Waw magazine

Waw magazine

Menu
© Michael Briglio
© Jeremy Pertpète

Luikse mode

  • Tendance
  • / Mode
Liège  / Luik

Door Marie Honnay

in de kijker

De winnaars in 2020 van de persprijs die door Wallonie-Bruxelles Design Mode wordt toegekend, Jérémy Perpète en Sarah Van Overstraeten, respectievelijk afgestudeerden aan de HELMo Mode en het IFAPME, belichamen verschillende facetten van een sector die in volle omwenteling is. Portret van een dubbele en beloftevolle prestatie.


Wallonie-Bruxelles Design Mode blijft trouw aan haar eerste roeping, namelijk het ondersteunen van talent in de mode- en designsector actief in Wallonië en Brussel, en heeft daarom de eindejaarscollecties bekeken van de in 2020 afgestudeerde studenten uit de twee modescholen van de Vurige Stede : HELMo Mode met een bachelor in textiel en een sterke focus op de technische knowhow van haar studenten, en IFAPME Château Massart, een opleidingsprogramma met een resoluut artistieke aanpak. Hoewel de twee laureaten elk een collectie hebben ontworpen waarin hun identiteit duidelijk naar voren komt en waardoor beide collecties dus resoluut van elkaar verschillen, staat bij deze indrukwekkende silhouetten een inclusieve mode centraal, met aandacht voor kunst en ambacht. Er wordt gewerkt met ecologische materialen en aandacht besteed aan thema's die onder andere de notie van vrouwelijkheid en geslacht in vraag stellen. 


Sarah Van Overstraeten

Voor de twee jonge ontwerpers, die volledig ondergedompeld werden in de grote ecologische vraagstukken van onze tijd, is er geen sprake van “nog een extra collectie.” Zij willen vooral kleding herstellen, recyclen en transformeren. Deze generatie, die vaak wordt geassocieerd met de virtuele wereld, plaatst ook het concept van samenwerking in het middelpunt van haar denken. Ze besteden aandacht aan het begrip 'samen'. Voor hun collecties hebben Sarah en Jeremy beide samengewerkt met jonge grafische ontwerpers. Uit deze tekeningen ontstond een schilderij op textiel, maar ook op borduurwerk, beide met een heftig verlangen om menselijkheid en authenticiteit terug te brengen in het modebeeld.

Deze twee jonge ontwerpers willen vooral kleding herstellen, recyclen en transformeren.

 


Jérémy Perpète

Twee scholen en veel talent

De Luikse HELMo Mode en IFAPME genieten nog niet de bekendheid die academies als La Cambre en Antwerpen wel hebben, maar ze hebben beide wel ontwerpers en stylisten boordevol talent en ambitie opgeleid. De bekendste is ongetwijfeld Jean-Paul Lespagnard. Als afgestudeerde van het IFAPME Château Massart heeft deze atypische en compromisloze ontwerper in 2008 het prestigieuze Festival van Hyères gewonnen. Sindsdien heeft hij zijn projecten op het gebied van kleding, maar ook op het gebied van kostuums, verveelvoudigd. Zo lanceerde hij de boetiek Extra-Ordinaire in het centrum van Brussel. Deze winkel is een pure en gedurfde weerspiegeling van zijn universum. En heel recentelijk heeft Silversquare hem de ontwikkeling van de toekomstige co-working space in de wijk Guillemins toevertrouwd (gepland voor de opening in 2022).

HELMo Mode heeft heel wat docenten, stylisten en talentenjagers voor modelbureaus opgeleid … maar ook prominentere profielen zoals Timour Desdemoustier, finalist op het Festival van Hyères in 2020. Sommigen zijn een carrière begonnen in België of in het buitenland. Dit is met name het geval voor Rachel Cornet, die zich met succes heeft gelanceerd in de sector van de ambachtelijke lederwaren (zie p.77), en Maxime Cordier, productmanager van het jonge Parijse merk Marine Serre, dat bekend staat om zijn avant-gardistische en toegewijde benadering van kleding.


