- Business
Door Violaine Moers
DUURZAME SKI’S OP MAAT
Wie op zoek is naar exclusieve houten ski’s, kan niet om Pierre Gerondal heen. Deze ambachtelijke timmerman uit Malmedy maakt supersterke hightechproducten met een kleine ecologische voetafdruk. Ontmoeting met een hartstochtelijke skiliefhebber.
Het is heel chic om met Belgisch materiaal te skiën ! En het zal u misschien verbazen, maar de Belgen staan bekend als skifans. Op dat punt laten ze de Fransen ver achter zich. Skiën is een passie die Pierre Gerondal, een ambachtelijke timmerman uit Malmedy, nooit is kwijtgeraakt. Sinds zijn tienerjaren vervaardigt hij zelf zijn sportbenodigdheden. Dat begon met windsurfplanken en surfboards. In eerste instantie wilde hij daarmee geld besparen, maar gaandeweg leerde hij het composiet beheersen, terwijl zijn vrienden het materiaal echt van goede kwaliteit vonden. Stap voor stap legde hij zich ook toe op het maken van ski’s, die dankzij mond-tot-mondreclame steeds meer aftrek vonden.
“In het begin was het een activiteit ernaast, mijn hobby. Maar toen ik zag dat mijn familie, vrienden en kennissen de voorkeur gaven aan mijn ski’s boven de meer industriële merken, begon ik na te denken. Ik heb eerst een sabbatical van twee jaar genomen. Daarna heb ik mijn baan opgezegd en ben ik begonnen.”
Duurzame ski’s met traceerbaarheidsgarantie
“Ik heb een duurzamere en milieuvriendelijkere ski ontwikkeld. Dat lag me aan het hart, want skiën is helaas een van de meest vervuilende sporten. Voor mij is het dus belangrijk om daaraan te werken. Ik wilde een andere kijk geven op mijn passie.”
Het is mogelijk om snelle en duurzame ski’s te maken. Het geheim zit aan de binnenkant. In zijn werkplaats gebruikt Pierre niet meer dan drie materialen voor de fabricage : glasvezel, epoxy en hout.
Het gebruikte hout komt uit België of naburige landen, waarbij een straal van maximaal 250 kilometer wordt aangehouden : Belgische Ardennen, Duitsland en Frankrijk. Pierre werkt met lokale inheemse houtsoorten, zoals essen, douglas, populier, beuken en notenhout. En als kunststofvervanger gebruikt hij robinia, dat bestand is tegen kou en regen. De andere houtsoorten worden gemengd naar gelang de skiër en de vorm van skiën die hij of zij beoefent.
“Die garantie van oorsprong en traceerbaarheid voor de gebruikte materialen is zo’n beetje ons handelsmerk, onze belofte ten aanzien van duurzaamheid en milieuvriendelijkheid. Als blijk van vertrouwen vermelden we de herkomst van elk gebruikt materiaal op de factuur.”
De ski’s hebben een levensduur van ongeveer tien jaar, maar omdat ze na afloop van elk seizoen gerepareerd kunnen worden, heeft nog niemand een paar weggegooid. Zoals hij het heeft ontworpen, kan het houten gedeelte altijd gerenoveerd worden. “We hebben nog geen ski’s weggegooid. Een anekdote die bij ons de ronde doet, gaat over klanten die zeggen : ‘Zo, mijn ski’s zijn tien jaar oud, nu ga ik een nieuw paar proberen. Maar jullie moeten ze nog één keer opknappen, zodat ik ze in mijn woonkamer kan uitstallen ! ”
Dit Belgische goudhaantje verleidt steeds meer liefhebbers. Ondanks de coronacrisis verwacht het bedrijf vóór het einde van het jaar 225 paar ski’s te verkopen.
