Waw magazine

Waw magazine

Menu

Mobiliteit: Elektrische micromobiliteit in de stad

  • Dossier
Wallonie

Door Thierry Desiraut

Elektrische step, hoverboard, Segway of flywheel… er komen steeds meer vreemde toestellen op straat. Dat heet micromobiliteit en is een steeds geloofwaardiger alternatief voor steden.


Een van de eerste toestellen die we in onze steden zagen was de Segway, een samentrekking van het Engelse ‘seg’, dat ‘zachte overgang’ betekent en ‘way’ of weg. Een Segway biedt plaats voor één persoon en bestaat uit een platform met twee wielen waarop de gebruiker rechtstaat. Hij gebruikt een gyroscoopsysteem met een stuurstang, een beetje zoals een step.

Het verhaal begint in 2001, toen uitvinder Dean Kamen dat rare voorwerp toonde aan investeerders in ‘nieuwe informatie‑ en communicatietechnologieën’: Steve Jobs (Apple) en Jeff Bezos (Amazon) zien er wel wat in. Toegegeven: de Segway belooft een revolutie in de transportwereld te veroorzaken: individueel vervoer voor eenieders beurs, open, zonder CO2-uitstoot en geluidshinder! Maar het wordt absoluut geen succes. De promotoren zijn er fan van, maar het publiek helemaal niet. Het toestel is wel verleidelijk, maar de toenmalige prijs was dat veel minder: 6000 dollar!  Momenteel kost het 650 tot 3 000 euro. Duur, maar het is nu een van de zuinigste vervoermiddelen. Wanneer de batterij volledig is opgeladen, kun je er in de stad tot 40 km mee afleggen. Goed nieuws voor wie geen rijbewijs heeft. Voor de Segway hoeft dat niet.


Het verhaal begint in 2001, toen uitvinder Dean Kamen dat rare voorwerp toonde aan investeerders in «nieuwe informatie  en communicatietechnologieën» : Steve Jobs (Apple) en Jeff Bezos (Amazon) zien er wel wat in.


© FTPN - Bossiroy

Leve de step 

Een ander ongewoon toestel is de elektrische step. De step kwam al in de jaren 1920 uit als kinderspeelgoed. In de Tweede Wereldoorlog werd er een aangedreven step gemaakt voor parachutisten. Die werden mee boven de bezette gebieden geparachuteerd  om de troepen sneller te doen oprukken. Maar het werd een mislukking. In de jaren 1980 werd de step heel populair in de USA, waar de eerste uithoudingswedstrijden en zelfs terreinkoersen werden mee georganiseerd. Vandaag blijft dat voertuig evolueren. De prijzen schommelen van 300 tot 3000 euro. Met de herlaadbare batterij kan men 8 tot 30 km afleggen, naargelang het model. De motor is op het frame gemonteerd en de stroom van de batterij wordt via kabels naar de motor gevoerd. Ook voor dit vervoersmiddel is er geen rijbewijs nodig, maar men moet wel 14 jaar zijn om ermee te mogen rijden in de stad, op stoepen en fietspaden.

Het skateboard van de toekomst  

Nu is er ook het hoverboard of elektrisch skateboard. Marty Mc Fly was de eerste die het gebruikte in de film ‘Back to the future 2’. Men ziet hem een elektrische plaat op wieltjes gebruiken die wordt aangedreven door een minireactor, waarmee hij over ongeveer alle hindernissen kan vliegen. De film bracht de toekomstige uitvinder op het idee een skateboard met reactor te maken, maar dan realistischer. Om ermee te rijden hoeft men zijn gewicht slechts naar voor, naar rechts of naar links te verplaatsen en om te stoppen naar achter. Iets voor acrobaten! Een hoverboard is maximum 20 km/u snel. De autonomie van de meeste toestellen bedraagt 15 tot 20 km. Het is een echt fenomeen geworden bij de internationale vedetten. Zanger Justin Bieber was de eerste die het op het toneel gebruikte, wat een stortvloed aan bestellingen veroorzaakte en het heel populair maakte.

Toestellen om uit te proberen

Als u zin hebt in een uitstap, kunt u in verscheidene Waalse steden een rondleiding per Segway maken. Dat kost ongeveer 49 euro voor twee uur op de citadel van Namen, voor een bezoek aan de meren van l’Eau d’Heure of om Luik of de Semoisvallei te verkennen. U kunt er zo ongeveer overal in België een kopen in speciaalzaken of op het Web. Hoewel kinderen en jongeren dol zijn op hoverboards en elektrische steps, vindt men de liefhebbers van micromobiliteit toch vooral bij 36-40-jarigen, die de voorkeur geven aan een Segway.

Er bestaat nog geen Europese wetgeving voor die toestellen. Dus moet elk land zijn verantwoordelijkheid nemen inzake micromobiliteit. De federale Minister voor Mobiliteit zal binnenkort een werkgroep vormen met verzekeraars, politie, de FOD Mobiliteit en Vias om te spreken over een eventuele vergunning, een mogelijke aanpassing aan de wegcode en een kader voor de verzekeringen. Maar nu moet men al een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering hebben voor het gebruik van die rare rijdende toestellen, die men goed kan combineren met het openbaar vervoer en gemakkelijk thuis kan opslaan.

Your opinion counts