Waw magazine

Waw magazine

Menu
© archives Sonaca

SABCA - Af- en aanvliegende F-16 in Charleroi

  • Business
  • / Dossier
  • / Économie
Hainaut  / Gosselies

Door Christian Sonon

Een andere belangrijke speler in de geschiedenis van de Belgische luchtvaart is SABCA, dat hoofdzakelijk in Brussel en Charleroi is gevestigd. Het bedrijf is actief in de burgerluchtvaart, de militaire luchtvaart en de ruimtevaart. Zijn beste ‘klanten’ zijn Airbussen en F-16’s. Maar het bedrijf mikt ook op een nieuwe markt: drones.


Terwijl het tempo van SABCA’s productiewerkzaamheden in Brussel gedicteerd wordt door Airbus, dat het orderboek voor minstens vijf jaar heeft gevuld, zijn het in Gosselies militaire vliegtuigen die in een strak ritme landen en weer opstijgen nadat ze door de monteurs en andere maintenancedeskundigen onder handen zijn genomen. In de vestiging Charleroi, waar het bedrijf in 1953 neerstreek om van de infrastructuur van een luchthaven te profiteren, vinden namelijk het onderhoud, de maintenance en de modernisering plaats van de F-16’s waarmee SABCA al ruim veertig jaar een soort liefdesrelatie onderhoudt. “De F-16’s vliegen bijna voortdurend af en aan in onze werkplaatsen”, zegt commercieel directeur Marc Dubois. “Voornamelijk toestellen van de Belgische luchtmacht en de US Air Force, maar ook Deense en Nederlandse F-16’s. Het totale aantal vliegtuigen dat hier een complete onderhoudsbeurt krijgt, zal tussen de twintig en dertig per jaar liggen.

De laatste maanden was er bovendien tweemaal goed nieuws: de US Air Force – voor zijn in Europa gestationeerde vliegtuigen – en de Koninklijke Luchtmacht hebben nieuwe onderhoudscontracten voor hun F-16’s gesloten met SABCA. Deze contracten, die tot 2021 lopen, tonen aan dat er veel erkenning is voor de knowhow van het Belgische bedrijf in Charleroi, waar zo’n 250 mensen werken.

Een spannende gebeurtenis

Maar de vraag die iedereen bezighoudt, is welk toestel het Belgische leger zal kiezen om het Amerikaanse jachtvliegtuig te vervangen. Hoewel het zeer waarschijnlijk is dat in België geen assemblagelijn komt vanwege de geringe omvang van de order (34 vliegtuigen) en België niet meer van grote economische voordelen kan profiteren, zoals in 1975 het geval was, trekt deze markt toch de aandacht. “De Belgische industrie zou er desondanks van kunnen profiteren”, legt Marc Dubois uit. Op grond van artikel 346 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie kunnen de lidstaten namelijk eisen dat ze betrokken worden bij activiteiten die onmisbaar zijn om hun nationale veiligheid te garanderen. In dit geval moeten deze activiteiten verband houden met de vervanger van de F-16. Het zou bijvoorbeeld kunnen gaan om opleidingssystemen voor de training van de Belgische piloten of technologieën die bestemd zijn om in de nieuwe vliegtuigen te worden ingebouwd. Voor de ontwikkeling van deze systemen of technologieën hoopt SABCA in aanmerking te kunnen komen.

DRONES, EEN NIEUWE MARKT

Hoewel de vervanging van de F-16’s nog steeds door een dichte mist wordt omgeven, is de lucht juist aan het opklaren als we naar de markt voor drones kijken. Het Belgische leger, dat al B-Hunters gebruikt voor verschillende missies, zoals de bewaking van strategische plekken om terroristische aanslagen te voorkomen en de opsporing van eventuele verontreiniging van de zee, heeft een niet-officiële aanbesteding uitgeschreven om nieuwe bewakingsdrones aan te schaffen. En vanwege zijn jarenlange ervaring met het beheer van onderhouds- en reparatieprogramma’s werd SABCA logischerwijs benaderd om te kijken hoe het bedrijf zou kunnen helpen bij de maintenanceactiviteiten. Maar het bedrijf heeft ook ambities die buiten het militaire kader vallen. In juni heeft SABCA op Le Bourget een samenwerkingsovereenkomst met het in Sint-Truiden gevestigde DronePort en met de luchthaven van Charleroi getekend. Het doel is om een expertisecentrum te ontwikkelen voor drones die commercieel en militair worden toegepast. “De bedoeling is dat we bedrijven van dienst kunnen zijn door hun drones en de nuttige lading ervan te certificeren en te valideren”, legt Marc Dubois uit. “Vandaar onze samenwerking met DronePort, dat de enige ruimte in België beheert die van de rest van het luchtverkeer is afgescheiden. De drones van onze klanten kunnen in Sint-Truiden getest worden zonder het risico van verstoring door andere luchtvaartuigen en hun kwalificatiefasen in een typische vluchtomgeving in Charleroi voltooien. Het vakbekwame personeel van SABCA legt de nuttige ladingen in de drones, controleert of deze logisch werken en aan de vluchtregels voldoen, waarna de kwalificaties aan de toestellen worden toegekend.” De potentiële klanten? Het Belgische leger met zijn nieuwe drones, maar ook bedrijven die buiten Europa zijn gevestigd en hun toestellen willen laten certificeren om boven ons werelddeel te mogen vliegen en zo toegang tot een grotere markt willen krijgen. De bewakingsactiviteiten kunnen zowel militair als civiel van aard zijn en betrekking hebben op uiteenlopende gebieden, zoals milieuvervuiling en landbouw.

 

IDENTITEITSBEWIJS

GEBOORTE
In 1920 wordt de Société Anonyme Belge de Constructions Aéronautiques (SABCA) opgericht. Na eerst tot de Generale Maatschappij van België te hebben behoord, komt het bedrijf eind jaren zestig in handen van de Franse groep Dassault en het Nederlandse Fokker Technologies (groep GKN), die ook nu nog 53% respectievelijk 43% van de aandelen bezitten. De rest is in handen van particulieren.
VESTIGINGSPLAATSEN
Brussel (Haren), Gosselies, Lummen (Belgisch Limburg) en Casablanca (Marokko).
WERKNEMERS
1 100
OMZET
€ 202 miljoen (2016)
HOOFDACTIVITEITEN
Burgerluchtvaart (50% van de activiteiten): vervaardiging van constructies (romp- en vleugelonderdelen), ontwikkeling van remsystemen (mechatronica). Defensie (25-30%): maintenance, reparatie en modernisering van luchtvaartuigen (activiteit die hoofdzakelijk in de vestiging Charleroi is geconcentreerd). Ruimtevaart (2025%): vervaardiging van constructies en vluchtcontrolesystemen (Europees marktleider) voor draagraketten.
VOORNAAMSTE KLANTEN
Burgerluchtvaart: Airbus en Dassault.
Defensie: Belgische en Amerikaanse leger. Ruimtevaart: Ariane en ESA.


 

Your opinion counts