- Dossier
Door Bernard Roisin
Wallonië bekend maken en op het verlanglijstje van de toeristen zetten. Dat is de taak van Françoise, Nikoline en Martine. Nieuwsgierig als altijd wou WAW weten hoe ze dat aanpakken, en waarom.
Hoe promoot u Wallonië in uw land?
Françoise Scheepers — Ik ontwerp en implementeer de promotiestrategie van Wallonië en Brussel als reisbestemmingen, zowel voor zakenreizen als voor vrije tijd. We doen dat hoofdzakelijk voor de Britse markt en in mindere mate ook de Ierse. Ik word daarbij geassisteerd door Philippe Marée, trade manager en onze schakel met de Britse en Ierse reisindustrie; door persmanager Sophie Bouallègue, die uitstekend werk doet door te netwerken en te lobbyen richting pers en massamedia; en door Deo Bongo, die de communicatie met de consumenten op zich neemt.
Nikoline van der Werf — Ik hou me sinds 1995 bezig met de promotie van België. Ik heb de leiding over een team van vijf mensen. België is de op twee na belangrijkste vakantiebestemming voor de Nederlandse toerist, met zowat drie miljoen overnachtingen in Wallonië (cijfers van NBTC-NIPO). Het is uiteraard onze taak om die uitstekende positie te vrijwaren. Ons aanbod bevalt de Nederlanders – het grote publiek zowel als de pers, de “trade” en de professionele reizigers. De bestemming is dichtbij, de omgeving is totaal anders dankzij de bossen en de heuvels, er zijn aantrekkelijke dorpjes en cultuursteden, je vindt er authenticiteit en streekproducten… Samengevat bestaan onze activiteiten uit deelneming aan beurzen, persreizen organiseren, nieuwsbrieven verzenden, actief zijn op sociale netwerken, de markt verkennen, campagnes voeren via ons tijdschrift “Verrassend België” enzovoort.
Martine Van Romphey — Onze promotie heeft een dubbel doel: de Fransen motiveren om naar Wallonië te komen en een positief beeld van de Waalse regio uitdragen, en dat in een context waar de concurrentie hard is. De Fransen hebben bovendien de bijzondere eigenschap dat ze weinig naar het buitenland reizen en graag zonnige bestemmingen opzoeken. We moeten dus het verschil maken ten opzichte van Franse bestemmingen, want die zijn onze belangrijkste concurrent.
Mijn eerste doel is dus de bekendheid van Wallonië vergroten. De Fransen kennen onze regio nog te weinig en ze hebben voordelen, die we één voor één kunnen weerleggen. Dat is een werk van lange adem en we doen het door samen te werken met Franse touroperators, uitgevers, media en professionals uit de toeristische sector. Maar ik hou van uitdagingen. Wat de zaak nog moeilijker maakt, is dat Frankrijk bestaat uit regio’s met een eigen, uitgesproken identiteit. Daarom focus ik de activiteiten van Wallonie Bruxelles Tourisme in Frankrijk op de groep reeds verworven bezoekers die we aan ons binden (de inwoners van Parijs en omgeving en de grensbewoners uit het noorden en het oosten van Frankrijk), en op de gebieden die we nog moeten veroveren (Marseille, Lyon en recenter Nantes). Die laatste hangen af van directe verbindingen met de luchthaven van Charleroi en van de Thalysverbindingen met Bergen, Charleroi, Namen en Luik, ook via Brussel.
Bij al onze acties in Frankrijk bouwen we voort op indrukken en eigenschappen met een hoge toegevoegde waarde: gezelligheid, zich welkom voelen, belgitude, bizarre humor, de nabijheid… en dat alles vertalen we met onze slogan: “La vie est belge!”
Wat is uw favoriete plekje in Wallonië, waar vindt u inspiratie?
Françoise Scheepers — Ik heb er enkele. Gelukkig is onze regio er een met veel bekoringen en troeven.
