- Business
- / Success story
Door Gilles Bechet
Het Naamse bedrijf Market-IP, pionier op het gebied van geolokalisatie, combineert de kracht van telematica met cartografische gegevens om de mobiliteit van wagenparken te optimaliseren.
Voor veel ondernemingen is mobiliteit van levensbelang. Wanneer bedrijfswagens zich efficiënt verplaatsen en ritten in real time worden geoptimaliseerd, levert dat tijdwinst en vooral geld op. De algemene toepassing van gps betekent weliswaar een belangrijke sprong voorwaarts, maar is slechts een heel klein deel van de oplossing. Een rit van A naar B in een auto levert een schat aan gegevens op, die gereedliggen om geoptimaliseerd te worden. Gegevens vormen ook de kernactiviteit van Market-IP, een ter zake kundig mkb-bedrijf uit Namen, dat onlangs een van de exportprijzen van het Agence Wallonne à l’Exportation et aux Investissements Etrangers (AWEX) voor 2016 heeft gewonnen.
Softwareoplossingen
Het avontuur begint in 2001 wanneer Arnaud Storder, een jonge licentiaat in de geografie, zich op digitale cartografie via internet stort. Om zich van de grote jongens in de sector te onderscheiden, ontwikkelt hij Telefleet, een verzameling softwareoplossing rondom voertuiglokalisatie. Deze tool, die het mogelijk maakt om de bewegingen van elk soort voertuig op afstand te lokaliseren, ontpopt zich als een bijzonder doeltreffend hulpmiddel in geval van ‘carjacking’. Telefleet biedt ook mogelijkheden om stilstaande bedrijfswagens op afstand te onderhouden.
Na dit eerste succes verfijnt Market-IP zijn strategie door zich op het ontwerp van software toe te leggen, de kastjes door anderen te laten maken en de verkoop en inbouw van het totale apparaat in het voertuig aan partners over te laten.
In de jaren daarna introduceert het bedrijf Geoplanning, een geografische planningtool die het mogelijk maakt om ritten voor te bereiden en te optimaliseren. Dankzij een interface met hun interne managementsystemen kunnen bedrijven ook de noodzakelijke voorraden voor de herstellers optimaal beheren. Geoplanning stelt hen bovendien in staat om meer onderhoudsinterventies uit te voeren en deze eenvoudiger te factureren.
De nieuwste tool in de gereedschapskist van Market-IP is Drivexpert, een softwareprogramma dat het gedrag van bestuurders uit veiligheids- en verbruiks- oogpunt analyseert. De verzamelde gegevens kunnen bijzonder interessant zijn voor leasebedrijven en fleetmanagers die een zuiniger en milieuvriendelijker gebruik van bedrijfswagens willen bevorderen of voor verzekeringsmaatschappijen die zo in staat zijn om maatwerkcontracten op basis van het bestuurdersgedrag aan te bieden.
Permanente ontwikkeling
Het bedrijf heeft door zijn indirecte verdienmodel maar een beperkt aantal medewerkers (momenteel ongeveer twintig) en concentreert het grootste deel van zijn werkzaamheden in Naninne. Dankzij de samenwerking met verschillende fabrikanten kan Market-IP de eindgebruiker, naar gelang het soort voertuig en de gebruiksomstandigheden, uit zo’n zestig verschillende kastjes laten kiezen. Een vrachtwagen die de woestijn doorkruist, heeft immers niet dezelfde behoeften als een bestelwagen in de stad. Een van de sleutelwoorden van het bedrijf is aanpasbaarheid. Elke gebruiker heeft andere verwachtingen. Het team bestaat voornamelijk uit ontwikkelaars, die de producten voortdurend verder ontwikkelen. “We brengen elke week updates uit waar al onze klanten van profiteren. Het begint soms als reactie op een bepaald verzoek, maar zodra een functie interessant kan zijn voor een grotere groep gebruikers, maken we deze op grotere schaal beschikbaar”, legt marketingmanager Sarah Laval uit.
Market-IP heeft een heel platte organisatie en zeer weinig verloop. Een IT’er die als ontwikkelaar begint met programmeren, kan daarna mobiele applicaties gaan ontwikkelen als blijkt dat hij bijzondere aanleg daarvoor heeft. Om zo goed mogelijk op de behoeften van de gebruiker in te spelen, past het team van ontwikkelaars de SCRUM-methode toe. “In plaats van stapsgewijs op een zeer verkokerde manier te werken, hebben we besloten om dat iteratief en in teamverband te doen, met een dagelijkse reporting. Daardoor kunnen we de ontwikkelingen versnellen, de kwaliteit verhogen en de werkelijke behoeften van de markt op de bedrijfseisen afstemmen.”
