Waw magazine

Waw magazine

Menu
©  Thales Alenia Space

Thales Alenia Space Belgium

  • Business
  • / Dossier
  • / Économie
Hainaut  / Charleroi

Door Christian Sonon

Thales Alenia Space is de grootste speler in de Belgische ruimtevaart. Het bedrijf is de voornaamste leverancier van boordelektronica voor de Ariane 5-raket. Naar aanleiding van de huidige groei in Charleroi vestigt het zich nu in het Vlaams Gewest om daar fotovoltaïsche panelen te produceren.


Meer dan de helft van de boordelektronica van Ariane 5 is ontworpen en vervaardigd door Thales Alenia Space Belgium, zoals de stroomverdeling aan boord, de aansturing van de straalbuizen om de raket op koers te houden en de berekening van de positie van de raket in de ruimte, het afwerpen van de rakettrappen en de beschermkap van de satellieten tijdens de vlucht. En die lange relatie met de Europese draagraket duurt nog even voort, want het staat inmiddels vast dat het bedrijf uit Charleroi het veiligheidssysteem zal leveren voor Ariane 6, waarvan de eerste vlucht in 2020 is gepland. “Dit systeem maakt het mogelijk om de raket in de oceaan en niet op bewoonde gebieden te laten neerkomen als ze van haar koers afwijkt”, legt projectleider Jean-Pol Castiaux uit. “Dit is het eerste contract dat we vorig jaar hebben gekregen, maar we hopen er binnenkort nog meer in de wacht te slepen.

Nieuwe schone ruimtes

Met een toename van het aantal banen van ruim 40% en een verdubbeling van de omzet in drie jaar stemt de koers van de onderneming tot optimisme. Ze is ook altijd alert geweest op de ontwikkeling van de markt en heeft zich aangepast aan de veranderde werkmethoden die de ruimtevaartsector geleidelijk zijn binnengedrongen. Een voorbeeld is de invoering van digitale technologie, die echt voor een breuk met de bestaande apparatuur heeft gezorgd, maar ook (in samenwerking met onderzoekscentra en universiteiten) de ontwikkeling van componenten voor microcontrollers, waardoor de onderneming toegang heeft gekregen tot de markt voor luchtvaartelektronica (boordapparatuur). “Om onze groei te kunnen garanderen, hebben we met hulp van de overheid ook geïnvesteerd in acht nieuwe vacuümtanks voor de ruimtevaart en in de modernisering, vergroting en bouw van schone ruimtes. We hebben nu 5650 m2 aan onderling verbonden schone ruimtes”, verduidelijkt de projectleider.

Industrie 4.0 in Hasselt

Na de opening in 2014 van een vestiging voor micro-elektronica in Leuven heeft de onderneming besloten om een fabriek in Hasselt te bouwen. Vanaf 2018 wordt daar begonnen met de assemblage van fotovoltaïsche cellen om zonnepanelen voor satellieten te maken. Het bijzondere is dat de productie volledig geautomatiseerd, gedigitaliseerd en gerobotiseerd wordt. “Deze industrie 4.0 zal uniek zijn in Europa”, verduidelijkt Jean-Pol Castiaux. “Voor ons gaat het om een activiteit die gericht is op diversificatie. Onze ambitie is om de leverancier van de groep en zelfs een externe leverancier te worden. In het begin ontstaan er twintig arbeidsplaatsen en de jaren daarna nog een stuk of vijftig.

 

IDENTITEITSBEWIJS

GEBOORTE
ACEC (Ateliers de Constructions Electriques de Charleroi) richt in 1963 de vennootschap ETCA (Etudes Techniques en Construction Aérospatiales) op. Daaruit ontstaat Thales Alenia Space ETCA, dat nu Thales Alenia Space Belgium heet (voor 67% eigendom van het Franse Thales en voor 33% van het Italiaanse Leonardo).
VESTIGINGSPLAATSEN
Charleroi, Leuven en Hasselt (in 2018).
WERKNEMERS
850
OMZET
(van alle dochtermaatschappijen van Thales Alenia Space): € 2,4 miljard (2016).
VOORNAAMSTE KLANTEN
Het bedrijf is wereldleider op het gebied van energiebeheersystemen voor gebruik aan boord van de Ariane 5-draagraketten en satellieten. Voorbeelden van satellieten: Cosmo-SkyMed en Göktürk-1 (observatie), Galileo (navigatie), Iridium, Globalstar, en O3b (telecommunicatie).

Your opinion counts