Wat lichaamsbeweging betreft, kun je er op een actieve manier energie opdoen. Ik ben dol op de wandelingen van het RAVeLnetwerk en op de bewegwijzerde wandelpaden in de bossen. En ik heb een zwak voor de Semoisvallei. Ik ben dol op het panorama bij Saut des Sorcières en op de streek rond Les Hayons. Maar voor mij is het zachte licht van de Condroz in de buurt van Havelange bijna enig in de hele wereld. Ik ben gefascineerd door het mysterie van de Hoge Venen. Als het daarover gaat: mijn favoriete pleisterplaats in de streek van Spa is het Manoir de Lébioles, een luchtbel in de tijd en de ruimte, met de sfeer van een Italiaanse tuin tegen de achtergrond van een Ardens panorama. Een verrassende tegenstelling! En dan de keuken van Olivier Tucki… Hoe kun je die weerstaan, na een verwendagje in de wellnesssuite van het hotel?
Nikoline van der Werf — Ik hou veel van Namen. Dat is een elegante stad, goed gelegen langs de Maas en de Samber, met mooie musea en winkels, goeie restaurants en typische cafés. En – niet te vergeten – je kunt er een fiets nemen en via een trage RAVel-route naar bijvoorbeeld de tuinen van Annevoie rijden, of naar de stad Hoei.
Daarnaast hou ik ook veel van de vallei van de Viroin, een streek die ietwat verborgen ligt in het zuiden van Wallonië. Je hebt er mooie dorpjes, een weelderige natuur, bewegwijzerde natuurwandelingen en een mooi RAVel-traject. En het is heerlijk neerstrijken in de brouwerij van Chimay of in de Brasserie des Fagnes.
En overal vind je die hartelijke atmosfeer, zonder stress, “slow food and slow living”. Dat is heel aangenaam als je met vakantie bent.
Overal in Wallonië vind je die hartelijke atmosfeer, zonder stress, “slow food and slow living”. Dat is heel aangenaam als je met vakantie bent. Nikoline van der Werf
Martine Van Romphey — De vallei van de Maas. Eén en al inspiratie. Wie zou niet bezwijken voor haar onweerlegbare charmes: kastelen, tuinen, wateractiviteiten (bootjes, rondvaarten, sluizen, idyllische eilandjes…)? Maar het is ook en vooral de streek waar ik als kind al mijn vakanties heb doorgebracht: Yvoir, Godinne, Lustin, Profondeville, Annevoie en natuurlijk Namen, waar je rondslentert in de schaduw van Sint-Auban en binnenvalt in het museum van Félicien Rops, een Naamse kunstenaar die goed bekend is bij de Fransen. En om af te ronden nog een toetje? Geen kers op de taart in Namen, maar een aardbei. De aardbei is de ster van de streek: gewoon met suiker, of op een taart en zelfs als beleg tussen dikke boterhammen… Geen enkel kind krijgt er genoeg van.
Wat is voor uw gasten de plek bij uitstek?
Françoise Scheepers — Het is onmogelijk om er maar één te noemen. Wallonië laat zich niet door één plek samenvatten. Ik heb een paar thema’s om de nieuwsgierigheid van onze doelgroep aan te wakkeren, en die hebben met onze cultuur te maken. Die is namelijk heel aantrekkelijk voor de Britten, die wel van de Franse taal houden, maar niet van de Fransen. Tegen hen zeggen we vaak: “If you like France, you will love Wallonia, because we’ve got the elegance without the arrogance!” Dan moeten ze hard lachen. Maar alle gekheid op een stokje – we weten in ons mooie Wallonië echt hoe we mensen moeten onthalen: v riendelijk, vrijgevig en zonder vooroordelen.
Er zijn tal van redenen om naar Wallonië te reizen. Dat is trouwens mijn uitgangspunt om onze strategie te bepalen voor nichemarketing en doelgroepentoerisme. Er zijn grote thema’s en die overlappen elkaar al gauw, zeker wat het grondgebied betreft.
