Waw magazine

Waw magazine

Menu

CHARLES DE GAULLE-BRUG

  • Patrimoine
  • / Onze geschiedenis
Wallonie

Door Marie-Marthe Angelroth

De brug van Avignon mag dan al jaren lang bezongen worden, die van Dinant heeft heel wat meer te vertellen. Een brug met een verhaal waar je niet over uitgelezen raakt.

Het idee om twee oevers van een rivier met elkaar te verbinden, is uiteraard niet zo bijzonder. Een brug is praktisch en vormt een noodzakelijke verbinding tussen twee stadsdelen. Maar wanneer er oorlogsconflicten en overstromingen bij komen kijken, wordt diezelfde brug een slachtoffer en een financiële put. De brug van Dinant behoort tot die laatste categorie.

De bouw van de brug ging gepaard met heel wat polemiek, meestal veroorzaakt door de eigenaars van de gronden langs de rivier. Er vonden bittere discussies plaats tussen de Kerk en de koninklijke macht. Zo was er de vraag of bewoners die naar de andere oever wilden, doorgangsrecht moesten betalen. Ter info: een man en zijn echtgenote zouden daarbij niet dezelfde prijs betalen als een boer met zijn tien schapen. Het tarief gold immers per hoofd. Al snel werd een eerste bouwwerk in hout meegesleurd door het water. Bij een bezoek aan de Citadel kun je trouwens enkele palen zien van de resten van de brug die achteraf werden teruggevonden. Kort nadien kwam er een nieuwe, stevige brug in steen, maar de bogen begaven het al evenzeer onder de woede van de rivier.

Nog later stortte een boog in onder het marcheren van de militaire troepen. De mannen vielen in het water, overgeleverd aan de golven.

De brug van Dinant kende duidelijk een bewogen geschiedenis. Van 1868 tot 1870 werden er belangrijke werken uitgevoerd. Dat waren de hoogdagen van de metaalindustrie. Naast twee stenen bogen werden er dan ook drie bogen in staal gebouwd.

Toen kwam de Eerste Wereldoorlog. Net als Sedan was ook Dinant tijdens de bezetting een geliefd doorgangspunt bij alle legers. Bij de aantocht van de Duitsers, bliezen de Fransen de brug op om hen de weg te versperren. Daarbij raakte een jonge Franse officier gewond. Later zou hij bekend worden als Generaal Charles de Gaulle. Een gedenkplaat vereeuwigt de gebeurtenis.

In de loop van de volgende jaren werden er verschillende bruggen gebouwd. De brede en moderne brug die er nu staat, kun je veilig oversteken. Ze werd ingehuldigd in november 1954 door minister Van Glabeke.

 www.dinant.be

Your opinion counts