- Business
- / undefined
Door Waw
Fondation Cockerill
Op 30 november en 1 december 2017 organiseerden de Académie Royale de Belgique, de Universiteit van Luik (ULg) en de CMI Group een symposium om lering te trekken uit twee eeuwen industrialisatie in Europa en de rest van de wereld en op basis daarvan na te denken over de toekomst van de industrie en de economie. De Belgische en buitenlandse sprekers die op de ULg waren uitgenodigd, gingen met name in op energie, technologie, sociaaleconomische kwesties en ethisch-filosofische aspecten.
Nieuw octrooi voor Vésale Pharma in de Verenigde Staten
Vésale Pharma uit Eghezée is een pionier als het gaat om onderzoek en innovatie op het gebied van probiotica, de levende micro-organismen die met name de darmpassage kunnen bevorderen. De laatste jaren heeft het bedrijf een aantal wereldwijde octrooiaanvragen ingediend, onder andere voor Intelicaps®, een revolutionaire micro-inkapselingsmethode voor probiotica. Tijdens hun passage naar de dikke darm kunnen bacteriën hierdoor beschermd worden tegen aanvallen van maagzuur en alvleeskliersap. Begin oktober 2017 heeft Vésale Pharma een nieuw octrooi verworven in de Verenigde Staten – het derde in dat land – voor oliehoudende oplossingen die hoofdzakelijk worden gebruikt om probiotica aan zuigelingen en zeer jonge kinderen toe te dienen. De andere Drops-oplossingen die momenteel in de handel zijn, kunnen tijdens de hele houdbaarheidsduur van het product stabiel blijven zonder neerslag of agglomeraat, waardoor de probiotica aanzienlijk beter worden beschermd. «De publicatie van ons Drops-octrooi in de Verenigde Staten is een extra blijk van erkenning, dat de geloofwaardigheid van onze producten niet alleen in dat land maar ook elders in de wereld versterkt», zegt Jehan Liénart, CEO van Vésale Pharma. Het bedrijf exporteert zijn producten immers naar een twintigtal landen. Na anderhalf jaar geleden een vertegenwoordiging in Brazilië te hebben geopend, heeft Vésale Pharma in juni van dit jaar hetzelfde gedaan in New Delhi (India).
Les Comtes de Méan en BNI
Muriel Defosse, die het resort Les Comtes de Méan (Luik) vertegenwoordigt, is de grote organisator van de vierde verjaardag van BNI. Op spontane wijze koppelt zij het dienstenaanbod van het hotel met de lokale economie. De werkwijze van BNI is namelijk gericht op mond-tot-mondmarketing, een bijzonder effectieve methode om de verkoop te ontwikkelen. Zo kan men tegen lagere kosten en in zo min mogelijk tijd nieuwe klanten vinden voor een duurzame relatie op basis van wederzijds vertrouwen. Een efficiënte manier van netwerken.
www.bnibelgique.info
www.lescomtesdemean.be
Dreamwall
Dreamwall, een bedrijf uit Charleroi dat in 2007 in samenwerking met de RTBF werd opgericht, biedt nu op basis van een technologie die samen met het Turkse bedrijf Zero Density is ontwikkeld, een innovatief systeem waarbij realtime compositing in 3D in de Unreal Engine is geïntegreerd. Dit betekent concreet dat Dreamwall nu virtuele werelden kan creëren die met echte beelden worden vermengd. Maar het tegenovergestelde is ook mogelijk ... «Ik herinner me onze eerste Virtual Reality-decors nog. Daarbij werden de presentatoren via een groen scherm boven een virtueel decor geplaats», zegt Thibaut Barras, General Manager van Dreamwall. «Met onze technologie hoeft tegenwoordig niet meer met verschillende lagen te worden gewerkt.» De presentatoren of acteurs bewegen nu binnen die totale wereld.» Naast France Télévision en enkele Amerikaanse zenders hebben nog andere bedrijven zich door de verbluffende oplossingen van Dreamwall laten verleiden, zoals TéléVesdre (zie elders).
TéléVesdre begint met Augmented Reality
Eind november 2017 hield een van de twaalf lokale tv-zenders in Wallonië een belangrijke persconferentie. In de studio’s van Dreamwell (zie elders) maakte TéléVesdre (Verviers) namelijk bekend dat de televisie van de toekomst weer een stap dichterbij is. «Vol trots maken wij bekend dat TéléVesdre € 240.000 uit zijn eigen vermogen investeert om als eerste lokale tv-zender Augmented Reality-technologie toe te passen. Dat betekent dat onze manier van werken en de presentatie van de informatie ingrijpend worden veranderd. Maar het is natuurlijk wel een bijzonder motiverende uitdaging!», concludeert Urbain Ortmans, algemeen directeur en directeur informatievoorziening van de tv-zender