- Tendance
- / Mode
Door Marie Honnay
TASSEN VOLGENS RACHEL CORNET
Ze had stylist kunnen worden of ver weg kunnen blijven van een baan die weinig ruimte laat voor het gezinsleven en het leven zelf. Maar Rachel lijkt geboren te zijn voor het geluk. In 2015 lanceerde ze Kokko, een merk van leren tassen dat traditionele knowhow, maar ook een zekere joie de vivre op de voorgrond plaatst.

© Alessandro Volders
Wanneer u het atelier van Rachel Cornet binnenkomt, een warme ruimte in een rustige straat vlak buiten het centrum van de Vurige Stede, ziet u eerst haar werkbank, waar de jonge vrouw het leer bewerkt. Deze tafel is gemaakt door haar broer, een timmerman. Want voor het gezin Cornet is familie heilig. Een goed voorbeeld daarvan is de steun die Rachel van haar man krijgt, een ervaren communicatiespecialist. Hij helpt haar met haar Instagram-pagina. Op sociale netwerken toont Kokko duidelijk haar ambitie, maar ook haar waarden : vakmanschap uiteraard, want Rachel ontwerpt en maakt alle Kokko-tassen zelf, maar eveneens de menselijke benadering van een label dat nooit compromissen heeft gesloten. “Mijn werk heb ik beetje bij beetje opgebouwd. Eerst door een cursus naaien te volgen als deel van mijn bacheloropleiding modeontwerp aan de HELMo Mode in Luik, daarna door mijn vaardigheden te perfectioneren. Wat voor mij belangrijk was, was dat ik de nauwkeurigheid en technische kennis die ik tijdens mijn studie had opgedaan, kon combineren met een meer praktische aanpak.”
© Alessandro Volders
“ Tachtig procent van mijn tassen zijn unieke stukken die ik bedenk en vorm geef na een ontmoeting met de klant of het uitwisselen van berichten via sociale netwerken.”
Opleiding in Finland
Op geen enkel moment sinds haar opleiding in het Finse Kokkola, waar ze tijdens een Erasmusreis in 4 maanden tijd leerbewerking onder de knie kreeg, heeft de ontwerpster zich overgegeven aan de verleiding om te snel te groeien of tijd met haar gezin op te offeren. De ontwerpster, moeder van twee kinderen, is zich bewust van het belang om vrouwen een product aan te bieden dat met liefde is gemaakt en geeft de voorkeur aan een volledig gepersonaliseerde benadering van vrouwentassen. Door zich te richten op een handvol modellen, allemaal vernoemd naar deze Finse stad, biedt de ontwerpster haar klanten de mogelijkheid om alles te personaliseren : de grootte, het leer, de kleuren en de afwerkingen : lengte van de handgrepen, binnenvoering, franjes, kettingen, studs … “Vijf jaar geleden werd vakmanschap weinig gewaardeerd. Ondertussen zijn de mensen van mening veranderd. Onze vakkennis wordt erkend. Daarom ben ik nog trotser op wat ik heb bereikt. In mijn privéleven geef ik de voorkeur aan het lokale. En eigenlijk ook in mijn werk. Hoewel ik leer niet in België kan inkopen, probeer ik zoveel mogelijk gebruik te maken van lokale partners. Voor mijn laatste campagne heb ik, in plaats van te kiezen voor professionele modellen, vriendinnen met een eigen onderneming uitgenodigd om met mijn tassen te poseren. Dat was de perfecte kans om hen te ondersteunen en mooie samenwerkingen tussen vrouwen tot stand te brengen”.
Eerste collectie in de lente
Afgelopen mei, net na de lockdown, lanceerde Rachel haar eerste collectie om het leven en haar passie voor het vak te vieren. Dit was een vanzelfsprekende aanvulling op haar service op maat. Terwijl klanten die ervoor kiezen om een volledig gepersonaliseerd accessoire te kopen ongeveer twee maanden moeten wachten voordat ze hun tas in hun handen kunnen nemen, hebben degenen die vertrouwen op de modellen die worden aangeboden in de e-shop het genoegen om ze onmiddellijk te kunnen ontvangen. “Tachtig procent van mijn tassen zijn unieke stukken die ik bedenk en vorm geef na een ontmoeting met de klant of het uitwisselen van berichten via sociale netwerken. Over het algemeen zijn ze zich goed bewust van de tijd die nodig is om zo'n accessoire te kunnen ontwerpen en te produceren : ongeveer tien uur voor de productie, bijvoorbeeld. Ze zoeken een handige tas met een mooie twist. Mijn bestseller ? De Mattoa, een model dat gemakkelijk kan worden gepersonaliseerd en dat, zelfs in een felle kleur, toch van een klassieke look geniet”, zegt Rachel. Haar eigen collectie is niet ontstaan uit de wens om het label ongelofelijk hard te zien groeien. “Het is eerder een kans voor vrouwen die moeite hebben om een keuze te maken uit de vele mogelijkheden die op maat gemaakte producten bieden, om de combinatie te vinden die hen echt aanspreekt”, voegt ze eraan toe.
Tas Mattoa
© Alessandro Volders
Een reactie op fast fashion
Onder de eerste modellen die dit najaar zijn gelanceerd ontdekken we onder andere Anola, een heuptasje waarvan het praktische aspect is geïnspireerd op haar leven als ontwerpster en moeder, maar ook Halila, een handtas met franjes die net zo functioneel als leuk is, en Parola, een clutch om om de hals te dragen. Met deze collectie drukt de ambachtsvrouw meer dan ooit haar eigen stijl uit : die van een merk dat de voorkeur geeft aan unieke stukken en zeer kleine collecties, maar ook aan een ethische en duurzame aanpak. In een tijd waarin steeds meer vrouwen zich van wegwerpmode afkeren om het plezier van accessoires, gemaakt van mooie materialen, te herontdekken, slaagt het merk Rachel Cornet erin om het mooiste antwoord op fast fashion te zijn. Een klein winstgevend bedrijf dat zich niet laat verleiden tot de dwaasheid van grootsheid. De glimlach van Rachel nemen we er graag bij !
Soppi, perfect voor vrouwen
Deze rugzak, een van de populairste modellen van Rachel Cornet, is, net als alle andere modellen, verankerd in haar dagelijks leven als vrouw en moeder. Het werd kort na de lancering van het merk als tennistas gecreëerd en vervolgens voor het eerst herwerkt voor een lange reis naar Australië.
Toen ze moeder werd, bedacht ze naast de klep en het grote vakje aan de voorkant ook nog een variant in de vorm van een stoere en praktische kraamtas met een grote rits die gemakkelijk aan een kinderwagen kan worden bevestigd. Vandaag gaat de Soppi overal met haar mee. Laptops passen er trouwens ook perfect in. Dit leuke en praktische accessoire vat perfect de waarden van een merk samen dat perfect begrijpt wat vrouwen belangrijk vinden.