- Business
Door Florence Thibaut
DreamWall, dat in 2007 werd opgericht, maakt virtuele decors. Sinds zijn verslaggeving van de laatste Franse presidentsverkiezingen maakt de animatiestudio snel furore in het buitenland. Zo heeft het mkb-bedrijf uit Charleroi onlangs een contract gesloten met Canal+. Een belangrijk signaal naar de markt.
![]() |
De geschiedenis van DreamWall begint met een partnerschap tussen de groep Dupuis en de RTBF. De twee partners besluiten een animatie- en graphicsstudio op te richten die gespecialiseerd is in het maken van animaties en infographics. Thibaut Baras, de algemeen directeur van de studio, interesseert zich algauw voor virtuele technologie, een terrein dat toen nog nauwelijks verkend was. “Ik heb altijd geloofd in Augmented Reality en virtuele technologieën op televisie, ook al vormden we toen maar een kleine groep. Die technologieën zijn lang genegeerd door art directors en producers. De trend is nu omgedraaid en er is sprake van een overloopeffect naar de grote zenders”, legt hij uit.
De ontwerpstudio, die nog steeds in Marcinelle is gevestigd, berust op meerdere pijlers: 2D-animatie (series, speelfilms, teasers, webformats), 3D-animatie, bouw van virtuele decors, 3D-virtualisatie en televisievormgeving (bv. aftitelingen, Augmented Reality). “Ons voordeel is dat we een voorsprong hebben genomen”,benadrukt Thibaut Baras. “Wij weten hoe we verhalen moeten vertellen en de toeschouwer naar een andere wereld moeten voeren.” De RTBF en Les Editions Dupuis (Groupe Media Participations, Wallimage Entreprise, Sambrinvest en Léon Pérahia) zijn de huidige aandeelhouders van het bedrijf.
Virtuele opnamestudio’s
Om zijn deskundigheid ter zake te ontwikkelen, stichtte DreamWall vijf jaar geleden KeyWall, een complex van virtuele (greenscreening) opnamestudio’s. Dit bedrijf heeft dezelfde aandeelhouders maar dan aangevuld met Télésambre en RTC Liège, twee lokale tv-zenders. Een van de beschikbare studio’s is de grootste van Europa. Deze hightechinstallaties zijn bedoeld om decors voor op tv, in de bioscoop of op internet te ontwerpen. Virtuele decors, die minder duur zijn, bieden ook oneindige mogelijkheden in verhalend opzicht. “In mijn ogen hebben deze technologieën meerdere belangrijke voordelen, met name op entertainmentgebied”, legt Thibaut Baras uit. “Onze softwareprogramma’s zijn onze grondstof. Bij de productie kunnen we daarmee niet te verwaarlozen besparingen realiseren op het gebied van verlichting, platformbouw en onderhoud van installaties. Virtuele technologieën leveren daarnaast echte redactionele meerwaarde op.”
Het volgende marktsegment dat wordt ontwikkeld, zijn speelfilms en documentaires, die nog weinig ‘gevirtualiseerd’ zijn. “In 2018 gaat virtual nog andere technische innovaties mogelijk maken. We staan pas helemaal aan het begin van deze revolutie. De technologieën zijn nu rijp om in de behoeften van de zenders te voorzien. We kunnen nu al onmogelijke decors in hard materiaal maken. De creatieve mogelijkheden zijn eindeloos.”
Meer Franse dan Belgische klanten
De televisievormgeving van de laatste Franse presidentsverkiezingen voor France Télévisions, waarbij Laurent Delahousse tegen een groene achtergrond werd gefilmd tussen geanimeerde figuren van de kandidaten, was een keerpunt in de geschiedenis van het jonge bedrijf. Dit project werd in april en mei uitgevoerd in samenwerking met Zero Density, een specialist op het gebied van Augmented Reality uit Izmir (Turkije). “Dankzij infographics, virtuele decors en animaties konden de televisiekijkers uit de werkelijkheid stappen om het verhaal op een andere manier te beleven. We hebben ze meegenomen naar andere oorden”, voegt Thibaut Baras eraan toe. “Dat is inderdaad een keerpunt voor ons geweest. Hierdoor werd de interesse gewekt van de andere zenders, die in gedachten opeens de mogelijkheden zagen voor hun eigen programma’s.” France 2 heeft zijn prominente uitzending ‘Envoyé Spécial’ ook aan DreamWall toevertrouwd.
Het mkb-bedrijf heeft inmiddels meer Franse dan Belgische klanten. Ze bevinden zich ook in de Verenigde Staten en Finland. Er zijn contacten gelegd in China en het Midden-Oosten. “Er zijn maar weinig bedrijven in de wereld die de hele keten beheersen en artistieke, technische en studio-ontwerpkennis combineren. Dat is aantrekkelijk, zowel in België als in het buitenland.” Een paar weken geleden heeft DreamWall een contract met Canal+ gesloten voor de televisievormgeving van een sportprogramma dat op zondagavond wordt uitgezonden: een zeer prestigieuze samenwerking. “Canal+ is altijd een vooruitstrevende zender geweest. Het is een mooie erkenning van ons werk en vergroot onze geloofwaardigheid op de markt”, zegt Thibaut Baras blij.
Internationale prijzen
De vele internationale prijzen die DreamWall al in de wacht heeft gesleept, dragen ook bij aan de reputatie van het bedrijf. Zo werkte een van zijn teams in 2014 mee aan de film ‘Loulou, l’incroyable secret’, die de César voor de beste animatiefilm won. Dankzij dit succes kon het bedrijf meerdere nieuwe medewerkers aannemen. Afhankelijk van de projecten werken nu tussen de 100 en 120 mensen bij DreamWall, terwijl KeyWall ongeveer tien medewerkers heeft. Daarbij gaat het om ontwikkelaars, ingenieurs, computer artists, tv-producers, decorontwerpers en decorbouwers. De laatste vijftien maanden neemt het aantal medewerkers alleen maar toe. “We hebben jonge talenten uit de videogamewereld kunnen aannemen. Dat is boeiend. En des te interessanter omdat videogametechnieken zich lenen voor televisie. Er gaat een nieuwe wereld voor ons open!”
De teams zijn momenteel met ongeveer tien projecten tegelijk bezig. De twee hoogtepunten van dit jaar zijn het Wereldkampioenschap voetbal en de volgende Belgische gemeenteraadsverkiezingen, die in oktober worden gehouden. “Al deze projecten tot een goed einde brengen, dat zal voor ons de grootste uitdaging zijn!”
In cijfers
€ 7,2 miljoen: de omzet van DreamWall
2007: het oprichtingsjaar
Tussen de 100 en 120: het aantal werknemers
€ 2,1 miljoen: de omzet van KeyWall
Factor 4: de groei van het team van KeyWall in 15 maanden tijd
DreamWall
Rue Jules Destrée 52
B-6001 Marcinelle (Charleroi)
+32 71 60 01 60
http://fr.dreamwall.be