Waw magazine

Waw magazine

Menu
© cuberdons Léopold

Cuberdons Leopold

  • Gastronomie
  • / bonnes adresses
Hainaut  / Petit-Enghien

Door Muriel Lombaerts

Anne en David Decroix zijn gulzige fijnproevers, maar vooral echte levensgenieters. Ze vormen een dynamisch en charmant koppel, dat een “haute couture”-merk ontwikkelde voor een typisch Belgisch snoepje waarop ze 3 jaar geleden verliefd werden, namelijk de Cuberdons Léopold (of “neuzekes”).


Anne studeerde rechten aan de ULB en David volgde een opleiding tot handelsingenieur aan de Solvay Business School. Die twee “knappe koppen” passen echt bij elkaar. Anne is advocate en David richtte op zijn 24ste al zijn eerste onderneming op (Anim’Ice). twee jaar later wordt hij ook lector aan de Solvay Business School. Terwijl ze verscheidene functies uitoefenen, trouwen en twee lieve kinderen krijgen, bezwijken David en Anne voor de charme van de Cuberdons Léopold... Beide ondernemers krijgen dan de kans om het in 2012 opgerichte merk over te kopen, wat ze in juli 2013 ook doen. Hun doel? “Heel ons koninkrijk kennis laten maken met dit Belgische snoepje, maar dan in ‘haute couture’-versie, verpakt in een kostbaar kistje en verkocht in winkels waar de klanten advies kunnen krijgen”, legt David uit. En het wordt een daverend succes! De neuzekes krijgen al vlug veel plaats in de etalages en ze worden onmiddellijk herkend dankzij hun elegante en unieke verpakking.

Is het moeilijk om zowel thuis als op kantoor een paar te vormen? “Het is echt een voordeel, want we hebben allebei onze eigen functie en we vullen elkaar aan. David staat in voor de verkoop en de contacten met de leveranciers, voor de productie, de verpakking en de kwaliteitscontrole, alsook voor de communicatie en de evenementen. Zelf zorg ik samen met mijn assistente voor het dagelijkse klantenbeheer, van bestelling tot facturering, voor de hele administratie en voor de boekhouding”, zegt Anne. “We hebben ook enkele gezamenlijke bevoegdheden, zoals het uitzetten van de grote lijnen en het kiezen van de nieuwe producten. Tussen het idee en het verschijnen van het product in de rekken, verloopt gewoonlijk een jaar, als het product tenminste voldoet aan onze verwachtingen en onze eisen”, vult David aan.

Na de beginperiode in een klein kantoortje, heeft het ondernemerspaar in oktober 2015 geinvesteerd in een volledig nieuwe werkplaats in Edingen. “We zitten met drie in het kantoor en met twee tot vijf in de productie, naargelang de periodes. Natuurlijk steken we allemaal de handen uit de mouwen in november en vooral in december, wanneer we vijfmaal meer omzet maken dan in de andere maanden van het jaar!” David legt uit welke hoge eisen ze stellen voor de productie van dit zoete juweeltje. “Gedurende bijna drie maanden moesten we de kookketels (n.v.d.r.: prachtige koperen ketels) wijzigen, het materieel verbeteren, de parameters verfijnen en een kwaliteitssysteem op poten zetten… Want cuberdons zijn de moeilijkste en meest specifieke snoepjes om te maken, zeker met de eisen die wij eraan stellen.

De geheimen van Leopold

De juiste oorsprong en het oorspronkelijke recept van de echte “cul de bourdon” (hommelkont) of “cuberdon” (cf. WAW nr. 23) zouden slechts door enkele ambachtslui gekend zijn. Ieder van hen bracht er ook zijn persoonlijke toets aan. Voor de Cuberdons Léopold – waarvan de naam een eerbetoon vormt aan de eerste koning der Belgen – worden uitsluitend 100 % natuurlijke grondstoffen gebruikt, die streng worden geselecteerd op hun kwaliteit en hun authenticiteit. Om een Cuberdon Léopold te maken, heb je geduld, knowhow en een perfecte beheersing van de details nodig. De minste fout wordt afgestraft. In elk van de zes fasen van de productie zijn handwerk en respect voor de traditie van essentieel belang voor de onderneming. Voor de neuzekes worden eenmalig te gebruiken wegwerpvormen gemaakt.

