Waw magazine

Waw magazine

Menu
© Orlando Campione-Jellycube Studio 2014

JELLYCUBE STUDIO
OK, let’s do it

  • Business
  • / Hightech
Hainaut  / Mons

Door Maaike van Eijk

Van de mascotte van Jellycube Studio, een vierkante octopus in een duikpak, is op zijn minst een hoek af. Een ontmoeting met vier vrienden die gegrepen zijn door visuele communicatie.

Die losgeslagen mascotte staat voor de sfeer die er heerst bij Jellycube Studio. “Prettige ernst”, legt een van de oprichters uit. Wie zijn ze? Vier vrienden, onder wie drie actieve teamleden: Brice Matassa, Orlando Campione en Florent Schirrer. Ze zaten samen op de schoolbanken van de hogeschool in Saint-Ghislain en droomden ervan een eigen bedrijf te beginnen. Een droom die werkelijkheid werd in 2012. Sindsdien vormen video, fotografie, illustratie, montage, branding, motion design, 3D enzovoort het scala aan mogelijkheden dat dit jonge bedrijf uit Mons te bieden heeft.

Een geschikte naam vinden was het moeilijkst. “Dat was niet eenvoudig, met vier creatievelingen die elk minstens 50 namen voorstelden. We wisten niet eens welke kant we opwilden”, bekent Brice. In Jellycube Studio komt het kneedbare, de blubber, samen met een blokje, recht en vierkant. En dan is er de kwal, de jellyfish, een beestje dat, zoals een octopus, met zijn vele tentakels multidisciplinair is, net als deze onderneming.

In Jellycube Studio komt het kneedbare, de blubber, samen met een blokje, recht en vierkant. En dan is er de kwal, de jellyfish, een beestje dat, zoals een octopus, met zijn vele tentakels multidisciplinair is, net als deze onderneming.


Zo gingen de vier musketiers van start, met nieuwe visitekaartjes en een mascotte als logo. Dan eens bij de een, dan weer bij de ander thuis, of in de kroeg… De eerste contacten met klanten verlopen via Skype. Maar al gauw willen ze het professioneler aanpakken en hun klanten in een eigen ruimte ontvangen. Dus trekken ze richting het Microsoft Innovation Center in Mons, waar ze vandaag nog altijd zitten.

Een van hun eerste projecten is – sinds 2012 – een samenwerking met het OFFF Festival in Barcelona, een digitaal en cultureel evenement dat wereldwijd bekendheid geniet. Tijdens Kikk, het internationale digitale festival in Namen, ontmoeten ze OFFF directeur Héctor Ayuso. “We wisten dat we die man moesten strikken, dus trokken we de stoute schoenen aan en vertelden dat we voor hem wilden werken. We hebben een paar van onze dingetjes op een tablet getoond en hij zei ‘Ok, let’s do it.’”, vertelt Brice. “Maar werken voor OFFF wil zeggen dat we een groot publiek moesten aanspreken”, gaat Florent verder. “We kwamen van niets, een klein bureautje en plots moesten we namens zo’n groot festival gaan communiceren. Dat is alsof je een garagerockgroepje bent en ineens op Rock Werchter mag optreden” voegt Orlando er nog aan toe.

Kikk OFFF Kikk

Hun deelname aan OFFF 2012 verschafte Jellycube Studio een zekere bekendheid en gaf een boost aan hun ontwikkeling. In Barcelona ontmoetten ze de organisatoren van het Kikk Festival en daaruit ontstond weer een nieuwe samenwerking. Ze mochten meteen aan de slag met de presentatievideo voor de editie 2013. “We baseerden onze communicatie op de letter ‘K’ en de blauwe lijnen van het logo. We wilden dat in iets tastbaars vertalen. Dus namen we die letter en werkten we met echte draden”, legt Brice uit. Orlando voegt eraan toe: “We hadden dat gemakkelijk in postproductie en in 3D kunnen maken. Je zou zelfs verwachten dat dat gemakkelijker zou zijn, maar dat is het niet. Het is ook onze taak om oplossingen aan te dragen voor problemen die de klant niet ziet aankomen.”

Door mond-tot-mondreclame komen steeds meer klanten bij Jellycube terecht. Bedrijven als 3M, Grey Group, Cox Media Group, Contact mobile en vele andere doen een beroep op hun creatieve diensten. Komt dat allemaal toevallig aangewaaid? “Dat soort toeval creëer je zelf. Als je gaat zitten wachten tot het geluk ooit langskomt, kun je vaak lang wachten. Je moet de mogelijkheden aanpakken om zelf iets te maken, om een doel te bereiken. Dat hebben wij gedaan”, antwoordt Orlando.

Een bruisend netwerk in Mons

Toen ze zin kregen om een eigen festival te organiseren, mondde dat uit in het Pixels Festival, de ontmoetingsplaats voor de creatieve industrie in Mons. De jongens van Jellyfish werken hiervoor samen met Reaklab, hun buren bij het Microsoft Innovation Center. Net als bij andere festivals worden hier conferenties en workshops gehouden, maar er ligt ook serieuze nadruk op het netwerkaspect. “Dat is een manier voor bezoekers om elkaar te ontmoeten en visitekaartjes uit te wisselen. Heel belangrijk in dit vak, dat weten we uit ervaring”, legt Florent uit.

Als er al een rode draad is bij Jellycube Studio, dan is het zeker die van teamwork als basis van het creatieve proces. De drie partners bevestigen dat ze ernaar uitkijken om nieuwe partnerships aan te gaan en ze aarzelen niet om werk met hun concurrenten te delen als zijzelf wat overspoeld raken. “Het principe van coworking op grote schaal overheerst bij ons en we hechten zeer veel waarde aan de band die we samen hebben als inwoners van Mons”, aldus Florent. Dat is ook de sfeer die we terugvinden in het kader van Mons 2015, Culturele Hoofdstad van Europa. De organisatoren hebben de mannen van Jellycube Studio in 2013 zelfs meegenomen op economische missie naar Marseille, als vertegenwoordigers van de creatieve industrie.

Jellycube Studio bouwt voort op dit principe van samenwerking en wil zich nog verder ontwikkelen. Met name in het buitenland, de Verenigde Staten, Spanje, Frankrijk, Groot-Brittannië en Canada, waar ze partner zijn van scholen die hen stagiairs leveren. Ook Vlaanderen interesseert hen. En laten we vooral niet vergeten dat ze zich willen toespitsen op aftiteling, ondertiteling en trailers voor film en televisie. Een grote toekomst wacht hen ongetwijfeld.

Informatie : 

Boulevard Initialis, 1
B-7000 Mons
Tel. : +32 (0)490 40 49 64
contact@jellycube.be www.jellycube.be

Videos

Your opinion counts