De updates gebeuren zowel om aan de verzoeken van gebruikers te voldoen als om de markttrends te volgen. “Sommige ontwikkelingsverzoeken kunnen ons 9 uur werk kosten, maar andere wel 20 tot 30 dagen. We differentiëren de ontwikkelingen naar gelang het belang en de mogelijkheden”, beweert Romain Olieslager, Middle East Business Developer van Market-IP. Wanneer bepaalde behoeften de intern beschikbare deskundigheid te boven gaan, kan het bedrijf zich richten tot universitaire onderzoekscentra. Zo werd het CETIC in Charleroi ingeschakeld om algoritmen te ontwikkelen en wordt misschien een beroep gedaan op het Centre de Recherche Information, Droit et Société (CRIDS) om de nieuwe Europese bepalingen op het gebied van privacybescherming te voorspellen. “We proberen zo veel mogelijk ontwikkelingswerk in eigen bedrijf te doen, vooral wanneer het verband houdt met mobiele technologie. Telkens wanneer we werk uitbesteden, verliezen we een stukje beheersing en kunnen we minder snel reageren”, verduidelijkt Sarah Laval.
Specifieke behoeften
De klanten van Market-IP zijn te verdelen in allerlei transportondernemingen, leasemaatschappijen en bedrijven die actief zijn in de oliewinning of de bouw. Market-IP breidt zijn activiteiten sinds 2007 naar het buitenland uit en is tegenwoordig aanwezig in Frankrijk, België, Nieuw-Caledonië, het Midden-Oosten (Qatar, Oman en Saoedi-Arabië) en Afrika ten zuiden van de Sahara. Elke markt heeft zijn eigen behoeften en hefbomen om marktaandeel in buurlanden te veroveren. In het sultanaat Oman is het olietransport, dat aan strenge regels is gebonden, min of meer toonaangevend voor andere sectoren als het gaat om apparatuur. “We zijn er sinds 2011 actief en hebben tegenwoordig het op één of twee na grootste marktaandeel.” In Qatar, waar Market-IP sinds een jaar commercieel actief is, had men echter nog nooit van telematicabeheer voor wagenparken gehoord. In Afrika moet rekening worden gehouden met een zeer incompleet wagenpark, dat soms uit heel oude voertuigen bestaat. Daar is brandstofdiefstal een van de zorgwekkendste problemen. “We installeren sensors in de tanks die een alarmsignaal afgeven wanneer het peil plotseling met meer dan 5% daalt”, benadrukt Romain Olieslager.
Ondanks zijn functieomschrijving zit de jonge exportmedewerker niet de hele tijd in het vliegtuig. Zolang een verblijf regelmatig plaatsvindt, hoeft het niet lang te duren. “We proberen onze partners drie à vier keer per jaar te bezoeken en zij komen ook één of twee keer naar Naninne. En anders bellen we elkaar vrijwel dagelijks. We hebben gemerkt dat een bezoek bijna altijd wordt gevolgd door een opleving van de activiteit, omdat we nieuwe ontwikkelingen laten zien en voor extra motivatie zorgen.”
Strategische aanpak
Market-IP ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. Het bedrijf moet veel opkomende markten verkennen en nieuwe partners zoeken om het aanbod verder te vergroten en zijn dienstverlening te intensiveren. De groei wordt ook bereikt door producten te ontwikkelen die beter op elkaar zijn afgestemd. “We beseffen dat steeds meer bedrijven transversale behoeften hebben. Om daarop in te spelen, is het waarschijnlijk veel beter als we de architectuur van onze producten wijzigen en vereenvoudigen om een geïntegreerd gebruik te stimuleren en meer aanzien bij onze klanten te verwerven”, meent Sarah Laval.
Wanneer we het over de toekomst van telematica voor geolokalisatie hebben, komt een enorme potentiële markt in beeld: die van de auto-industrie met seriematig uitgeruste voertuigen. “Dat is een lastige markt voor een mkb-bedrijf met 20 mensen. We gaan strategisch te werk om ons met geschikte partners te omringen, want alleen gaat ons dat niet lukken. Het is wel bemoedigend dat de ontwikkeling van de productarchitectuur die kant op gaat. Onze databases zijn er klaar voor: 100 of 10.000 licenties maakt voor ons niet veel verschil. Wij hebben de technologische hefboom die nodig is. We hoeven onze organisatie niet te veranderen of ons personeel sterk uit te breiden om een stap verder te gaan.”
IN HET KORT
In de eerste vijf jaar is de omzet meer dan verdubbeld. Op 30 juni 2016 heeft het bedrijf een omzet van meer dan € 2.000.000, die voor 43% uit export afkomstig is.
25 % groei per jaar.
21 medewerkers die in dienst zijn van Market-IP.
Geolokalisatie van meer dan 35.000 voertuigen en meer dan 8000 personen.
De software van het bedrijf is compatibel met meer dan 60 modellen telematicakastjes.
Projecten en uitgevoerde werkzaamheden in 10 landen.