- Business
Door Marc Vanel
EEN GOED LOPEND HIJSBEDRIJF
Europa-Levage sprl, de laatste fabrikant van bovenloopkranen met kokerbalken in Wallonië, is sinds 1966 gevestigd in Verlaine. Meer dan 1400 projecten, die tot nu toe vrijwel overal ter wereld zijn uitgevoerd, getuigen van de dynamiek van het bedrijf.
Elk industrieel bedrijf heeft een hijsinrichting nodig, bijvoorbeeld om vrachtwagens te lossen of lasten veilig binnen of buiten een gebouw te verplaatsen. Heftrucks zijn weliswaar flexibel, maar wanneer er een vrije ruimte op het nuttige vloeroppervlak aanwezig is, kunnen ze die niet gebruiken. Onder andere voor dat soort situaties kan Europa-Levage een deskundige oplossing bieden met zijn bovenloopkranen, die tot 250 ton kunnen hijsen over een bereik van 40 meter.
“Het bedrijf is in 1966 opgericht door mijn vader”, zegt directeur Bernard Rousseau. “Hij werkte als industrieel ingenieur bij een bedrijf in Huy dat bovenloopkranen maakte en failliet ging. Hij heeft toen drie mensen overgenomen en is hier in Verlaine voor eigen rekening begonnen, in ditzelfde gebouw dat hij eerst gehuurd en daarna gekocht heeft. Wij zijn het laatste bedrijf dat deze hijsinrichtingen volledig zelf vervaardigt op basis van plaatstaal dat we inkopen en stomplassen om er kokerbalken van te maken. Ik zet trouwens ‘Made in Belgium’ op die kokerbalken, want ik ben er trots op dat we ze hier vervaardigen. Wat we in de werkplaats fabriceren, is voor bijna 100 % Waals : het lakwerk en de elektrische aandrijving komen uit de provincie Luik en het plaatstaal is afkomstig van Arcelor Mittal België.”
Luisteren naar de klant
Voor zijn opleiding aan het Institut Gramme in Luik (tegenwoordig HELMo Gramme), waar hij in 1988 afstudeert als industrieel ingenieur, schrijft Bernard Rousseau een scriptie over bovenloopkranen met kokerbalken. Nadat hij zijn dienstplicht heeft vervuld als reserveofficier bij de genie, werkt hij een jaar als manager en volgt hij enkele stages in het buitenland.
Na negen jaar te hebben geprofiteerd van de professionele ervaring en morele waarden van zijn vader krijgt hij in 1999 de leiding over het bedrijf. “Er wordt vaak gezegd dat je beter ergens anders je sporen kunt verdienen, maar ze hadden me nodig in het bedrijf. Ik ben direct begonnen om de productie van begin tot eind te verzorgen, inclusief ontwerp en calculatie. We exporteerden ooit naar een stuk of dertig landen, vooral naar Algerije, maar de globalisering heeft daar een einde aan gemaakt. Niettemin blijven we concurrerend, ondanks de afstand. We verpakken alles in Verlaine en laden het op vrachtwagens, die het materiaal via een haven bij onze klanten afleveren. Meestal is ter plaatse een monteur aanwezig ; vergelijk het met een bouwpakket voor een meubelstuk. Maar we kunnen natuurlijk ook technische bijstand verlenen. Het is belangrijk om naar de klant te luisteren en storingen snel te verhelpen.”
In 1999 neemt Bernard Rousseau de leiding van Europa-Levage over van zijn vader.
Een opleiding van lange duur
Europa-Levage bouwt ongeveer dertig kranen per jaar, die in prijs variëren van 15.000 tot 300.000 euro, afhankelijk van het soort kraan en takel. En dat allemaal met slechts tien mensen ! “We zijn met vijf man in de werkplaats (elektricien-werktuigkundige, lasser, lasser-monteur) en vijf op kantoor, waarbij altijd een technicus en een ingenieur klaarstaan om een storing op te lossen bij de klant. Daardoor kunnen we heel flexibel zijn en binnen vier uur bijstand verlenen.”
In de werkplaats zijn alle medewerkers tussen 28 en 40 jaar oud. Hoewel hun toekomst verzekerd is, zijn er maar weinig nieuwkomers die echt gemotiveerd zijn. “Je kunt het vak nergens leren, alleen door te werken”, vervolgt Bernard Rousseau. “Maar het kost tijd om met een hijsinrichting te leren werken. Minimaal vijf jaar om het vak te leren kennen en tien om het te beheersen. Zelfs voor een lasser is een interne opleiding van één of twee jaar nodig. Als je iemand aanneemt die na twee jaar weer vertrekt, moet je helemaal opnieuw beginnen met de volgende. En dat is behoorlijk vermoeiend. De mensen die hier komen, stellen vaak al looneisen voordat we over het werk hebben gesproken. Dat is niet mijn manier van denken. Ik wil mijn kennis aan iemand overdragen. Als hij goed is, krijgt hij een goed salaris en wordt hij later misschien wel directeur van de zaak. Je kunt hier een mooie toekomst opbouwen, maar dan moet je wel geduldig zijn.”
Europont België
Europa-Levage ontwerpt, vervaardigt, installeert, repareert en onderhoudt alle soorten bovenloopkranen (enkelligger, dubbelligger, portaal, semi-portaal) en andere hijsinrichtingen. De onderneming levert ook handbediende takels, elektrische takels (met ketting, kabel of band), drukvast materieel (bestand tegen explosies), gieken, lieren enz.
Het bedrijf Verlinde, dat in Frankrijk al 150 jaar marktleider op het gebied van hijsinrichtingen is, stelde Europa-Levage in 1991 aan als vertegenwoordiger van zijn onderdelen voor de bouw van bovenloopkranen. In 1997 werd het Europont België-netwerk opgericht, waarin Europa-Levage een centrale rol vervult.
Meer dan 1400 projecten, die tot nu toe met name in Marokko, Algerije, Mauritanië, Madagaskar, Iran, Italië, de Filipijnen, China, India, de Verenigde Staten, de Verenigde Arabische Emiraten en Jemen zijn uitgevoerd, getuigen van de dynamiek van het bedrijf.
Europa-Levage heeft zelfs een eigen certificering in het leven geroepen (‘ISO EUROPA’), waarbij elke kraan opnieuw wordt gecontroleerd door het bedrijf.
DE PRODUCTIEFASEN
Nadat de technische voorwaarden met de klant zijn opgesteld, worden de grondstoffen (staal, lak en elektrische aandrijving) besteld, waarna de onderdelen worden geassembleerd. Als de kokerbalk volledig gereed is, wordt deze in de werkplaats of bij een onderaannemer (in het geval van speciale lak) gelakt. De bovenloopkraan wordt vervolgens geëlektrificeerd en ondergaat een reeks tests in de werkplaats om te controleren of alles goed werkt (elektrisch, mechanisch en optisch). Na een controle van de montageomstandigheden ter plaatse wordt de kraan geleverd en dan bij de klant gemonteerd.
Ter plaatse voert een onafhankelijke keuringsinstantie proefbelastingen uit om de kraan nogmaals te controleren, waarna deze in bedrijf wordt gesteld.