- Dossier
Door Christian Sonon
een nieuw Waals economisch centrum
© Aérodrome de Namur
Een nieuwe verharde baan, een nieuwe loods van 2300 m2, nieuwe restaurant- en receptieruimtes … Als er één vliegveld een volledige metamorfose ondergaat, dan is het wel dat van Namen, in Temploux. En dit dankzij een investeerderstrio dat de zaak in 2017 in handen nam.
De voornaamste investeerder is burggraaf Olivier de Spoelberch, die in het kasteel van Flawinne woont en tot de familie van de historische aandeelhouders van AB-InBev behoort. Hij is dol op schaalmodellen en op vastgoed. Hij is ook piloot. In 2017 stelde hij aan de gewezen RTL-journalist Benjamin de Broqueville een partnerschap voor om nieuw leven te geven aan het vliegveld van Namen, dat tijdens de tweede wereldoorlog werd aangelegd door de Amerikanen en in 1983 werd geprivatiseerd. De derde partner is ook een bekende, namelijk Vanina Ickx, autocoureurster en houdster van een masterdiploma in de marketing. Zij zou zorgen voor de plaatselijke vastgoedontwikkeling.
“We hebben de installaties overgekocht in juli 2017 en een maand later hadden we het geluk te vernemen dat Sonaca Aircraft een plaats zocht voor het bouwen van zijn les- en recreatievliegtuig, de Sonaca 200”, vertelt Benjamin de Broqueville, die gedelegeerd bestuurder en zaakvoerder van het vliegveld is. “Nadat we de school voor dronepiloten hadden verwelkomd en glasvezelkabels hadden aangelegd, was dit een nieuwe en onverhoopte kans om te groeien en onze activiteiten verder te ontwikkelen. Vanaf december 2017, waren we in staat om deze Belgische leider op het gebied van de luchtvaartindustrie een onderkomen te bieden in voorlopige installaties.”
Een loods voor het bouwen van de Sonaca 200
Tussen 2017 en 2018 zou het trio 8 miljoen euro investeren. En het ene werf volgde het andere op : een nieuwe verharde baan van 690 meter, nieuwe brandstofpompen, een nieuwe parking, het verwijderen van het asbest uit de daken van de gebouwen, een opvangsysteem voor regenwater voor het wassen van vliegtuigen, en, vooral, het voorbereiden van de komst van Sonaca, waarvoor in 2019 een moderne loods van 2300 m2 werd gebouwd, opdat de firma de certificeringsstappen, het assembleren en het leveren van 80 vliegtuigen per jaar tot een goed einde zou kunnen brengen. En voor het ontwikkelen van ‘groene’ en geluidsarme activiteiten, kocht het team een lier voor zweefvliegtuigen.
“Vliegtuigen, helikopters, zweefvliegtuigen, valschermspringers en drones : in Temploux ontstaat echt een klein economisch centrum voor algemene luchtvaart”, aldus een tevreden Benjamin de Broqueville. “En de tewerkstelling volgt : sinds onze overname steeg het aantal werknemers van 9 naar 85. Tegen 2023 streven we naar 200 medewerkers.”
Om daarin te slagen, zetten de verantwoordelijken veel in op het organiseren van bedrijfsevenementen van het ‘incentive’-type (rond vliegtuigen, helikopters, zweeftoestellen …). Daarom wordt het hoofdgebouw tegen februari 2021 voorzien van drie nieuwe zalen voor catering en recepties. Als kers op het dak van het vliegveld komt er een zaal voor 300 personen, dat het mooiste terras ter wereld zal krijgen !
“ Vliegtuigen, helikopters, zweefvliegtuigen, valschermspringers en drones: in Temploux ontstaat echt een klein economisch centrum voor algemene luchtvaart. ”
© Aérodrome de Namur
De nieuwe Sonaca-loods van 2300m².
Drones in de stratosfeer ?
Olivier de Spoelberch, de hoofdinvesteerder in het vliegveld van Namen, is een hartstochtelijke liefhebber van motorzweefvliegtuigen. Daarom is hij meerderheidsaandeelhouder van Stemme AG, bestuurt hij zelf de motorzweefvliegtuigen S10 en S12 van die in Duitsland gevestigde firma en stichtte hij in mei 2018 de dochteronderneming Stemme Belgium op het vliegveld van Namen. In 2021 wil hij vanuit Wallonië een drone naar de stratosfeer sturen! Het plan kreeg de naam Sunrise en wordt gesteund door het Waals Gewest. “Elf ingenieurs werken momenteel aan dat stratosferisch vluchtproject, dat in partnerschap met Sonaca wordt uitgevoerd”, bevestigt Benjamin de Broqueville, die trouwens de CEO van Stemme Belgium is. “Als die vluchten slagen, zullen we Wallonië wereldwijde bekendheid geven.”
Een woordje uitleg over de stratosfeer: die laag van de atmosfeer ligt boven de troposfeer – waarin vliegtuigen en helikopters kunnen vliegen – en onder de mesosfeer – die onder toezicht van de satellieten is geplaatst. Die tussenlaag zou dus door drones kunnen worden gebruikt voor het uitvoeren van waarnemings- en bewakingsopdrachten in het kader van militaire operaties.
© Aérodrome de Namur