- Tendance
Door Waw
DRIE TENTOONSTELLINGEN OM TE ZIEN TOT 16 MEI 2021
LE GRAND ATELIER VAN JOËL-PETER WITKIN
De tentoonstelling, samengesteld rond zijn geliefkoosde thema’s, de dood, de religie, de mythe en de allegorie, toont heel het technisch en atypisch meesterschap van deze unieke foto- graaf aan, die in 1939 in Brooklyn (New York) werd geboren. Fascinatie en weerzin, medeleven en voyeurisme zijn even zovele mogelijke reac- ties ten aanzien van de foto’s van Joel-Peter Witkin. Deze lijken de beelden te zijn van een “monsterlijke parade” die een wereld van lijden, van verminkingen, van onttakelingsprocessen, van in stukken gesneden lijken, belichten zonder een vorm van hoon uit te sluiten. Kreupelen, hermafrodieten, transseksuelen, in stukken gesneden lijken ontleend aan de mortuaria, her- interpreteren mythologische of Bijbelse guren, verheerlijkt door het artisanale werk als van een edelsmid, een werkwijze die elke digitale mani- pulatie uitsluit.
Cupid and Centaur in the Museum of Love, Marseille, 1992 © JP Witkin, Baudoin Lebon
Joël-Peter Witkin geeft blijk van een grondige kennis van zowel schilder en beeldhouwkunst, als van fotogra- fie en mythologie. Wie zijn foto’s bekijkt, kan enkel maar denken aan Dürer of Goya, aan Picasso of Marey, als Botticelli, Vélasquez of Man Ray niet direct aangehaald worden. Witkin eigent zich de iconografie toe met verbluffende combinaties van tijd en kunsttakken, naar het voor- beeld van die dubbelzinnige Galatea’s met geërotiseerde licha- men waarvan hij de Pygmalion werd.
Anna Akhmatova, Paris, 1998 © JP Witkin, Baudoin Lebon
PETER H. WATERSCHOOT
SUNSET MEMORY
© PH. Waterschoot
Peter H. Waterschoot nodigt ons uit op een bewegingsloze reis, in wat het opnieuw samengestelde verhaal zou kunnen zijn van een vreemde nacht die zich afspeelt in afgesloten ruimtes, met gedimde lichten zoals ook in de stad die ze herbergt.
Tijdens verblijven van drie of vier opeenvolgende dagen in Oostende, Brussel, Venetië, Osaka of Berlijn, heeft Peter Waterschoot, als een kluizenaar, de tekens van de tijd en van de afwezigheid gefotografeerd in kamers, gangen, salons, ontvolkte dancings... Hier en daar merken we verlaten bedden en zetels, verbleekt behang, achtergelaten glazen en wekkers die gestopt zijn. Peter H. Waterschoot onthult ons niet enkel het hypothetische verhaal van mysterieuze verwachtingen in die gesloten plaat- sen, hij is eveneens het indiscrete oog van verlaten straten, enkel bezield door een zwakke verlichting.
© PH. Waterschoot
DEBI CORNWALL
WELCOME TO CAMP AMERICA
Compliment Detainee Media Room, Camp 5, 2014 © Debi Cornwall
Met uitzondering van de oranje pakken doen er weinig beelden de ronde van wat er zich wer- kelijk afspeelt achter de muren van Guantanamo, de Amerikaanse militaire basis op de oostelijke punt van Cuba, berucht als plek van folteringen en detentie.
Gedurende drie verblijven, tussen maart 2014 en januari 2015, kreeg de New Yorkse fotografe Debi Cornwall toelating om zich binnen de muren van Guantanamo te begeven – de bewoners gaven het de bijnaam Gitmo – om er
een fotoreportage te realiseren, onder de dwingende voorwaarde strikt bepaalde regels te respecteren. Verbod om het gezicht van de soldaten te fotograferen, om het minste beeld van de bewakingssystemen te maken en elke dag de opnames op de SD kaart van haar toestel te laten verifiëren en... direct erna de negatieven te ontwikkelen zodat die konden gecontroleerd worden. Dat deed zij op de badkamer van haar hotelkamer onder het toeziend oog van haar begeleider.