Waw magazine

Waw magazine

Menu
© Ceteor

Mijn sterkte? De sfeer
en het menselijk contact

  • Économie
  • / High-Tech
Luxembourg  / Harzé

Door Marc Vandermeir

Volgens Cécile Troisfontaine, oprichtster van Ceteor in Harzé, is haar succes te danken aan haar ondernemingszin, maar ook aan de sfeer binnen haar bedrijf. Teamspirit is bij haar dan ook geen loos begrip.

Als je bij een bedrijf aankomt voor een afspraak en onthaald wordt met een glimlach, nog voor je je voorstelt, dan weet je al genoeg. Tijdens mijn bezoek zag ik buiten een tafel en banken staan in een hoekje bij de ingang. Bij mooi weer zitten de werknemers daar wellicht te genieten van een ontspannen pauze in het zonnetje. De kantoren zijn modern van stijl, praktisch en gezellig, en liggen in een groene industriezone waarvan er veel te weinig zijn. Het geeft een idee van de sfeer die je opsnuift zodra je bij Ceteor binnenstapt.

Aan het roer van dit bedrijf staat duidelijk iemand die vooruit wil komen, economische crisis of niet. Haar vrouwelijke aanpak blijkt uit de sfeer en de menselijke contacten op de werkvloer.

“Voor mezelf en mijn bedrijf hecht ik veel belang aan harmonie op het werk”, antwoordt Cécile Troisfontaine, die Ceteor in 1990 oprichtte in Waals-Brabant. In 1999 kwam ze terug naar haar geboorteregio Luik. De huidige gebouwen in Harzé dateren van 2007. “Ik zie snel de kwaliteiten en gebreken bij iemand. Dat is een van mijn sterke punten. Het helpt me om iedereen de juiste rol toe te kennen, zowel voor het bedrijf als voor hen zelf. In een bedrijf is het ontzettend belangrijk om elke werknemer een functie te geven waarin hij of zij kan uitblinken en evolueren, in plaats van hem of haar absoluut te willen veranderen en zijn of haar zwakke punten weg te werken. Ik doe mijn best om aandacht te besteden aan de sfeer en het menselijke aspect op het werk. Volgens mij heeft een relatie pas zin, waarde en nut als ze oprecht is en als iedereen zich kan ontplooien en het beste van zichzelf kan geven. Ik probeer mijn vrienden en mijn personeel in diezelfde geest te behandelen.” Veeleisend is Troisfontaine wel, want dat is nodig om een bedrijf goed te laten draaien. “Maar altijd met plezier”, beklemtoont ze. Zou dat een typisch vrouwelijk trekje zijn?

Ondernemen is een attitude

Waar komt die zin in ondernemen vandaan? En dan nog in een erg mannelijke sector? “Het is een attitude. Die drang om zelfstandig te zijn zit in mijn karakter. Ik ben altijd ondernemend geweest, zo zit ik in elkaar. Na mijn studie Economische Wetenschappen aan de Universiteit van Luik heb ik drie verschillende banen gehad, maar die konden me niet boeien. Daardoor kreeg ik steeds meer zin om zelf iets op te starten.” Troisfontaine is altijd vriendelijk, maar weet wat ze wil. Ze geeft wel toe dat de sector van haar onderneming een beetje door het toeval werd bepaald, op aanmoediging van haar echtgenoot. Die werkte in de automobielbranche en merkte dat er een grote vraag was naar bepaalde artikelen, waaronder accuboosters. Ceteor begon zo als importeur, maar werd later zelf producent.

“Het geheim van succes bestaat erin je te omringen met competente mensen die beter zijn dan jezelf, want je kunt niet in alles de beste zijn. Je mag niet bang zijn om je mensen te vertrouwen en het werk te delegeren. Ik denk dat daar de echte sleutel van succes zit.” 

 

Het bleek een succesverhaal. Ondanks de crisis blijft de omzet stijgen en worden er nieuwe producten ontwikkeld door Ceteors O&O-dienst. Troisfontaine blijft er bescheiden bij. Tijdens het hele interview beklemtoont ze dat er “veel vrouwen evenveel of zelfs meer verdienste hebben. Ik heb altijd naar een evenwicht gestreefd tussen mijn werk en mijn gezin. Ik wou er zijn voor mijn twee kinderen. Dat is niet altijd gemakkelijk, maar er zijn zeker vrouwen die het moeilijker hebben dan ik, door familiale of financiële problemen.” De bedrijfsleidster laat trouwens regelmatig vallen dat ze er niet zo van houdt om in de schijnwerpers te staan.

Als wij vragen hoe een vrouw haar mannetje staat in deze omgeving, antwoordt ze altijd met “wij”. “Ik ben niet in mijn eentje zo ver gekomen”, legt ze uit. “Ik had hier niet gestaan zonder mijn team, dat is blijven groeien samen met het bedrijf. Het geheim van succes bestaat erin je te omringen met competente mensen die beter zijn dan jezelf, want je kunt niet in alles de beste zijn. Je mag niet bang zijn om je mensen te vertrouwen en het werk te delegeren. Ik denk dat daar de echte sleutel van succes zit.”

 

Veel groeipotentieel

Ceteor begon als verkoper van artikelen voor autogarages. Daarna greep het bedrijf de kans om boosters te importeren, die dienen om een platte batterij in een voertuig of apparaat weer op te laden, “van grasmaaiers tot tanks en locomotieven”. Toen de oorspronkelijke leverancier besloot om de productie naar China te verhuizen, ging de kwaliteit er duidelijk op achteruit. Zo begon Ceteor zijn eigen boosters te ontwikkelen. “Kwaliteit en betrouwbaarheid zijn onze trefwoorden. We verkopen geavanceerde toestellen voor professionele gebruikers.” In Chicago en New York zijn de bussen uitgerust met ‘made by Ceteor’-boosters, zes Ceteor-boosters zijn officieel goedgekeurd door de NA VO en 90% van de productie is bestemd voor export op wereldniveau. Referenties genoeg dus.

Bij Ceteor staan de klant en zijn wensen centraal. Zo kan het bedrijf iedereen het juiste product en een onberispelijke service bieden. Ze hebben nog heel wat groeipotentieel en hun vernieuwende aanpak draagt daar zeker aan bij. Op het programma staat nog de verovering van een aantal complementaire markten, zoals de landbouwsector, de tuinsector (grasmaaiers enz.), de maritieme sector, de recreatieve luchtvaart en de helikoptermarkt. Die segmenten waren tot nu toe onontgonnen terrein, maar daar wil Ceteor weldra verandering in brengen.

‘Veelbelovende markten

Ceteor stelt 18 mensen te werk in Harzé, maar deelt nooit zijn omzetcijfers mee. Ondanks de crisis doet het bedrijf het steeds beter. De groei wordt geschat op 1% in 2013. “Vijf jaar geleden was dat nog 40%”, geeft Cécile Troisfontaine toe. “Maar de nieuwe markten waarop we ons richten, beloven een mooie toekomst.”

De omzetcijfers van oktober 2012 bewijzen dat ze op de goede weg zijn. Het was de hoogste omzet sinds de oprichting van het bedrijf in 1990 en was gelijk aan de totale omzet in 2002. Over tien maanden geeft dat een stijging van 12,21% vergeleken met dezelfde periode in 2011 en een toename van het volume met 27,9%.

 

informatie

Ceteor sprl
Z.I - Rue de la Baronnerie, 3
B-4920 Harzé
+32 (0)4 388 20 17
info@ceteor.com
www.ceteor.com 

Your opinion counts