mocht worden toegevoegd, besloot Galler de vermelding “Pure cocoa” (“zuivere cacao”) mee te geven aan zijn producten. Later zal ze worden vervangen door “Chocolatier”. Sinds jaren steunt de chocoladefabriek verscheidene liefdadige verenigingen, alsook cacaoarbeiders.

Vormen, kleuren, smaken

Om het genot en de glimlachende extase ter vergroten door eindeloos vormen van zingenot met elkaar te combineren, doet Jean Galler niets liever dan spelen met vormen, kleuren en smaken. Wanneer hij iets nieuws bedenkt, vraagt hij graag het advies van zijn naaste medewerkers. Om tot een voortdurende diversificatie te komen, luistert hij naar kritiek en adviezen. Zijn echtgenote en zijn dochter staan altijd aan zijn zijde om beter te ondernemen. Ze streven allemaal naar perfectie, hebben zin voor details en zoeken onophoudelijk het goede en het schone voor het plezier van wie verliefd is op chocolade.

Wanneer Jean Galler interessante adviezen begint te geven aan de “goede gebruiker” van zijn producten, dan geraakt hij nooit uitgepraat. Maar wat hij in alle geval vooropstelt, is dat u moet doen wat U prettig vindt. Of het nu gaat over de volgorde waarin u de chocolades eet, dan wel over wat u er samen mee eet of over de bevoorrechte momenten, hij laat iedereen meester van zijn reacties volgens het ogenblik: droommomenten... Het is op die smakelijke en subtiele wandeling in gezelschap van wie het leven en de goede momenten ervan liefheeft, dat Jean Galler ons meeneemt. Onweerstaanbaar. Laat u bij de hand nemen…


BELANGRIJKE DATA 

1930 — Oprichting van de familiale bakkerij.
1976 — Oprichting van de chocoladefabriek, die oorspronkelijk een klein productieatelier voor dikke chocoladerepen was.
1979 — Eerste groot succes met de reep “Café liégeois”.
1989 — Ontmoeting met de De Kat (Philippe Geluck), begin van een mooie samenwerking.
1993 — Creatie van pure chocolade van 70%, de eerste op de Belgische markt.
1994 — Galler mag toetreden tot de beperkte kring van Belgische Hofleveranciers.
1995 — Op de Grote Markt van Brussel wordt, na het moederhuis in Vaux-sousChèvremont, een eerste boetiek geopend.
1996 — Voorloper van de combinatie wijn-chocolade.
2006 — Introductie van de Chocoladebar.
2008 — Ontstaan van Kaori, de eerste kameleonchocolade.
2014 — Komst van Quentin, de schoonzoon van Jean Galler, om het voortbestaan te verzekeren.
2016 — Het 40-jarig bestaan van het merk Galler.


www.galler.com

 

Your opinion counts