Waw magazine

Waw magazine

Menu
© Fonds Desaucy-Robyns / Musée de la vie wallonne

DE OUDE BADEN, EEN WELOVERWOGEN KEUZE

  • Dossier
Liège  / Liège

Door Mélanie Noiret

De keuze voor een plek om de Cité Miroir te huisvesten, moest in de lijn liggen van de meest fundamentele waarden van Mnema: vorming, herinnering, cultuur, burgerschap en democratie.

Er werd dus niet alleen voor de Baden van La Sauvenière gekozen omdat ze beschikbaar waren en veel ruimte is. Dat speelde een grote rol, maar er werd ook veel belang gehecht aan de grote symbolische waarde van het gebouw.

Een van de eerste elementen die tot de keuze van dit gebouw hebben geleid, was trouwens de persoon die er het initiatief toe had genomen. In 1936 wilde Georges Truffaut, de schepen van Openbare Werken van Luik, zijn stadsgenoten de kans bieden om zich te emanciperen door middel van sport en hygiëne. Met de hulp van de gemeenteraad gaf hij het startschot voor de bouw van een complex met zwembaden, sportzalen en openbare baden. Naast zijn wens om de Luikenaars dit gebouw met vooruitstrevende ambities en infrastructuur te bieden, was hij ook een verzetsstrijder tegen de Duitse bezetters, wat zijn ideeëngoed en dat van Mnema op één lijn brengt. Hij sneuvelde in 1942 in Engeland helaas in de strijd, zodat hij nooit heeft kunnen zien hoe zijn schitterende project in datzelfde jaar werd ingehuldigd.

De prachtige ligging van het gebouw heeft de oprichters van Mnema natuurlijk ook een duwtje gegeven toen ze een keuze moesten maken. Het Cité Miroir bevindt zich pal in het centrum van Luik, letterlijk op twee passen van het bekende en drukbezochte Carré, de buur van grote cultuurhuizen zoals de Opera, het nieuwe Théâtre de Liège en de bioscoop Sauvenière, dicht bij scholen, de universiteit en handelszaken. Zowel Luikenaars als bezoekers zullen een bezoek aan het gebouw aan het charmante Xavier Neujeanplein op hun agenda moeten zetten.

Op architecturaal vlak is het gebouw zelf ook een symbool van verzet. Georges Dedoyard, de architect, ontwierp het in Bauhaus-stijl, een artistieke stroming die door het naziregime als ontaard werd beschouwd en vanaf 1933 werd verboden. Het was dezelfde Georges Dedoyard die, eveneens in Bauhaus-stijl, in Bastenaken (Bastogne) het Mémorial du Mardasson ontwierp, het monument ter nagedachtenis van de bekende Slag om de Ardennen.

Your opinion counts