- Who's WAW
- / business
Door Waw
— Van gezondheid naar mode
Weimat past zich aan en verkoopt nu duurzame en … trendy maskers !
De Eupense firma Weimat, die een dertigtal jaar geleden werd opgericht, had zich eerst gespecialiseerd in precisiemechaniek voor de luchtvaart en besloot later spuitvormen voor plastic te ontwerpen en te maken. Onder impuls van Alex Weiss, de huidige CEO, groeide het familiebedrijf van 5 of 6 personen uit tot een KMO met een oppervlakte van 6000 m2 en 45 werknemers. De firma bleef haar activiteiten diversifiëren, meer bepaald door uitrustingen voor de meest prestigieuze automerken te produceren. Jammer genoeg werden sommige afdelingen – zoals precisiemechaniek en ook gereedschap, het maken van spitvormen en het spuiten zelf – zodanig getroffen door de crisis, dat de omzet met 25 % daalde. Wat kun je doen als de productiebanden trager lopen ? Een product zoeken waarnaar meer vraag is op de markt. Omdat er een tekort aan maskers dreigde, besloot Alex Weiss al snel zich toe te leggen op het ontwerpen en produceren van duurzame maskers.
Van LeanMask Day naar LeanMask Fashion
@Weimat
Met de hulp van haar tekenaars en technici slaagde de firma er vlug in een licht en soepel plastic masker te ontwerpen, dat gemaakt wordt van TPE-kunststof (die de huid niet irriteert), dat zowel duurzaam als wasbaar (en dus herbruikbaar) is en dat kan worden gerecycleerd. Een ‘Made in Belgium’ oplossing voor de huidige overconsumptie van chirurgische wegwerpmaskers. In juni kwamen er al twee modellen op de markt. Het LeanMask Day, het equivalent van het chirurgisch masker, wordt verkocht met een pak van 25 ‘stofwerende’ FFPI-filters en kan ook worden gebruikt met krachtiger filters van het type FFP2. En het LeanMask Med, dat wordt gemaakt van medisch plastic, kan worden gebruikt met een FFP2-filter. Dat masker is bijzonder ondoordringbaar omdat het over heel zijn omtrek voorzien is van dunne randen die op de gelaatstrekken aansluiten.
Hoewel die maskers eigenlijk bedoeld waren voor professionals (kinesisten, tandartsen, apothekers, ambachtslieden, medische centra, hotels…), vonden ze heel vlug ook aftrek bij particulieren. Weimat besloot dus om er zijn aanbod mee uit te breiden. Zo ontstond het LeanMask Fashion. Het even duurzame, betrouwbare en 100 % Belgische masker is een variant op het LeanMask Day en is verkrijgbaar in een tiental kleuren. Sinds 17 augustus is het online verkrijgbaar op de site van de firma, terwijl het LeanMask Kids, een versie voor kinderen van 6 tot 14 jaar, een revolutie veroorzaakte bij de heropening van de scholen.
Het lastige, maar dikwijls verplichte anti-covidmasker is zo een modeartikel en een trendy toebehoren geworden in het dagelijks leven.