Waw magazine

Waw magazine

Menu
© Merel Hart
© Merel Hart

Façon Jacmin - Jeans herbekeken

  • Business
  • / Tendance
  • / Success story
Hainaut  / Marquain

Door Muriel Lombaerts

“Façon Jacmin” is meer dan alleen een lijn vrouwenmode. Het is het verhaal van tweelingzussen die talent en passie met elkaar wisten te verenigen.  


De een is blond, de ander heeft bruin haar. Allebei stralen ze stijl en gratie uit. Ségolène is een extraverte doorzetter. Alexandra is ingetogen en op zichzelf. De een houdt van wiskunde, management en dagen vol verrassingen. De ander is bedachtzaam en rustig; ze houdt ervan om projecten mettertijd te zien rijpen. 

De gezusters Jacmin zijn in 1986 in de buurt van Doornik geboren, onder het sterrenbeeld Stier. Bij hun opvoeding kregen ze de ruimte om elk hun eigen talenten te ontwikkelen; ze werden niet als kopieën van elkaar behandeld! Ségolène woont in Brussel na eerder in Leuven voor ingenieur te hebben gestudeerd en een jaar in Chicago te hebben gewoond. Alexandra koos voor Oxford en daarna voor een designopleiding in La Cambre. Parijs is haar stad – en luxe is haar wereld. Ze leerde het vak bij Martin Margiela en later in de designstudio van Jean Paul Gaultier.

Van de zolder naar de markt

Als kleine meid bracht Alexandra al uren in haar eentje door, druk bezig met een nieuwe kledingcollectie voor haar poppen… of voor haar zussen. Die speelden graagvoor model en hielpen hun zusje zo vorm te geven aan haar creativiteit. Ségolène herinnert zich met een glimlach de eerste “creatie” van haar tweelingzus: een tasje gemaakt van restjes jeansstof…

Ségolène werkte in consultancy, maar op een dag realiseerde ze zich dat haar plaats elders was. Ze volgde haar intuïtie en schreef zich in voor een “Startupweekend” waarin ze twee dagen de tijd kreeg om met een idee te komen. Dat weekend vormde een keerpunt. Na afloop beloofde ze zichzelf om snel een project met haar tweelingzus te starten. Maar Alexandra is iemand die graag de tijd neemt voor dingen. Het voorstel van Ségolène werd nogal koel onthaald… Maar die liet zich niet uit het veld slaan. “Dan niet, zus!” Ze ging aan de slag als manager voor een vzw die gespecialiseerd is in de coaching van modeontwerpers.  

Een paar maanden later bracht ze met een vriendin een gamma sjaals op de markt onder de naam “Coucou”. De wollen sjaals werden in Nepal gemaakt en waren in tien kleuren verkrijgbaar.

Dit succes bleef niet zonder gevolgen. Was de nieuwsgierigheid van Alexandra gewekt of waren haar twijfels gewoon weggenomen? Wie zal het zeggen. Wat zeker is, is dat de ontwerpster haar familie op kerstavond 2015 een bijzonder cadeau schonk. Ze legde nonchalant een reeks ontwerpen op tafel waar ze zes maanden in het grootste geheim aan had gewerkt. Vervolgens stelde ze – alsof het de normaalste zaak van de wereld was – aan haar zus voor om die papieren ontwerpen samen tot realiteit te maken. – “In mei 2016 lanceren we onze lijn!” antwoordde Ségolène. Alsof ook dat de normaalste zaak van de wereld was. De zussen stelden een dossier op en vroegen en kregen een bourse de pré-activité van het Waals Gewest. De lastigste taak: het inschrijvingsformulier invullen. Maar dat was een heel belangrijke stap, want daarmee werd de oprichting van hun onderneming een feit. Om de beurs te krijgen, moest het tweetal het project op papier beschrijven, het businessplan opzetten, een sales pitch verzinnen en de positionering van het merk bepalen. Dat werd “middengamma – instap hogere gamma”.

