- Business
- / Who is WAW !
Door Waw
Een Belgische primeur.
Het «Théâtre de Liège» richt een «Club van Partnerondernemingen» op
Met dit nieuwe initiatief wil het «Théâtre de Liège» een tiental bedrijfsleiders en leidinggevende stafmedewerkers uit allerlei sectoren bijeenbrengen rond de activiteiten waarmee de Luikse schouwburg de internationale uitstraling en de economische, sociale en culturele ontwikkeling van Wallonië wil bevorderen, allerlei artistieke creaties wil steunen en bekendheid geven, alsook pedagogische en sensibiliseringscampagnes voor het grote publiek organiseren en krachten bundelen om te streven naar internationale erkenning van de instelling en de kunstenaars, de knowhow en de tewerkstelling stimuleren, steun verlenen aan de educatieve ontwikkeling, het samenleven promoten en het delen van ervaringen, uitdrukkingsvormen, ontmoetingen, synergieën en uitwisseling tussen ondernemingen en de schouwburg bevorderen. Zo werd er een kapitaal van 110.000 euro gevormd voor het financieren van een publiek-private samenwerking ten voordele van creatief werk. Een even groot bedrag zal de drie volgende jaren worden bijeengespaard. «We hopen dat er een tiental Luikse firma’s aan dit mooie project zullen deelnemen», besluit Stéphane Uhoda, een in het Prinsbisdom welbekende mecenas.
DeVaurien, in Neufchâteau.
Dat is nog eens wat!
Sinds 2014 herleeft het kasteel van Grandvoir. Na de opening van een hotel met 8 prachtige kamers, een restaurant en een zaal voor seminars, evenementen of huwelijken, gaat er in het kasteel nu ook een microbrouwerij aan de slag. Die maakt het nieuwe bier «Le Vaurien», dat verwijst naar de bijnaam van de inwoners van de dorpen Grandvoir en Petitvoir. Dit lichte bier van hoge gisting heeft een alcoholgehalte van 5,7° en wil vooral een dorstlesser zijn. Ideaal voor de derde halftimes.
Vésale Pharma.
Nieuwe mogelijkheden voor het onderzoek naar infectiewerende behandelingen
Vésale Pharma (Eghezée), de leider in het Onderzoek en de Ontwikkeling van microbiotische oplossingen, heeft onlangs, dankzij de «sonificatie» -technologie, een nieuw pad geopend in de ontwikkeling van een nieuwe generatie alternatieven voor antibiotische en infectiewerende behandelingen. Vijf jaar na Intelicaps, een revolutionaire en unieke technologie op vlak van probiotische microencapsulatie, heeft Vésale Pharma dankzij de ontwikkeling van een op probiotica toegepaste sonificatie een belangrijke doorbraak gemaakt in infectiewerende behandelingen, met name in het geval van urogenitale infecties. Voor deze ontdekking werd een wereldwijd octrooi ingediend.
Het Kasteel van Val Saint Lambert.
Deze keer, goede keer!
De site van Val Saint Lambert in Seraing heeft zowel gouden tijden als financieel krappe gekend. Vandaag mogen we redelijkerwijze aannemen dat de toekomst van het kasteel (we hebben het niet over de kristalfabriek) nu in goede handen is. De Franse groep Châteauform die, met zijn 60 vestigingen in Europa, gespecialiseerd is het bieden van een onderkomen aan seminars en bedrijfsevenementen, heeft met Immoval, de vastgoedvennootschap die de site van Val Saint-Lambert beheert, een concessieovereenkomst van 2 jaar gesloten om er zijn activiteiten te ontplooien. Het is niet de eerste vestiging vn Chateauform in België, aangezien de groep sedert 2008 al de Abbaye de la Ramée uitbaat te Geldenaken. «Het is daar dat ik de heel speciale aanpak voor ondernemingen leerde kennen», zegt Julie Grivegnée, de Benemux-aùmbassadrice van Châteauform. «Toen ik vernam dat het Kasteel van Val Saint Lambert geen activiteiten meer had, heb ik de groep voorgesteld het in zijn aanbod op te nemen.» Na twee jaar van besprekingen en werkzaamheden (1 miljoen euro als vastgoedinvestering voor de eigenaar, de groep ImmoVal, en evenveel voor het meubilair ten laste van de huurder, die een contract van 12 jaar sloot), is het project vandaag afgerond..
Een Europese groep
Chateauform (omzet 200 miljoen in 2017) biedt ondernemingen een zeer gezellig onthaal aan voor al dan niet residentiële seminars. Hun kernidee is rust. «Wij ontvangen onze gasten op een zodanige manier, dat ze maar aan één ding hoeven te denken, namelijk aan het hoofddoel van hun komst. Wij zorgen voor alle details, van A tot Z, tegen een vaste all-in-prijs. Onze permanente zorg is onze gasten comfort en efficiëntie bieden», vervolgt Julie. Voortaan kan de firma een juweel meer bieden aan haar klanten, die niet enkel zullen profiteren van de troeven van het kasteel, maar ook van alle culturele en erfgoeddiensten waaraan Luik zo rijk is : Opera, Filharmonisch Orkest, musea zoals Curtius en La Boverie-Louvre… Vandaag schittert Luik een beetje meer op de Europese kaart.