- Business
Door Gilles Bechet
In oktober 2017 vierde keukeninstallateur èggo zijn tienjarig bestaan. Op tien jaar tijd is de KMO uit Profondeville opgeklommen tot de Belgische marktleider, met 53 verkooppunten, met meer dan 100.000 in het land verkochte en geplaatste keukens en met de aanzet tot internationale expansie.
![]() |
Met haar emoties, geuren en familiegewoonten, neemt de keuken een speciale plaats in ons leven in. Al meer dan 25 jaar beheerden Philippe en Frédéric Taminiaux de Waalse winkels van een keten voor huishoudtoestellen, waar ze net zo goed ingerichte keukens als stofzuigers, wasmachines, tv-toestellen en computers verkochten. Op een dag voelden ze aan dat er “iets anders kon gedaan worden”. Die intuïtie kreeg vorm naar aanleiding van een bezoek aan het “Salone del mobile” in Milaan. In de aan keukens gewijde ruimte beseften ze dat die zodanig konden worden gepresenteerd, dat ze de bijbehorende emoties en belevingen tot uitdrukking konden brengen. “De keukenwereld was altijd gericht op techniek, van de scharnieren tot de kookplaten”, stelt Frédéric Taminiaux, de CEO. “Maar wij wilden een cocon rond de keuken creëren door ze in een ander verkooppunt te plaatsen, in een gezellige sfeer die aanzet tot een bezoek en tot emoties, in plaats van tot rekenen.” Vader en zoon zetten zich aan het werk en wilden niets aan het toeval overlaten. Een jaar lang hebben architecten, interieurontwerpers en kleurenspecialisten met vereende krachten aan die cocon gewerkt, die “èggo” werd genoemd en gebaseerd was op kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeken.
Nationale zichtbaarheid
De eerste klanten die door de rustige gangen van hun “Kitchen House” wandelden, waren verrast. Geen marketingtaal meer, maar foto’s, close-ups van gezichten, mensen die in het bos lagen. “Sommigen moeten gedacht hebben dat het zeer duur was wegens de heel kwalitatieve sfeer, terwijl onze prijzen best betaalbaar zijn.”
Vanaf het begin wilde èggo mikken op volume, met een ambitieus programma van 47 winkels in drie jaar en in de drie gewesten van het land. “Dat was natuurlijk een uitdaging inzake snelheid, maar het was van belang vlug nationale zichtbaarheid te verwerven en de volledige controle te behouden over het imago en het concept.” Vanaf het begin is de onderneming gaan luisteren naar haar klanten. Eerst moesten die het nieuwe concept leren kennen en informatie krijgen over de prijzen. De kracht van het geïntegreerde netwerk is dat eender welke winkel nettoprijzen zonder verrassingen kan bieden. “Bij ons zijn er nooit kortingen en geen speciale prijzen voor speciale klanten. Ik zou dat niet normaal vinden.” Zeer vlug kwamen er ook aanvragen voor aanvullend meubilair voor wasplaatsen en dressings. “De klanten dwingen ons om ons opnieuw uit te vinden. We hebben een studiebureau gevormd dat trends analyseert en objectiveert, bijvoorbeeld door punten te geven aan beelden die rondgaan op Pinterest. We halen daaruit aanwijzingen voor het vernieuwen van onze showrooms, waar 25% van de tentoongestelde keukens elk jaar worden vervangen met streekgebonden accenten.”
![]() |
Avalrecyclage
Om tegemoet te komen aan de belangstelling voor milieu en duurzame ontwikkeling, heeft de onderneming het “èggo life”-progamma geïntroduceerd, dat meer bepaald de steun aan ontwikkelingsprojecten voor beschermde natuurzones coördineert. Uiteraard gebruikt èggo enkel hout met een PEFC-label voor duurzaam beheer (1), maar bovendien heeft de firma een ambitieus project opgestart voor het recycleren van karton‑ en frigolietafval, die naar een centrale worden gebracht om er opnieuw te worden verwerkt en verkocht. “We zijn ervan overtuigd dat dit project binnen één of twee jaar rendabel is.”
Vandaag is het web het zenuwstelsel van de handel geworden. Bij èggo is het dikwijls het eerste contactpunt met de klant geworden, die er interactieve catalogi en onlineconfiguratietools op vindt. “We ontwikkelen ook ‘My èggo’. Daarop kunnen onze klanten alle plannen en documenten in verband met hun bestelling vinden. Intern hebben we tevens planningsalgoritmen geïnstalleerd voor het optimaliseren van het beheer van het wagenpark en de montageteams.