De beurs kwam er en toen hoefden de zussen alleen nog maar op zoek naar een leverancier en een confectieatelier. Na een mislukte poging in Brussel vonden ze in Bulgarije wat ze zochten. Een werkplaats waarvan de kwaliteit van de afwerkingen al was getest en goedgekeurd door Sonia Rickiel, Pierre Balmain, Hugo Boss, Chloé… Het eerste prototype kwam eind januari 2016 uit. En vier maanden later, helemaal volgens plan, kwam de eerste collectie op de markt. Zes jeansmodellen en vier in popeline van katoen of soepele zijde

Levenspatroon 

Denim speelt de hoofdrol in de collectie. Daar zijn meerdere redenen voor. Naast een stukje nostalgie en het feit dat deze stof al generaties lang in de mode is, hebben de twee nog andere redenen voor hun voorkeur: het is een mooie stof met unieke patronen en een mooi slijtageproces. “Jeansstof”, aldus Alexandra, “wordt mettertijd mooier. De blauwe kleur maakt een eindeloze hoeveelheid gradaties mogelijk. En iedereen, in elke klasse van de samenleving, heeft een sterke band met deze stof. Het is als een tweede huid die met je mee groeit.” Ze heeft gelijk. De structuur absorbeert jaar na jaar een stukje van ons leven. Spijkerstof is in zekere zin de stille getuige van onze persoonlijke geschiedenis.

Noblesse oblige: om een jeansstof te vinden die aan hun eisen beantwoordde, moest het tweetal naar Japan. Daar krijgt de katoen acht opeenvolgende verfbaden alvorens te worden gefixeerd. Deze luxe verklaart de hoge prijs van de stof: veel leveranciers vinden vier verfbaden wel genoeg…

“Façon Jacmin” is een andere manier om naar mode te kijken, een onweerstaanbare drang om de codes te doorbreken, buiten de lijntjes te kleuren, innovatief bezig te zijn. Jurken, rokken, tops, broeken, mantels en zo verder: elk kledingstuk, ongeacht de snit, is geraffineerd, comfortabel en elegant tegelijk. Voor Alexandra is het een erezaak dat haar collectie elke vrouw goed staat: van naturel tot vurig, van lang en slank tot vol.

De Jacminvrouw, aldus Ségolène, “is een actieve vrouw die weet wat ze wil. Ze is tussen de 35 en 65 jaar oud en heeft dat beetje extra persoonlijkheid dat een vrouw uniek maakt… een vrouw die zichzelf is.”

 

De boetiek voorbij

De traditionele retail heeft het moeilijk en daarom kozen de gezusters Jacmin voor een innovatief alternatief: tweemaal per maand komt een mobiele winkel, “type verbouwde vintagecamion”, in Antwerpen en Brussel naar de klanten toe.

Daarnaast reist het merk van stad naar stad via tijdelijke winkels. Knokke, Gent, Luik en Parijs zijn binnenkort aan de beurt. De data worden regelmatig bijgewerkt op de site en op Facebook en Instagram.

De gezusters Jacmin kunnen rekenen op bijval van hun vakgenoten. Zo kregen ze van de RTBF en Paris Match de prijs voor “Best Talent 2016” in de categorie mode. Dankzij die prijs konden ze een maand lang aan de slag bij het befaamde modehuis NATAN, waar ze met drie andere jonge Belgische designers werkten aan het concept NATAN COLLECTIVE. Door zelf hun eigen arbeidsvoorwaarden te scheppen, heeft het tweetal een andere zege behaald: de zussen ontsnapten aan de paradox die Giulia Mensitieri, antropologe aan de Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales in Parijs, in haar thesis beschrijft (1). Volgens haar “wordt werk des te slechter betaald naarmate het vanuit symbolisch oogpunt meer bevrediging oplevert. En andersom.” Meer hierover valt te lezen in haar boek, dat in januari 2018 door uitgeverij La Découverte zal worden gepubliceerd.


INLICHTIGEN

FAÇON JACMIN sprl
+32 474 330 255
info@faconjacmin.com
www.faconjacmin.com

Your opinion counts