- Business
- / Dossier
- / Économie
Door Thierry Desiraut
Carsharing is een markt in volle expansie, zelfs voor elektrische auto’s. Zen Car heeft dat goed begrepen en breidt zijn netwerk uit naar Luik.
Meer en meer stedelingen zien af van de aankoop van een auto die meer dan 90% van de tijd stilstaat. En dan hebben we het nog niet over opstopping en de milieu-impact. Maar stedelingen zijn ook meer en meer bezorgd om het milieu en kiezen, zelfs voor gedeelde wagens, elektrische voertuigen. Dat is wat al heel vlug werd begrepen door de firma Zen Car, die een netwerk van elektrische auto’s aanbiedt in Brussel en voortaan ook in Luik. Zen Car is de eerste onderneming voor ‘carsharing’ of gedeelde auto’s die voor 100% elektrisch zijn. Ze werd in 2001 opgericht door Régis Leruth, op basis van een overweging aangaande de 3 grote problemen waarmee men in de hoofdstad van het land te maken heeft.
Vooreerst luchtvervuiling, die alsmaar erger wordt door het verkeer. Dan de opstoppingen. Rijden in Brussel is nog nooit zo moeilijk geweest. En ten slotte is er het gebrek aan parkeerruimte. Wanneer men die drie factoren bij elkaar optelt, wordt het delen van elektrische auto’s voor de hand liggend! Dat was de oplossing bij uitstek voor de mobiliteitsproblemen in de stad. Er sloten zich al snel partners aan bij het project: Interparking, de GIMB (Gewestelijke Investeringsmaatschappij voor Brussel) en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Maar Régis Leruth had te vroeg gelijk! Bij gebrek aan voldoende steun van politieke kant, staat de firma op de rand van het bankroet. Ze werd overgenomen door een nieuw management, ze veranderde van economisch model en hervatte haar expansie met een meer op ondernemingen gerichte strategie. En ook op de beheerders van gebouwen met voertuigen die door alle bewoners worden gebruikt.
|
Hoe werkt het?
Je hoeft je slechts in te schrijven op de site zencar.eu en een voertuig te boeken. Na het te hebben gebruikt, breng je het ofwel terug naar het vertrekpunt, ofwel naar een aan Zen Car voorbehouden parkeerplaats, met ‘free floating’-optie. De gebruiker betaalt slechts de huur.
En de prijs? Reken op € 36 voor een halve dag, op € 69 voor een volledige en op € 119 voor een weekend. Er zijn voor het ogenblik 43 stations, hoofdzakelijk in Brussel, maar ook een in Waterloo en weldra een in Luik en op de luchthaven van Bierset: in het centrum van de Vurige Stede zal er een twaalftal stations beschikbaar zijn in de eerste 6 maanden van het jaar 2018. Meer bepaald aan het station van Luik Guillemins, aan de Val Benoît, aan de Esplanade Saint-Léonard of aan de Place Saint- Lambert.
En de prijs? Reken op € 36 voor een halve dag, op € 69 voor een volledige en op € 119 voor een weekend.
|