- Tendance
Door Perrine Mertens / CompanyWriters
EEN STERKE DRAAD TUSSEN WALLONIË EN HET OOSTEN
Bausol is een familiebedrijf dat prestigieuze, op maat gemaakte tapijten aanbiedt die door de beste wevers in India, Nepal en China vervaardigd worden.
Het bedrijf is in Blégny gevestigd en werkt samen met Waalse ontwerpers en kunstenaars om exclusieve en originele collecties aan te bieden.
Robert Schinckus, afgestudeerd in bedrijfskunde en reserveofficier in het Belgische leger, trad in 1974 toe tot het familiebedrijf dat zo'n twintig jaar eerder door zijn vader was opgericht. Een ontmoeting met de CEO van Bausol, die nauwe banden heeft geweven tussen Europa en Azië, van oosterse tapijten tot uitzonderlijke tapijten.
Waarom hebt u zich tot het Oosten gewend ?
Zodra ik klaar was met mijn universitaire studies, wilde ik reizen en ik vertrok liftend naar het Oosten, om uiteindelijk in Katmandu te belanden. Drie maanden lang ontdekte ik een vredig, geduldig en hartelijk volk met een onvergelijkbare beheersing van het weefgetouw. Ik bezoek deze fabrikanten en de dorpelingen nog steeds twee of drie keer per jaar. India is levendig, dynamisch, en zijn ambachtslieden produceren er in recordtijd werk van uitstekende kwaliteit. China daarentegen heeft een zeer hoog kwaliteitsniveau ontwikkeld, dat het mogelijk maakt complexe tapijten te vervaardigen. Natuurlijk passen wij ethische milieu- en sociale normen toe, met respect voor de uitzonderlijke knowhow van de wevers.
Hoe is deze samenwerking met de Waalse kunstenaars tot stand gekomen ?
Toen ik van mijn reis terugkwam, en na mijn militaire dienstplicht vervuld te hebben, begon ik met mijn vader te werken. Het concept van op maat gemaakte tapijten ontstond op natuurlijke wijze toen de klanten zich geleidelijk van de traditionele tapijten afwendden. En, op avant-gardistisch advies van Fernand Flausch, heb ik in 1993 een beroep gedaan op het talent van Luikse kunstenaars om de collectie nieuw leven in te blazen. Het plan, hoewel het zeer geprezen werd, heeft helaas niet het verwachte succes gehad. Wij zijn dus blijven werken aan projecten op maat voor grote namen uit de modewereld, 5-sterrenhotels en particulieren, zowel in België als in het buitenland. Pas in 2018 werd dit verlangen naar artistieke samenwerking weer aangewakkerd en kwam het eindelijk van de grond. Als kunstliefhebber omringde ik mij met een grote gemeenschap van kunstenaars wier werk mij raakte. Tijdens bezoeken aan tentoonstellingen aarzelde ik niet om deze kunstenaars te benaderen om banden te leggen. In de loop der jaren is deze lijst met namen gegroeid. In het algemeen is de feedback zeer positief wanneer ik een samenwerking voorstel.
Hoe worden de ontwerpen van de kunstenaars doorgegeven aan de wevers ?
Het is zeer boeiend om een bestaand werk op een doek over te zetten of om voor de gelegenheid iets geheel nieuws te creëren. De uitdaging ligt in het feit dat een tapijt de nuances en kleurgradaties van de verf niet kan reproduceren. Het oorspronkelijke schilderij moet dus aangepast worden om met deze dimensie rekening te houden. Wij voeren het ontwerp in een computerprogramma in dat in Nepal werd ontwikkeld en door alle fabrikanten wordt gebruikt om een uitvoerbaar project te verkrijgen. De knoopspanning wordt bepaald, evenals de 10, 12 of 15 garenkleuren die gebruikt zullen worden. Kunstenaars zijn vaak verrast door het eindresultaat. Dan beslissen we welke textuur we gaan gebruiken : zijde, wol, linnen of bamboe-viscose ? Ten slotte kunnen we met onze software het tapijt visualiseren in een compleet virtueel interieur. Aan het eind van deze vier stappen vertrouwen wij de uitvoering toe aan een van onze werkplaatsen in India, China of Nepal.
Wat zijn de productiefasen in Azië ?
Het ontwerp wordt aan de uitgekozen fabrikant verstrekt om de productie te beginnen op een even oude als indrukwekkende machine. In Nepal zitten soms negen mensen naast elkaar, met de hand draad na draad te knopen, met een nauwgezetheid en een know-how die van generatie op generatie wordt doorgegeven. De meester verver, de spil van het werk, stelt geheimzinnige recepten samen op basis van pigmenten, om kleuren op maat te verkrijgen. Met een theelepeltje als uitrusting oefent hij zijn toverkunsten uit in een ketel die boven een houtvuur hangt. Eenmaal geknoopt, geweven of getuft, wordt het werk gewassen, geborsteld en lange tijd gedroogd in de zon en de wind. Wij verwachten dus altijd tragere leveringen tijdens de moessontijd ! Deze stappen zorgen voor zachtheid, glans en soepelheid in het tapijt. Deze wordt dan geschoren, en soms gebeiteld, om de scherpte van de tekeningen te onthullen.
Mogen wij de prijs van deze tapijten weten ?
Voor de verwezenlijking van een luxueus, uniek en handgemaakt tapijt moet men rekenen op enkele maanden wachttijd en een prijs die gaat van 300 tot 900 euro per vierkante meter. Dat kan overdreven lijken, maar een Tibetaans tapijt kan tot 230.000 knopen per vierkante meter hebben ! Maar de wereld van op maat gemaakte producten is grenzeloos, en mijn team gaat graag nieuwe uitdagingen aan …
Met een theelepeltje als uitrusting, de meester verver, de spil van het werk, oefent zijn toverkunsten uit in een ketel die boven een houtvuur hangt.
Vier Luikse kunstenaars
Anne Truyers
Haar universum bestaat uit geknoopte tapijten met plantaardige en organische motieven, verstrengelde lijnen, afdrukken, een kronkelig pad naar zichzelf toe. Een oneindig aantal paden, vezels en groeven, uitgesneden in levendige en rustgevende natuurtinten.
Philippe Waxweiler
De kunstenaar weigert banaliteit en gaat er prat op dat hij doet wat hij wil. Zijn scheppingen springen met beide voeten in de wereld van betovering, dagdromen, het spel van licht en textuur, humor en ironie.
Moshi Moshi
Philippe Knoops creëert getufte, geknoopte of geweven tapijten, vlak of in reliëf, unieke stukken of in beperkte oplagen, die totaal niet alledaags zijn. Een knotsgekke tekening, net zo overdadig als meesterlijk, in een nogal stedelijke, stripachtige stijl die er vrij en uitgelaten uitziet.
Françoise Gresse
Als schilderes, beeldend kunstenares en binnenhuisarchitecte creëert zij diepe, getextureerde en boeiende ontwerpen, waarbij zij zich uitdrukt door middel van repetitieve geometrische plantenmotieven, met een voorliefde voor natuurlijke tinten, Chinese kalligrafie en ruwe pigmenten.