- Tendance
- / Design
Door Carole Depasse
In Le Grand-Hornu Image vindt de tentoonstelling ‘Moodboards’ plaats. De site van Le Grand Hornu werd onlangs opgenomen op de UNE SCO -Werelderfgoedlijst. Een plek met een rijk verleden dus, maar ook een die resoluut vooruitkijkt.
Toeval of intuïtie? Kort na de verkiezing van Jean-François D’Or tot ‘Designer van het jaar 2013’, lanceert Le Grand-Hornu de eerste monografische tentoonstelling van de kunstenaar. Marie Pok, directrice van Le Grand- Hornu Images: “Jean-François D’Or heeft duidelijk een punt bereikt in zijn carrière waarop zijn werk gezien mag worden.” Ze is gecharmeerd door de artiest en beschrijft hem als “een zorgvuldig en perfectionistisch man. Op het randje van maniakaal.” Op en top professioneel dus. Tijdens de voorbereiding van de tentoonstelling kwam Pok in contact met een aantal uitgevers, de industriële partners voor wie de designer gewerkt heeft. Zo ook met Michel Roset van het gelijknamige Ligne Roset. Voor dat merk ontwierp Jean-François D’Or onder andere opbergdozen in snoepkleurtjes, geïnspireerd door de wereld van kinderen. “Ik hoor van iedereen hetzelfde. Jean-François d’Or is zo gefocust op de details dat hij een duwtje nodig heeft om zijn creaties ook echt uit te brengen. Michel Roset moest hem uiteindelijk vriendelijk zeggen dat het tijd was om zijn baby los te laten.” Als perfectie bestaat, komt de designer dicht in de buurt. Saai wordt het echter nooit. “Zijn objecten geven blijk van logica en gezond verstand, maar altijd met een bijzondere twist. Zoals deze originele leunstoel met een opbergvak voor kranten tussen het zitvlak en de rugleuning. Vóór hem had niemand daaraan gedacht.” Aan creativiteit geen gebrek.
De tentoonstelling, die nog loopt tot in december, vormt een kennismaking met de ontwerptechnieken en de esthetiek van de artiest. “Het is geen koude showroom, geen retrospectieve van uitgebracht werk.” Dat is in ieder geval D’Ors bedoeling. Hij wil de bezoekers laten rondwandelen, met de rust en vrijheid die hij zelf ervoer toen hij carte blanche kreeg voor de tentoonstelling met Marie Pok. Geen regels, geen verplichte wandelrichting, alleen een paar geschreven aanduidingen die kunnen helpen bij het interpreteren van zijn universum. Het is een toegankelijke wandeling langs uitgebracht en niet uitgebracht werk, langs prototypes, stalen en ‘moodboards’. Alles ligt op een natuurlijke manier door elkaar, net als het atelier en het huis van de designer, waar je onmogelijk het verschil kunt zien tussen uitgestalde objecten, echte wanorde, werkruimte en privéleven. Deze eerste tentoonstelling is voor D’Or ook een kans om zich bloot te geven aan het publiek: dingen die hij nooit eerder vertelde, zoals geheimen, anekdotes uit zijn jeugd (zoals die keer toen hij een paraplu op een bolhoed prikte en zo op straat rondwandelde om voorbijgangers te verrassen) of referenties naar artistieke en literaire stromingen die zijn stijl beïnvloed hebben.
‘Moodboards’
‘Moodboards’ zijn het werkinstrument van Jean-François D’Or. “Het is als een kladblad, een voorontwerp, vóór ik de dingen verder uitwerk. Ik verzamel objecten, losse stukken materiaal, kleurstalen en ik breng ze allemaal samen, intuïtief en georganiseerd tegelijk. Uit dat tafereel haal ik mijn inspiratie.” Het lijken de voorbereidingen van een alchemist voor het ultieme elixir. Een creatief ontwerpproces dat perfect afgesteld is en visueel begrijpelijk is voor de uitgevers. Het samenbrengen van fysieke voorwerpen heeft immers vaak meer effect dan een digitaal ‘moodboard’. Jean-François D’Or houdt van objecten met een geschiedenis, een functie en een concreet gebruik. “Als ze me vragen om gewoon een mooi object te creëren, ben ik niet geïnteresseerd. Objecten uit het dagelijkse leven opnieuw uitvinden, dat is veel meer mijn ding.” En dat deed hij al met zwier voor een karaf, een deurklink, een spiegel, een bed, een deurmat, een bril… Maar de lijst met mogelijkheden is nog lang: een tandenborstel, een kachel, een schoen, een radiator, een steen… Zullen we het hem eens vragen?
Informatie
Moodboards
Monografische tentoonstelling
Van 22 september tot 15 december 2013
Les Écuries du Grand-Hornu
Rue Sainte Louise 82
B – 7301 Hornu
info@grand-hornu.eu
www.grand-hornu-images.be
Etiketten en vliegenogen
Jean-François D’Or, het creatieve brein achter studio Loudordesign, stelt zich voortdurend vragen. Creatieve ideeën in overvloed, en daar blijft het niet bij.
Uitgevers, kunstcritici en journalisten, ze gebruiken allemaal dezelfde woorden als het gaat over Jean-François D’Or: ‘juist’, ‘zorgvuldig’, ‘bescheiden’, ‘discreet’, ‘logisch’, ‘eenvoudig’, ‘natuurlijk’ zijn etiketten die regelmatig op zijn objecten en zijn mentaal universum worden geplakt. Maar misschien zijn er nog andere woorden die hem kunnen beschrijven. ‘Volks’ bijvoorbeeld, voor de locatie van zijn werkplaats in Schaarbeek, in een bruisende, multiculturele buurt die een bron van inspiratie vormt. Volks, maar ook een beetje ‘dandy’, wanneer hij zich een keer per week naar het College of Advertising & Design (C.A.D.) in Ukkel begeeft, met een hoed à la Jacques Tati op zijn hoofd. En ten slotte is D’Or ook een beetje een ‘vlieg’: ook al heeft hij maar twee ogen, ze hebben ontegensprekelijk heel wat facetten. De designer ziet alles als door een fijn traliewerk en zijn brein verwerkt de overvloed aan informatie in zijn typische ‘moodboards’. Gefilterde fantasie.