Waw magazine

Waw magazine

Menu
© iStock

Sonaca - een amerikaanse reuk aan de haak

  • Business
  • / Dossier
  • / Économie
  • / Aérsopatial
Hainaut  / Gosselies

Door Christian Sonon

Sonaca ontstond in 1931 binnen de Société Générale d’Entreprises Aéronautiques (SEGA) in Gosselies en kwam tot bloei dankzij het contract voor de levering van F-16’s aan de Belgische luchtmacht. Het bedrijf, dat onlangs de Amerikaanse reus LMI heeft overgenomen, richt zich nu hoofdzakelijk op de burgerluchtvaart. De specialiteit van Sonaca zijn vleugelvoorranden.  


In juni 2017 sloeg de onderneming twee keer toe: op 19 juni, precies op de dag dat de luchtvaartbeurs van Le Bourget werd geopend, maakte de Sonaca 200, een nieuw ontwikkeld tweezits lesvliegtuig, zijn eerste vlucht vanaf het vliegveld van Gosselies en op 27 juni kondigde haar CEO Bernard Delvaux officieel aan dat LMI Aerospace, de Amerikaanse reus (1945 werknemers verdeeld over 21 vestigingen) waarop Sonaca in februari een vriendschappelijk bod had uitgebracht, voor € 405,5 miljoen wordt overgenomen. Door deze dubbelslag kon het bedrijf uit Charleroi een nieuwe strategische positie op het wereldtoneel innemen en zich openstellen voor kleinschalige projecten.

Groeiende internationalisering

Maar hoewel alles nu gesmeerd lijkt te lopen, verkeerde de onderneming vanwege de zeer cyclische markt niet altijd in een benijdenswaardige situatie. Begin jaren negentig en – na een eerste herstel van de groei – vooral tijdens de crisis van 2008 verkeerde Sonaca duidelijk in ernstige moeilijkheden. Toen Bernard Delvaux gevraagd werd om het roer over te nemen, wachtten hem grote uitdagingen. De onderneming stond toen voor problemen die met name verband hielden met de daling van de dollar (ten opzichte van de euro), een te lage productiviteit en opdrachtgevers als Airbus die de prijzen uit concurrentieoverwegingen onder druk zetten. “De nieuwe gedelegeerde bestuurder is erin geslaagd om het bedrijf een nieuwe impuls te geven”, zegt Pierre Sonveaux, voorzitter van de raad van bestuur. “En dat komt met name doordat hij onze aanwezigheid op de buitenlandse markten heeft vergroot.”  

De cijfers bewijzen inderdaad dat de internationalisering van Sonaca een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de heropleving van het bedrijf. “In 2000 zijn we begonnen met de ontwikkeling van een activiteit in Brazilië, waar we een industrieel complex hebben gebouwd met drie fabrieken die onze bedrijven in Gosselies aanvullen. Daardoor konden we de resultaten van de onderneming verbeteren. Om ons klantenbestand te diversifiëren, hebben we vervolgens in Quebec een bedrijf gekocht dat Bombardier tot zijn klanten rekende en een dochtermaatschappij in Wichita in de Verenigde Staten had, waardoor we de NoordAmerikaanse markt konden betreden.”

Doel: Boeing

Nu moest Sonaca alleen nog een middel vinden om het volgende doel te bereiken: Boeing. Maar daarvoor moest het bedrijf wel wachten tot de gevolgen van de crisis van 2008 verdwenen en de dollar weer sterker werd. “Met LMI Aerospace deed zich in 2016 uiteindelijk een kans voor. Dat was een grote vis, maar het was een kwestie van eten of gegeten worden. Met andere woorden, we kozen liever voor de aanval dan dat we opgekocht werden en onze zeggenschap verloren. LMI was bovendien enigszins verzwakt door zijn afnemende engineeringactiviteiten. In de huidige situatie is het beter om te proberen de bestaande modellen te verbeteren en over kleinschaligere programma’s te beschikken dan nieuwe toestellen te willen bouwen. Mikken op diversificatie van klanten in plaats van producten. Door de overname van LMI heeft de groep Sonaca toegang gekregen tot de grote Amerikaanse opdrachtgever Boeing. Onze omvang is bijna verdubbeld en we worden een actieve speler op een markt die we beheersen.