Jeremy Perpète en de kunstnijverheid

Met zijn collectie Too Much is Never Enough heeft Jérémy Perpète (22), student aan de HELMo Mode, ervoor gekozen om de essentie van het traditionele gezin in twijfel te trekken door de plaats van de vrouw en de klassieke visie op het geslacht in vraag te stellen. Deze jonge ontwerper is zeer geëngageerd en de precisie van zijn werk onthult het doorzettingsvermogen van iemand die aan het begin van zijn studie meer gericht was op creëren dan op techniek. “Ik heb er altijd van gedroomd om naar de modeschool te gaan. De uitgebreide aanpak van HELMo sprak mij aan, maar ik moet toegeven dat een van mijn docenten in mijn eerste jaar niet geloofde in mijn vermogen om mijn gebrek aan praktijkervaring te overwinnen. Tijdens mijn opleiding heb ik ervoor gezorgd om het tegendeel te bewijzen.

Voor deze succesvolle barokcollectie heeft de ontwerper ervoor gekozen een eerbetoon te brengen aan de kunstambachten en verschillende technieken uit te proberen : borduren, breien, kralen … “Deze aanpak maakt deel uit van mijn persoonlijke wens om verschillende facetten van de kunsten en ambachten te verkennen. Via het Textlab van het Design Station in Luik (een plek om te onderzoeken en experimenteren op het gebied van textieldesign, n.v.d.r.) kwam ik in contact met een studente van Saint Luc. Zij bedacht de motieven waarop ik mijn twee borduurwerken baseerde : de kleurrijke wapenschilden die op het jasje werden aangebracht om het bestaande brokaat te verrijken en zo een nieuwe stof te creëren, en de religieus geïnspireerde stof die de voorkant van een overhemd siert. Het resultaat : een reeks silhouetten tussen het mannelijke en het vrouwelijke in, gemaakt van stoffen uit oude voorraden, die de technische knowhow van Jérémy en de wens van de Luikse school om creatieve mensen, maar vooral ook geduchte technici op te leiden, onderstrepen. “Met deze collectie kon ik een blik werpen op mijn technische kennis en bepaalde boodschappen overbrengen. Ik ben zelf erg verlegen en voor mij is kleding een prachtig middel om mezelf uit te drukken.

    

Een reeks silhouetten tussen het mannelijke en het vrouwelijke in, gemaakt van stoffen uit oude voorraden, die de technische knowhow van Jérémy en de wens van de Luikse school om creatieve mensen, maar vooral ook geduchte technici op te leiden, onderstrepen.


Textielontwerp door Sarah van Overstraeten

De andere bekroonde collectie van dit jaar, die van Sarah van Overstraeten (24), is weliswaar heel anders, al was het maar vanwege haar onderzoek naar materialen, maar bevat toch ook heel wat vraagtekens en subliminale boodschappen. De ontwerpster met een diploma van het IFAPME en die nu een bachelor in textiel aan de Academie voor Schone Kunsten in Brussel begint, heeft een reeks stukken gecreëerd die ook het begrip geslacht overstijgen. “Ik ben toevallig in de mode terechtgekomen nadat ik een studie interieurarchitectuur was begonnen, die ik na een paar jaar heb opgegeven. Wat me fascineerde aan mode was het contact met het materiaal. Mijn leerkrachten hebben me aangespoord om te experimenteren met verschillende technieken om stoffen te transformeren of te verven. Het leek soms alsof ik in een labo werkte.

“Wat me fascineerde aan mode was het contact met het materiaal. Mijn leerkrachten hebben me aangespoord om te experimenteren met verschillende technieken om stoffen te transformeren of te verven. ”

 


© Michael Briglio

In overeenstemming met de eisen van de school raakte Sarah geïnteresseerd in gebreide kledingstukken die ze met behulp van de shibori-techniek verfde, maar haar onderzoek leidde haar ook tot het uit elkaar halen van verschillende kledingstukken. “In het kader van deze experimenten heb ik een spijkerjasje en een overall vergroot. Dit leidde er vervolgens toe dat ik de kunst van het plooien ging uitproberen”. Net als Jeremy koos Sarah ervoor om samen te werken. Ze deed beroep op Keita, een beeldend kunstenares uit Luik. Het denim T-shirt dat uit deze samenwerking ontstond, is verrijkt met een originele tekening van de kunstenares.

Your opinion counts