- Tendance
Door Waw
Twee tentoonstellingen van jonge Belgische fotografen met wie u tot 31 januari 2021 kennis kunt maken
Sarah Joveneau
GALERIE DU SOIR
Sinds reeds heel wat jaren nu doorkruist zij de wereld als fotografe, als videaste en misschien nog fundamenteler als mens, Sarah Joveneau, auteur van de reeks Piel de Lucha, gaat de meest diverse mensen opzoeken en tracht verslag uit te brengen van de strijd van de enen, van de levenskeuzes van de anderen …
© Sarah Joveneau
© Sarah Joveneau
“Bewegen ? Dat is sinds altijd al een levenswijze, zegt zij geamuseerd. Reeds tijdens mijn studies op Saint-Luc heb ik mij toegelegd op een lange reportage over nomaden die leven in hun vrachtwagen die naar zowat overal op weg zijn. Meestal reis ik per autostop want ik heb niet veel centen.”
De betrokken weg kiest zij in functie van haar projecten, van haar aandachtsgebied, van de informatie die zij hier en daar opvangt in verband met bewegingen die haar interesse opwekken.
Zo werd Sarah Joveneau aangetrokken tot die feministische betoogsters in Valparaiso en Santiago. Van oktober tot december 2018 heeft ze die voor hun vrouwelijkheid opkomende vrouwen en transgenders gevolgd, die op straat samenschoolden om hun hoop uit te schreeuwen, het verkeer te blokkeren, hun pijn op de muren te schilderen en hun eisen over de stoep te laten rollen …
© Sarah Joveneau
“In Chili manifesteren die vrouwen met lichaam, dans, zang. Omdat het er tegenwoordig niet enkel over gaat zich te bevrijden van de macht van de mannen. Voor die vrouwen die ik gevolgd heb, is het een manier om zich te bevrijden van de kolonisatie van het lichaam die hun een veeligheid aan zaken ontzegd heeft. Voor de komst van de Europeanen werden de vrouwen, maar ook de homoseksuelen en de travesties, beschouwd als magische wezens, zij fungeerden als sjamaan en hadden een essentiële rol in de gemeenschap. De komst van de Europeanen en van het christelijk geloof heeft dat alles verstoord door een binaire visie van de maatschappij te creëren en alle macht aan de mannen toe te kennen.”
Terwijl zij een twintigtal van die vrouwen, die zich tegelijkertijd willen onttrekken aan de macht van de mannen en de magie terug willen inbrengen in de gemeenschap, gevolgd heeft, heeft Sarah Joveneau die lichamen, die huiden gefotografeerd, terwijl zij in een dialoog treedt van co-creatie met elk van hen, teneinde hun stem te laten horen ver over de grenzen van hun land.
Jean-Marie Wynants (Le Soir)
MICHAËL DANS
WHEN THE WATER CLOUDED OVER
© Michaël Dans
Gediplomeerd aan de Ecole Supérieure des Arts Saint-Luc in Luik en aan de Rijksakademie van Amsterdam, drukt Michaël Dans zich uit met even zovele technieken als de installatie, de performance, de beeldhouwkunst, de tekenkunst of de fotografie. Die diversiteit vindt men eveneens terug in zijn onderwerpen (dood, eenzaamheid, erotiek, kindertijd) en de gebruikte formaten. Sinds zijn begin laat dat eclecticisme hem toe te ontsnappen aan elke vorm van categorisering en met gemak te surfen doorheen de codes van de hedendaagse kunst.
© Michaël Dans
In Charleroi worden de muren van het museum versierd met een vijfen-
veertigtal composities over bloemen. Alles is begonnen met een foto van een stilleven, gefotografeerd bij zijn grootmoeder.
Gedurende meer dan twee jaren heeft Michaël Dans botanische installaties gecreëerd en gefotografeerd vertrekkend van vazen, stof en of behangpapier, gevonden op vlooienmarkten of hier en daar geleend, met een methodologie en een zorg voor het detail en de mise-en-scène identiek aan die van een schilder van stillevens.
En het is in het geheim van zijn fotolabo dat de natuur haar rechten terug opeist ; alles wordt dan terug levend. Natuurlijk of niet, nauwelijks ontloken, in volle bloei of verwelkt, worden de bloemen gesublimeerd.