- Tendance
Door Marie Honnay
HET TIJDPERK VAN DE GROTE MANNEN
De Luikse Sébastien Colen, een groot vrijheidslievend reiziger, is medeoprichter van Col&MacArthur, een merk van collector’s horloges waarvan hij nu de enige dirigent is. Een terugblik op een buitengewoon parcours.
Sébastien Colen
Wat is een collector’s horloge ? Een technisch juweeltje met een goed geolied mechanisme ? Een uitzonderlijk ontwerp waardoor het zonder kleerscheuren de decennia kan doorstaan ? Waarschijnlijk, een beetje allebei. En niet te vergeten, natuurlijk, de emotionele dimensie van het horloge in kwestie. Datgene wat niet echt kan worden uitgelegd en dat elk exemplaar een beetje extra ziel geeft. Als deze laatste definitie goed past bij de modellen van het Luikse merk Col&MacArthur, dan past ze als gegoten bij Sébastien Colen, de medeoprichter van het merk. Omdat je wel een beetje gek moet zijn om een nieuw horlogemerk te lanceren. Vooral als je niet uit de horlogesector komt en niet in Zwitserland geboren bent.
Voor deze ingenieur uit Luik, gepassioneerd door reizen, zou niets mogelijk zijn geweest zonder zijn ontmoeting met Iain Wood-McArthur, een Engelse horlogemaker die in België is gevestigd. Hun eerste gemeenschappelijke droom : een horloge opgedragen aan de Scots Guards van de Britse Royal Guard, het vroegere regiment van de horlogemaker. De wegen van de mannen scheidden al in 2018, nog voor hun eerste commerciële succes. Sébastien Colen had toch niet voor niets zijn benijdenswaardige functie in de oliesector opgegeven nog voor zijn project van de grond zou komen. In tegenstelling tot
de goliaths van de horloge-industrie, opereert Col&MacArthur in een nichemarkt. De doelgroep : geschiedenisfanaten, liefhebbers van erfgoed en gepassioneerde horlogeverzamelaars die zichzelf willen trakteren op een horloge met een verbluffend design. Maar voordat het merk
aansloeg en de Luikse horloges uitverkocht raakten in België, Frankrijk en Engeland, moest Sébastien Colen nog lef en heel wat vastberadenheid aan de dag leggen.
Je moet wel een beetje gek zijn om een nieuw horlogemerk te lanceren. Vooral als je niet uit de horlogesector komt en niet in Zwitserland geboren bent.
Aan de pols van de president
Het minste wat we kunnen zeggen is dat de jongen gevoel heeft voor storytelling ; maar hij heeft ook een behoorlijke voorliefde voor buzz. “Als je grote dromen hebt, heb je vaak geen andere keuze dan de sprong te wagen, ” zegt hij. In 2018, wanneer het merk het publiek nog steeds niet weet te overtuigen, bedenkt de jonge ondernemer Armistice 1918, een horloge ter herdenking van de Eerste Wereldoorlog. “Dit was het horloge van de laatste kans. Als het geen succes was geweest, had ik geen andere keuze gehad dan terug te keren naar mijn eerste baan.” Het was tijdens een reis naar Frankrijk dat de gelukkige aanleiding zich voordeed. “Ik wist dat ter gelegenheid van de herdenkingen die later in het jaar zouden plaatsvinden, Emmanuel Macron door Compiègne zou komen. Dus nam ik contact op met het gemeentehuis om een afspraak te maken. Omdat ze het horloge mooi vonden, bood ik aan het aan de president te geven.” Een mooie publiciteitsstunt die het Luikse merk een primetime reportage op de Franse televisie opleverde. De Col&MacArthur machine was vertrokken.
Het horloge 'Armistice 1918' geschonken aan president Emmauel Macron. Een mooie buzz.
Een Luikenaar op de maan
Met de verschillende collecties die sinds 2018 zijn gelanceerd, heeft Sébastien Colen getracht de verzamelgeest, maar ook de erfgoedvezel van liefhebbers van mooie horloges te prikkelen. Van de Lunar uit 1969, gemaakt ter herdenking van de 50ste verjaardag van Neil Amstrongs eerste stappen op de maan, tot het zeer speelse Smurf Collector model, over de Da Vinci 1519 die de 500ste verjaardag van het overlijden van Leonardo da Vinci viert, vertelt elke creatie een klein stukje van onze grote geschiedenis.
“Voor elk nieuw model begin ik met onderzoek naar het historische feit, dan vertrouw ik mijn ideeën toe aan een designer. De meer technische stadia, zoals de complicaties, worden toevertrouwd aan een Zwitserse fabrikant. De horloges worden in Luik geassembleerd door onze horlogemaker. Al ben ik alleen aan boord, ik kan rekenen op een team van onafhankelijke medewerkers die me bijstaan wanneer ik dat nodig heb. Dankzij dit volledig digitale beheer, met inbegrip van de distributie van horloges via onze e-shop, kan ik blijven reizen. Op dit moment is mijn doel om het merk een duurzame toekomst te geven. Afgelopen december hebben we een witte versie van het Lunar-model gelanceerd, mijn favoriet wat puur design betreft. De komende maanden zullen rijk zijn aan nieuwe producten (zie kader), maar mijn ultieme droom is niet gebonden aan een bepaald product. Uiteindelijk hoop ik genoeg winst te kunnen maken om een NGO te financieren en sociale en humanitaire projecten te steunen, ” besluit hij.
De Luikenaar lijkt op de goede weg want in 2020, gepusht door zijn aanwezigheid op de Belgische en Franse televisie, registreerde Col&MacArthur een omzetstijging van 300 % ! Een groei die veel goeds belooft voor deze fanaat die aan onze diepe wens om een zekere welvaart te bereiken, wil voldoen aan de hand van zijn collecties van horloges die ontworpen zijn om van generatie op generatie te worden doorgegeven.
TOEKOMSTIGE COLLECTOR’S ITEMS
Liefhebbers van ruimtevaart zullen komend voorjaar een herdenkingsmodel ontdekken ter gelegenheid van de 60ste verjaardag van de eerste man in de ruimte. In 2021 zal Col&MacArthur ook de 500ste verjaardag van het overlijden van de grote ontdekkingsreiziger Magellaan vieren. Een model in het teken van avontuur op zee, te ontdekken in april. Sébastien Colen droomt ervan om volgend jaar verzamelaars uit te nodigen achter de schermen van de Slag om Stalingrad. In feite heeft hij zijn onderzoek al zowel in Berlijn als in Rusland gepland. En als hij erin slaagt de vele obstakels in verband met intellectuele eigendomsrechten te overwinnen, zal hij ook een horloge lanceren ter ere van de vijfde verjaardag van de dood van Johnny Halliday.