Onze steden zijn geen “cities” (metropolen), maar “country towns” (landelijke gemeenten), want je hoeft geen tientallen kilometers af te leggen voor je het stedelijk gebied uit bent. Je zit heel gauw in het groen, of het nu gaat om Luik, Namen, Bergen, Doornik of zelfs Charleroi.
We hebben heel sterke thema’s, zoals het golftoerisme. We hebben 23 banen met 18 holes of meer, waarvan een derde bij de beste van Europa wordt gerekend. Golftoeristen zijn een interessante doelgroep, want het zijn trendsetters. Als een golfer tevreden is, zal hij dat rondvertellen. En naast onze mooie golfbanen hebben we met de gastronomie nog een andere grote troef, waar hij ook verzot op is.
Het historisch erfgoed, en meer bepaald het oorlogserfgoed, is een speerpunt van de bestemming Wallonië. Waterloo, de Anges de Mons (engelen van Bergen), Doornik als stad van Hendrik VIII (slechts twee jaar lang, maar toch...), de Slag om de Ardennen, waarin ook de Britten gevochten hebben… Allemaal historische feiten met een sterke aantrekkingskracht op een markt die bezeten is van geschiedenis. We hebben locaties en evenementen die beschermd zijn door de UNESCO (Henegouwen is in dat opzicht erg verwend), kastelen, abdijen, kathedralen, opmerkelijke locaties… Maar wat me in de loop van al die jaren heeft getroffen, is de rijkdom aan Waalse historische figuren. We hebben in dat verband trouwens de gids en de website “Did You Say Famous Belgians” gemaakt, die bedoeld zijn om onze regio voor te stellen via portretten van onze beroemdheden. We zitten al aan de derde heruitgave van de gids. Hij is zeer gewild!
Wallonië laat zich niet door één plek samenvatten. Ik heb een paar thema’s om de nieuwsgierigheid van onze doelgroep aan te wakkeren, en die hebben met onze cultuur te maken. Die is namelijk heel aantrekkelijk voor de Britten, die wel van de Franse taal houden, maar niet van de Fransen. Françoise Scheepers
Nikoline van der Werf — Heel simpel: de Ardennen. Die zijn aantrekkelijk voor iedereen. Voor de familie (grootouders, ouders en kinderen) die een burcht of een typisch dorpje willen bezoeken of een wandelpad willen volgen. Voor vrienden die een weekend komen mountainbiken en die de dag willen afronden met een lekker Belgisch biertje. Voor senioren die een gastronomisch weekend hebben geboekt, met natuurwandelingen en een paar culturele uitstapjes.
Martine Van Romphey — Er is geen unieke, iconische plek in de collectieve Franse verbeelding. Maar er zijn wel plaatsen of evenementen naargelang een bezoeker grensbewoner, Parijzenaar of zuiderling is: festivals (Francofolies, les Ardentes, Dour…), carnavalsfeesten, musea (Hergé, Folon…), folkloristische bijeenkomsten, hoogstaande internationale tentoonstellingen (Mac’s, Musée de la Photographie, Musée de Mariemont…) enzovoort. Het zijn vooral die plaatsen en evenementen die zin doen krijgen om te vertrekken. Met dat doel voor ogen werken we aan de uitstraling van het culturele erfgoed in Doornik, Bergen, Charleroi, Namen en Luik, en ook van de grote afspraken in de toekomst, zoals Bergen 2015, de herdenkingen van de twee Wereldoorlogen, de 200ste verjaardag van de Slag van Waterloo en de Napoleonlocaties.
Who’s who?
Françoise Scheepers
Directrice
Belgian Tourist Office Brussels & Wallonia
Londen
Nikoline van der Werf
Directrice
Toerisme België voor Wallonië & Brussel
Amsterdam
Martine Van Romphey
Directrice
OPT (Office belge de Tourisme Wallonie Bruxelles)
Parijs