Ski’s op maat : een wereldprimeur
Pierre Gerondal beschikt over een showroom in Brussel, waar vaak de eerste contacten worden gelegd. Elk type ski wordt aangeboden in zes modellen. Als de klant een keuze heeft gemaakt, worden de ski’s aangepast aan zijn gewicht, lengte, manier van skiën, favoriete pistes enz. “De klant kan ze dan een week lang testen en terugkomen om bepaalde wijzigingen te laten aanbrengen. Als de skiër zegt : ‘Het trilt daar een beetje’, wijzigen we het karakter van de ski met composietmateriaal. We gebruiken geen carbon, behalve aan het einde om de wijzigingen definitief te maken. Het resultaat is een eindproduct op maat ! Dat is een exclusieve service die we bieden.”
Zelfs skifabrikanten kijken van een afstand toe wat Pierre doet om te zien wat werkt en aanslaat bij het publiek. “Met onze omvang en gepassioneerde klanten hebben we de middelen om dingen te testen en proefondervindelijk te werk te gaan. De industrie kan zich dat niet veroorloven, maar laat zich wel erdoor inspireren. Zo waren wij het eerste bedrijf dat linnenvezel in al zijn ski’s gebruikte. Dat is namelijk een materiaal dat trillingen bijzonder goed absorbeert. Tegenwoordig wordt het door alle fabrikanten gebruikt.”
Hoewel de ski’s uit Malmedy in het begin voor wedstrijdskiërs werden gemaakt, is Gerondal tegenwoordig een merk dat voor iedereen toegankelijk is. Aan deze kwaliteit hangt natuurlijk wel een prijskaartje. Het instapmodel kost 1.400 euro zonder bindingen, inclusief heen en weer reizen. En dat is heel normaal, gezien de kwaliteit van de gebruikte materialen en de tijd die nodig is om de ski’s te fabriceren. Per paar moet worden gerekend op ongeveer dertig uur.
Dit Belgische goudhaantje verleidt steeds meer liefhebbers. Ondanks de coronacrisis verwacht het bedrijf vóór het einde van het jaar 225 paar ski’s te verkopen. “Bij ons zijn klanten soms al aan hun tweede of derde paar toe, omdat ze bijvoorbeeld van de piste overstappen op freeriden.”
“Ik heb weleens een ski tien keer met verschillende materialen hersteld om het gewenste resultaat te bereiken.”
Resultaat van jarenlange ervaring
“Het kost enorm veel werk, ervaring en heen en weer reizen om zover te komen”, zegt Pierre. “We proberen veel uit en laten ski’s door andere mensen testen om feedback te krijgen. Ik heb weleens een ski tien keer met verschillende materialen hersteld om het gewenste resultaat te bereiken. Na twintig jaar heb ik nu de nodige ervaring om te weten wat van invloed is op de ski en wat de skiër prettig vindt.”
In de houtbewerkerij in Malmedy, waar hij samen met Justine Corman en twee arbeiders werkt, kiest Pierre de houtsoorten en vervaardigt hij de ski’s. Die knowhow past hij ook toe bij het maken van meubels, waarbij hij het milieu ontziet en stevigheid en duurzaamheid vooropstelt. Van het hout wordt 65 % gebruikt om ski’s te maken, terwijl de rest bestemd is voor meubels. Zijn vriendin, die interieurarchitect is, gebruikt de materialen uit de werkplaats bijvoorbeeld voor haar ontwerpen : een terras van robinia, een wellnesscenter of douche van carbon enzovoort. Zij profiteert van de kennis die de werkplaats van composiet heeft en zo ontstaat een win-winsituatie. “We zouden twee mensen in dienst kunnen nemen om het team aan te vullen. De moeilijkheid is dat er geen opleiding voor dit werk bestaat. Je zou dus de tijd moeten vinden om ze op te leiden. En in dit vak duurt het drie tot vijf jaar voordat iemand zelfstandig kan werken ...”
De vriendin van Pierre Gerondal is interieurarchitecte en gebruikt materiaal uit het atelier voor haar creaties.