- Dossier
- / Design
Door Carole Depasse
Design heeft niet alleen betrekking op meubels en interieurobjecten. We reizen naar de legendarische Italiaanse carrosseriebouwer Carrozzeria Touring Superleggera in Milaan om de luxebolides te bewonderen die door de Belgische designer Louis de Fabribeckers zijn ontworpen.
Ironisch genoeg kwam het inzicht na een motorongeluk dat Louis de Fabribeckers wekenlang aan zijn bed gekluisterd hield. Tijdens die verplichte rust neemt de jongeman het besluit om datgene te gaan doen waartoe hij zich voorbestemd voelt: bijzondere auto’s ontwerpen. Nadat hij tot inzicht is gekomen, van zijn wonden hersteld is en het diploma van autodesigner op zak heeft, solliciteert Louis in het wilde weg maar zonder veel succes. Enkele standaardafwijzingsbrieven later ontvangt hij in dezelfde week twee lijnrecht tegenovergestelde aanbiedingen om te komen werken: de ene van General Motors in Detroit, de andere van Carrozzeria Touring Superleggera in Milaan. Voor wie moet hij kiezen: de reusachtige Amerikaanse autofabrikant of de kleine Italiaanse ontwerper van luxecarrosserieën? “Aan de ene kant een starre industriële constructeur die me kon vermorzelen, aan de andere kant een opnieuw beginnend bedrijfje waar ik de enige designer zou zijn”, herinnert Louis de Fabribeckers zich. De keuze was niet moeilijk: hij ging naar de carrosseriewerkplaats in Milaan.
Bestemming: puissant rijke klanten
Maar wat ging hij daar eigenlijk doen, want onder economische druk had Carrozzeria Touring al in 1966 haar activiteiten stopgezet! “Wanneer ik met mijn schrift en mijn potlood aankom, zoek ik een tafel die niet meer bestaat om aan te gaan zitten”, vertelt Louis de Fabribeckers, die in 2006 het verzoek krijgt om zijn knowhow in dienst te stellen van het merk dat via de markt voor luxeauto’s een nieuwe start wil maken. Na een onderbreking van veertig jaar zonder enige zichtbaarheid of bedrijfscommunicatie moet alles dus opnieuw worden opgebouwd.
De activiteit gaat weer van start met als doel om auto’s in de vorm van prototypes of kleine series (minder dan tien carrosserieën per jaar) te produceren. Die worden op maat ontworpen en gebouwd voor puissant rijke klanten die op zoek zijn naar exclusiviteit en ultieme verfijning. De budgets van deze wonderen zijn natuurlijk even geheim als de productie, maar zijn wel gerechtvaardigd, zoals Louis de Fabribeckers uitlegt. “Wanneer een potentiële klant ons bezoekt, leggen we de verschillende stappen van het productieproces van de auto (design, techniek, uitrusting, constructie) in detail uit, zodat de totale kosten begrijpelijk zijn. In bijna alle gevallen is er geen discussie over de prijs.”
Het wauw-effect!
In deze elitaire wereld is de designer een onmisbaar radertje. “De aanschafcriteria van onze klanten hebben niets meer te maken met een consumptieartikel. Wij verkopen schoonheid en avontuur. Na intens met de designer over een project te hebben gesproken, volgen de klanten het hele productieproces van de droomauto, van de eerste schets, het gevormde plaatwerk en de aerodynamische tests tot de laatste naad van de zittingen.”
Het resultaat zijn onvergelijkbare auto’s, die vaak (zowel vroeger als nu) worden bekroond op het prestigieuze Concorso d’Eleganza Villa d’Este, waar een gefortuneerd gezelschap zich verdringt. De wedergeboorte van ambachtelijke, op luxe gerichte arbeid van het hoogste niveau. Omdat iedere auto uniek is, werkt het bedrijf samen met vakmensen die zich op de bewerking van een bepaald materiaal toeleggen. Naast de plaatwerkers, lakspuiters, meubel- en zadelmakers moeten ook de glas-, kristal-, marmer- en zijdespecialisten worden genoemd.
Een nichemarkt die zich ontwikkelt
“Sinds vijf jaar ontwikkelt zich een nichemarkt waarin de historische constructeurs uiterst zeldzame auto’s in kleine series proberen te produceren. Dat is noodzakelijk om het imago en DNA van die bedrijven in stand te houden. Omdat ze zelf op industriële wijze en met robots werken, moeten ze zich voor de productie van die unieke auto’s wel tot een carrosseriebouwer als ons wenden om het chassis met de hand en volgens de regels van de kunst in elkaar te zetten.”
We begrijpen het al: Louis de Fabribeckers zal nog jarenlang inkt aan zijn vingers hebben!
Meer info
Carrozzeria Touring Superleggera, dat in 1926 werd opgericht, begon met het tekenen en ontwerpen van auto’s en ontwikkelde daarbij zowel technologische innovaties (concept van het lichtgewicht of ‘superleggera’ chassis) als een verfijnde esthetiek. In combinatie met de mechanische kennis van vermaarde constructeurs (Alfa Romeo, BMW, Lamborghini, Ferrari, Maserati, Lancia, Fiat) heeft het superleggera-concept geleid tot de mooiste auto’s ter wereld, waaronder de uit de filmwereld bekende Aston Martin DB5 van de Britse geheim agent James Bond.
“Anders dan mijn vakbroeders moet ik in alle eerlijkheid zeggen dat maatschappelijk nut voor mij geen uitgesproken doel is, tenzij het gaat om behoud en herwaardering van zeldzaam industrieel erfgoed. Maar sommige van die bijzondere auto’s komen terecht in privécollecties, die zowel in musea als tijdens tentoonstellingen door het grote publiek worden bewonderd. Ik moet toegeven dat dan wel sprake is van maatschappelijk nut en dat is des te beter.” (Louis de Fabribeckers)
Louis de Fabribeckers
Jeugd: op het familielandgoed in Gougnies (Henegouwen) droomt de kleine Louis er al van om bijzondere auto’s te ontwerpen
Opleiding: zoekt het eerst in de architectuur aan het Sint-Lucas (Brussel) en vindt zichzelf uiteindelijk in een school voor autodesign
Aanzet: een verkeersongeval
Beroep: designer van adembenemende auto’s
Hoogste doel: de volmaakte auto