Waw magazine

Waw magazine

Menu

Mobiliteit: Imperia, een Waalse hybride roadster?

  • Business
  • / Dossier
  • / Économie
Liège  / Liège

Door Thierry Desiraut

Zuivere, zeer zuivere snelheid: het verbruik van een Smart met het vermogen van een Ferrari. Is het plan om de Imperia weer op te starten nog altijd actueel?

 

Green Propulsion werd in 2001 opgericht als spin-off van de Universiteit van Luik en is vandaag een onafhankelijke specialist in steeds properder aandrijvingen. Er is veel vraag naar haar deskundigheid inzake alternatieve brandstoffen, elektrische en hybride voertuigen, brandstofcellen en de koolstofbalans van elektrische motoren. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Dankzij 15 jaar ervaring en meer dan 15 unieke prototypes die al werden gebouwd”,vertelt directeur Yves Toussaint, “werkt Green Propulsion, in méér dan een onderaannemingsverband nauw samen een groot aantal Europese constructeurs, hoofdzakelijk op het gebied van stadsvervoer en automobielsport. Wij hebben verscheidene partnerschappen inzake hybride en elektrische aandrijving en we leveren ook motoren voor kleine reeksen, bijvoorbeeld voor de twee treinen van de Grotten van Han.

Enkele jaren geleden deed Green Propulsion zich opmerken door het plan om de Imperia weer op te starten in hybride vorm. De geschiedenis van die auto begon in werkelijkheid in de 19e eeuw in Jupille, waar Adrien G. Piedboeuf zich in 1830 vestigde. Geboeid als hij was door de opkomst van de eerste auto’s, bouwde de man in 1904 een eerste motorfiets en in 1906 een auto, die hij de naam Imperia gaf ter ere van Karel de Grote, die afkomstig was uit dezelfde stad. De fabriek werd een van de belangrijkste van België en zou veel ups en downs kennen vooraleer ze in 1958 de deuren sloot. 

Enkele jaren geleden besloot de firma Green Propulsion een haast identiek model van de Imperia uit te brengen, maar dan met een hybride motor. Onder het gewicht van de schulden voor dat project en tegenover haar onderaannemers, ging Green Propulsion failliet en werd ze in die toestand overgenomen door de Luikse zakenman Laurent Minguet. “Vandaag is er een nieuw businessplan”, geeft Yves Toussaint toe, “maar iets tastbaar is er nog niet. Van het project werd niet afgestapt, maar er is niets dat een bekendmaking waard is.” Maar zijn stilzwijgen is ongetwijfeld veelzeggend. Er is nog niets definitiefs.

Your opinion counts