Wanneer de klant een showroom binnenstapt, heeft hij al dikwijls zijn keuze gemaakt. Wat hij er komt zoeken is een bevestiging en een niet-virtuele ervaring, namelijk het contact met de materialen en de ruimtelijke perceptie van de volumes. Sommige klanten verwachten ook advies voor de stijl die het best bij hun interieur past. Aangezien onze verkopers een project moeten verkopen en niet alleen maar meubels, worden ze opgeleid in de ‘èggo academy’, waar zes voltijdse instructeurs hun modules inzake techniek, stijl en design aanleren.”
Een Europese stijl
Nadat hij de Belgische markt heeft veroverd, werkt de keukeninstallateur vol vertrouwen voort aan zijn ontwikkeling in het buitenland. Met zijn vier winkels in Spanje begint èggo bekend te worden op het Iberisch schiereiland. “We kwamen daar aan in volle economische crisis, terwijl – op één na – alle ketens die onze concurrenten hadden kunnen zijn, zich hadden teruggetrokken. We kunnen rekenen op drie dynamische en ambitieuze managers. We hopen dat we ons tempo zullen kunnen verhogen dankzij die drie of vier jaar voorsprong.” In het Groothertogdom Luxemburg telt het èggo-netwerk al twee winkels. En in het taalverwante Nederland opent het eerste “Kitchen House” binnenkort zijn deuren. “Zelfs al moeten er van land tot land enkele aanpassingen gebeuren, zoals ook voor de gewesten in België, toch is de stijl van èggo Europees. We ervaren dezelfde emoties in Madrid als in Marche-en-Famenne.” De verscheidenheid is niet enkel geografisch. Met “èggo Pro” richt de keukeninstallateur zich op een markt en tot een klantenkring die hem tot nu toe ontsnapten. De nieuwe tussenpersonen zijn de vastgoedmakelaars. “Zo kunnen we klanten bereiken die niet naar de winkel zouden gekomen zijn. Dit is een belangrijke krachtlijn voor de ontwikkeling in het noorden van het land. Op twee jaar tijd hebben we onze verkoop verdubbeld, die nu al 10% van onze omzet vertegenwoordigt.”
Het “aandeel van de mondreclame”
Wanneer we hem vragen wat het geheim van het verbluffende succes van èggo is, benadrukt Frédéric Taminiaux zonder aarzelen dat dit vooral schuilt in de kwaliteit van de medewerkers. “We investeren veel geld en energie in de aanwerving, de opleiding en de organisatie van een motiverende en aangename werkomgeving. Wanneer het personeel zich goed voelt in zijn winkel, dan is het altijd geneigd zijn eigen prestaties te overtreffen.” Frédéric Taminiaux weet waarover hij praat, want hij is niet een van die managers die zich opsluiten in hun kantoor of enkel in contact komen met leveranciers. Hij leert veel tijdens de bezoeken die hij geregeld aan de winkels brengt. In de centrale is de formule “Leef mijn leven” wijdverbreid. In dat kader vullen bedienden hun dag met hun eigen taken en verantwoordelijkheden, maar trekken ook een overall van een monteur of chauffeur aan. “De boodschap luidt: elk beroep is belangrijk. Zo krijgt men ook meer respect voor en kennis van wat de ander doet.”
Wanneer je Frédéric Taminiaux vraagt hoe hij denkt dat de zaken er binnen tien jaar zullen voorstaan, zet hij in op de ontwikkeling van èggo in Europa, steeds als kampioen inzake klantenbegeleiding en ‑service. “We dromen er ook van geen marketing meer te moeten doen”, zegt hij met een glimlach. “Daar zullen onze klanten voor zorgen, want ze zijn onze beste ambassadeurs.” Vandaag zijn er al zes klanten op tien die naar een showroom komen op aanbeveling van een ander. Binnen de onderneming let men zeer goed op wat men het “aandeel van de mondreclame” noemt, namelijk het beeld dat iedereen van de onderneming geeft. “We stellen statistieken op voor de chauffeurs, de verkopers en de magazijniers. Iedereen moet de klant een buitengewoon goede ervaring geven. Het is een werk dat ons elke dag motiveert en dat nooit ophoudt!”
Zie Dossier Hout & Habitat
Èggo
Rue Léon François 6-8
B-5170 Bois-de-Villers (Profondeville)
+32 81 43 24 24
contact@eggo.be
www.eggo.be