Waw magazine

Waw magazine

Menu
© La marchande d’oubli © 2019-2020, Charly Herscovici c/o SABAM
© Le Géant Paul Nougé à la Côte belge, 1937

Musée de la photographie

  • Tendance
Hainaut  / Charleroi

Door Waw

EEN TENTOONSTELLING OM TE ZIEN TOT 20 SEPTEMBER

René Magritte

DE ONTHULDE BEELDEN

De ontdekking van de foto’s van René Magritte in de jaren‘70, tien jaar na het overlijden van de schilder, heeft een nieuw licht geworpen op zijn creatieproces en de nauwe banden die hij heeft met “het mechanische beeld”, het zij fotografisch of cinematografisch. Sindsdien zijn andere beelden, afkomstig uit albums van zijn verwanten, opgedoken die de studie van de relaties schilderkunst-fotografie in het oeuvre van René Magritte vervolledigen, maar eveneens de invloed van de film, een kunstvorm waarop Magritte dol was, zoals ook op de populaire literatuur.


René Magritte schildert La clairvoyance, Jacqueline Nonkels (fotograaf), Brussel, 4 oktober 1936

Samengesteld uit 131 originele foto’s, de meeste gemaakt door René Magritte, en een hoofdstuk met zijn amateurfilms waarin hij zichzelf met zijn medeplichtigen in scène zet, bevraagt de tentoonstelling “René Magritte. Les images révélées” de verhouding van Magritte tot het mechanische beeld door verbanden met zijn werk te schetsen, terwijl zij bovendien een intieme Magritte onthult.


L’Ombre et son ombre, Georgette en René Magritte, Brussel, 1932

Deze tentoonstelling vertrekt van drie grote privé collecties, samengesteld door gepassioneerden die in de loop der jaren foto’s verworven hebben, van de collectie van het Musée de la Photographie en van het Fonds J. Nonkels dat er gedeponeerd werd. Zij vertelt evenveel over de schilder als over de gebruiker van fotografie. Men ziet er het familiealbum van Magritte met foto’s uit zijn kindertijd, beelden van zijn ouders en echtgenote. Vervolgens ziet men de intellectuele familie van de schilder, degene die hem gevoed heeft, de groep Brusselse surrealisten die vanaf 1925 de ontwikkeling van zijn oeuvre ondersteunden. De tentoonstelling toont eveneens een René Magritte als grappenmaker, terwijl hij speelt en zich amuseert met zijn medeplichtigen. Tenslotte vindt men er de foto’s terug die als model dienden voor zijn schilderijen en degene die hij nooit gebruikt heeft. Misschien de meest creatieve van Magritte die zich niet meer fotograaf beschouwde als dat hij schilder wilde zijn …

Le Bouquet Georgette en René Magritte Brussel - Esseghemstraat, 1937

De tentoonstelling onthult ook de invloed van de film op de kunstenaar, de surrealisten zijn immers opgegroeid met de Zevende kunst.

www.museephoto.be

À lire aussi

Your opinion counts