Maar het geheim van het succes van de beroemde Cuberdons Léopold schuilt niet enkel in het geheimzinnige en unieke recept en in de hoogwaardige productie ervan. Ook de verpakking is heel belangrijk, net zoals de verkoop van de producten en de andere creaties van het merk op uitgelezen plaatsen. En dan hebben we het nog niet over de echte kijk die het duo op het product heeft. “De verpakking vormt het eerste contact van de consument met het product. Die verpakking zal dikwijls de aanzet geven tot de eerste aankoop of minstens als blikvanger dienen, maar wij maken er een erezaak van dat de kwaliteit aan de verpakking beantwoordt. We laten ook Léopolds proeven in onze verkooppunten en we nemen deel aan sommige evenementen”, bevestigt David. “De consument moet advies en uitleg over onze producten kunnen krijgen. De Cuberdons worden verkocht bij Delitraiteur, bij Rob, in delicatessenzaken en op ongewone plaatsen, zoals in bloemenwinkels of lingerieboetieks.

‘Haute couture’-creaties

Hoewel de Cuberdons Léopold trouw volgens het oorspronkelijke recept van de echte “neuzekes” worden gemaakt, worden ze ook uitsluitend bereid op basis van natuurlijk frambozenaroma. De smaak van een Léopold is uniek. Sommigen herkennen er het frambozenparfum in, anderen denken aan confituur van rood fruit, aan viooltjes of aan suikerspin. De paarse neuzekes zijn echte juweeltjes die worden aangeboden in een rond doosje dat met de hand werd gemaakt en voorzien is van een satijnen lint. De weergaloze smaak van de Cuberdons Léopold is ook verkrijgbaar in de vorm van siroop. Die zachte en subtiele zoete siroop fleurt desserten op of dient als basis voor de meest verfijnde gerechten. De in een mooi doosje met de lijnen van de firma verpakte malven zijn ook verkrijgbaar in twee parfums (Bourbon
vanille en Cuberdon) en zitten in een doorschijnend schuifje. Die zachte versnaperingen worden nog uitsluitend met de hand gemaakt – na 33 versies en 9 maanden proberen! Geduld is altijd nodig, aangezien elke productie van 1,5 kg malvedeeg 4 uur moet afkoelen voor het met de hand kan worden versneden en omhuld door de ambachtsman.

De jongste creatie, de “Cuberdons à tartiner” of “smeerneuzekes” doen elke lekkerbek watertanden. Deze confituur met minder suiker en meer fruit behoudt al zijn natuurlijke aroma’s. Nadat het zorgvuldig werd gesorteerd, wordt het fruit samen met het suikermengsel van 10 kg geduldig gekookt in een open ketel en op een laag vuurtje. Daarna wordt het in bokalen gedaan en manueel geëtiketteerd.

Plannen

Hebben ze plannen? Anne en David zitten er vol van en ze speuren voortdurend nieuwe horizonten af om hun producten ook in het buitenland te verkopen. Ze zijn al goed aanwezig in België, meer bepaald in Wallonië en Brussel, in Luxemburg (bij Smets) en sinds 2015 ook in Frankrijk. De resultaten zijn bemoedigend en de ondernemers zoeken nog verkopers voor sommige streken.

Cuberdons Leopold
Chaussée d’Asse, 35
B-7850 Petit-Enghien
+32 (0)2 395 77 32
www.cuberdonsleopold.com


DE COMBINATIE VAN CUBERDONS LÉOPOLD EN POMMERY


Voor de feesten kun je onmogelijk voorbijgaan aan de prachtige hoedendoos!

Deze luxueuze geschenkdoos, die in een op maat gemaakte tas wordt aangeboden, bevat een pakje met 21 Cuberdons Léopold en een fles Champagne Pommery Apanage Rosé. Dat is het ideale cadeau voor deze feestdagen, zowel voor privé- als voor zakenrelaties. “Het lag voor de hand dat we de rosé Apanage zouden kiezen voor deze nieuwe beperkte editie”, legt Anne uit. Deze wijn (een mengsel van Pinot Noir, Pinot Meunier en Chardonnay) is heel ongedwongen, zeer elegant en bevat weinig suiker. Hij heeft aroma’s van rood fruit met toetsen van aalbessen, frambozen en wilde aardbeien, die prachtig samengaan met de Léopold. De Champagne wordt bij voorkeur geschonken tussen 8 en 10°C, als aperitief of bij het dessert… of voor allebei!

 

Your opinion counts