- Culture
Door Waw
Ontdek onze ambassadeurs
Waterloo Connection
Halfweg tussen Charleroi en Brussel, op de zogenaamde Walenweg (de oude steenkoolroute) ligt de wereldwijd bekende site van de Slag van Waterloo. Tegenwoordig kunnen we spreken van een «Waterloo Connection»…
aangezien 124 plaatsen ter wereld die naam dragen ! En de leeuw op de top van de heuvel die in de buurgemeente Eigenbrakel ligt, is een niet minder bekend symbool.
Verscheidene handelszaken onder het dak van de WAGG
De WAGG (Waterloo Antiques Garage Gallery) is een vintageruimte die aan verscheidene handelszaken een onderkomen biedt : ba.ba (restaurant), Wagg on Music (vinyl en vintagemuziek), Be S’Wagg (confectiekledij) n Tailored Design (meubels, keukens…). In de WAGG vinden ook concerten en tentoonstellingen plaats.
Chaussée de Bruxelles 216
1410 Waterloo
+32 2 361 84 62
info@wagg.be
www.wagg.be
Gin et whisky in de Mont-Saint-Jeanhoeve
Tegenwoordig beginnen de trendy microbrouwerijen ook de nevensectoren te veroveren. Na het bier, vinden we er nu ook de gin en de whisky van Waterloo, echte producten van bij ons, die door John Martin worden gemaakt in een plaats die bol staat van geschiedenis, karakter en authenticiteit : de indrukwekkende Mont-Saint-Jeanhoeve op de site van de Slag van Waterloo. Hier wordt de traditie weer tot leven gebracht, aangezien het distillatieproces, dat teruggaat op de middeleeuwse boeren, 100% ambachtelijk is. Het is ook een terugkeer naar de bron voor deze hoeve, die vroeger zowel een brouwerij als een alcoholstokerij bezat. Het distilleren van alcohol was immers een methode om, onder andere, vervallen bier «terug te winnen». En een distillaat is trouwens een graanalcohol op basis van gegiste tarwe en dus van bier. We kunnen ons enkel maar verheugen over die Waalse initiatieven (zie ook het whisky-avontuur van Belgian Owl, op pagina 84). Welke andere producten zouden immers zowel de traditie als de streekproducten, de voedingsambachten, de ondernemingszin en het toerisme met elkaar combineren ? Op het kruispunt van wegen en smaken...
Micro-distillerie Gin et Whisky
Chaussée de Charleroi 591
+32 (0)2/385.01.03
info@fermedemontsaintjean.be
www.finestshop.be
In de «avouerie» van Anthisnes maakte de rechtspraak plaats voor proeverijen
Eerlijk gezegd, wij wisten ook niet hoe een middeleeuwse «avouerie» eruit zag. Tenminste, voor we door het dorpje Anthisnes wandelden. Aan de kant van de weg, als je van Comblain-au-Pont komt, wenkt ons een zonovergoten terrasje dat zowat tegen een kasteel aanleunt. Een leuk duo, je kan er niet aan voorbij. Éric Hendrikx is de gids die de bezoekers meeneemt tot boven in de 12de eeuwse donjon. Hij legt ons uit wat die avouerie is. «Dit is het kasteel van de avouerie van Anthisnes. Het begrip avouerie gaat terug tot in de Karolingische tijden. Het was een instituut dat geleid werd door een ‘avoué’, een soort advocaat. Die moest kerkelijke eigendommen beschermen en vertegenwoordigen. Blijkbaar ging het hier, in Anthisnes, om verschillende stukken grond die sinds de 12de eeuw toebehoorden aan de abdij van Waulsort, in de buurt van Dinant.»
Aat, Burbant-toren, wieg van de stad
Aat (Ath), de hoofdstad van het Pays vert beschikt over een aantal pronkstukken : de donjon uit de 12de en het barokke stadhuis van Cobergher uit de 17de eeuw. Deze twee voortreffelijk gerestaureerde parels waken over de reuzen, die andere parels die door de Unesco erkend zijn als meesterwerken van het orale en immateriële erfgoed van de mensheid. De man aan wie we het ontstaan van Aat te danken hebben, is Boudewijn IV, hertog van Hennegouwen. De bouw van het kasteel (of de toren) Burbant is ongetwijfeld zijn levenswerk. De overblijfselen van het kasteel maken het mogelijk om zijn levensloop te reconstrueren. Boudewijn IV, bijgenaa md «de Bouwer», had va n Gilles de Trazegnies, een notabele uit de streek, moerasland gekocht. Daarmee wou hij enerzijds zijn domein beschermen tegen vijanden uit het noorden (waar geen afgebakende grens was), en anderzijds de adellijke families die (te) graag hun vrijheid wilden behouden, in de gaten houden en onderwerpen aan zijn hertogelijke gezag.
Expo's onder de loep
De glasfabriek, een menselijke bijenkorf ?
De glasproductie was, samen met het staal, de textiel en de steenkool, een van de vier basisnijverheden die hebben bijgedragen tot de industriële bloei van Wallonië in de 19e eeuw. De glasindustrie, die veel steenkool gebruikte, had zich al onder het Franse en Hollandse bewind in de streek van Luik, Charleroi, Namen en Bergen gevestigd. En elk van die regio’s begon zich mettertijd ook te specialiseren : vensterglas, drinkglazen, spiegelglas enzovoort.
In de streek van Charleroi is de glasnijverheid even oud als de territoriale entiteit zelf. Denken we slechts aan de glasfabriek van Colnet in Hamendes en aan die van Condé in Faubourg de Charleroi. Het is onbegonnen werk om al die glasfabrieken sinds de stichting van de Spaanse citadel te bespreken. Laten we gewoon zeggen dat ze heel talrijk waren en dat ze al vlug profiteerden van die nieuwe energie, namelijk steenkool, die onontbeerlijk was om glas te doen smelten. In 1896 telde men er 21, die gespreid waren over de gemeenten Lodelinsart, Jumet, Dampremy, Charleroi, Gilly en Courcelles. Later kwamen daar nog Marchienne-au-Pont, Gosselies, Ransart en Roux bij. Tot 27 mei.
« Otchi Tchiornie» in Le Grand’Hornu.
Verbluffend ! Een verbluffende ontmoeting met het oeuvre van Adel Abdessemed, die internationaal wordt erkend als een van de meest opzienbarende kunstenaars van zijn generatie. Deze Frans-Algerijnse kunstenaar werd geboren in Constantine, stelt in heel de wereld tentoon en is bekend voor zijn intrigerende werken, zoals zijn groot beeld van de “Kopstoot” van Zidane tijdens de finale van de Wereldbeker in 2006.
Momenteel houdt hij in Le Grand-Hornu een manifest-tentoonstelling met daarvoor speciaal gemaakte nieuwe werken, waarmee hij de tragiek van onze huidige wereld uitbeeldt met de brutaliteit van degene die de «gestrafte onschuld» openbaart.
«Otchi Tchiornie» («De zwarte ogen», naar een lied van het Koor van het Rode Leger) is een van de twee actuele ontmoetingen met Adel Abdessemed in de lente van 2018. De tweede, die «Het tegengif» heet, wordt tot 8 juli georganiseerd door het museum voor hedendaagse kunst van Lyon en staat in het teken van de autobiografie. Voor beide manifestaties geven de twee instellingen, samen met het Mercatorfonds, een gezamenlijke catalogus uit.