Het gevolg is dat de schuldenlast van Sonaca sterk is gedaald. Ondertussen heeft de groep zich ook in China gevestigd (2010) om er de voorranden van de Airbus A320 te assembleren en een fabriek in Roemenië geopend (2015) om tegen een concurrerend tarief te produceren. En met een nettoresultaat van € 39 miljoen in 2016 heeft de groep het 18 % beter gedaan dan in 2015. Deze nieuwe start moet Sonaca in staat stellen om uit te groeien tot een toonaangevende speler op luchtvaartgebied.

AL EEN DERTIGTAL BESTELLINGEN VOOR DE SONACA 200

Het initiatief is afkomstig van bepaalde leidinggevenden die merkten dat het voor het bedrijf van belang was om zijn producten te diversifiëren door een eigen tweezits toestel voor vliegscholen op de markt te brengen. Een nicheproduct waarnaar vraag was in de markt. Het is echter niet zo dat de Sonaca 200 een 100 % Belgisch vliegtuig is, zoals dat in de jaren vijftig het geval was met de Tipsy Nipper, die door Avions Fairey was ontwikkeld. De Sonaca 200 is namelijk ontworpen door Zuid-Afrikanen. “Het bedrijf dat het toestel heeft ontwikkeld, had noch de middelen noch de ambitie om het in Europa op de markt te brengen”, legt Pierre Sonveaux uit. “Sonaca is daarom een samenwerking aangegaan met het bedrijf en begonnen met het concept te herzien. We moesten veel aspecten verbeteren en ervoor zorgen dat het toestel door zijn prijs aantrekkelijk voor de markt zou zijn, terwijl andere aanpassingen noodzakelijk waren om het aan de strengste Europese normen te laten voldoen.” Het begin is goed, want nog voordat het vliegtuig – hopelijk in november – gecertificeerd wordt, heeft de vennootschap Sonaca Aircraft, die speciaal voor de verkoop van het toestel is opgericht, al een stuk of dertig bestellingen uit verschillende landen ontvangen. Deze exemplaren zouden in de tweede helft van 2018 geleverd moeten worden. “Na de certificering zullen de bestellingen zeker toenemen”, hoopt Pierre Sonveaux, die besluit met de woorden: “De Sonaca 200 verandert de omvang van de onderneming niet, maar helpt wel om haar imago enigszins te veranderen. Met dit toestel laten we zien dat we openstaan voor andere projecten.”

 

IDENTITEITSBEWIJS

GEBOORTE
In 1931 wordt de vennootschap Avions Fairey opgericht in Gosselies. Wanneer de Belgische regering in 1978 besluit om de vennootschap over te nemen teneinde de continuïteit van het F-16-contract te garanderen, krijgt deze de naam Sonaca.
VESTIGINGSPLAATSEN
Brazilië, Canada, China, Roemenië en Verenigde Staten.
WERKNEMERS
2400 (exclusief LMI).
OMZET
€ 345 miljoen (2016)
HOOFDACTIVITEITEN
Burgerluchtvaart: Sonaca is een wereldleider als het gaat om de ontwikkeling, vervaardiging en assemblage van onderdelen voor vliegtuigconstructies, met name vaste en mobiele vleugelvoorranden. Ruimtevaart (marginale sector): ontwikkeling van producten en diensten, productie en tests.
VOORNAAMSTE KLANTEN
Burgerluchtvaart: Airbus (van de A319 tot de A380), Embraer (regionale jets), Bombardier (met name via de CSeries) en Dassault (de zakenjet Falcon 7X). Defensie: Airbus (A400M transportvliegtuig) en B-Hunter onbemande vliegtuigen (ook wel Unmanned Air Vehicles (UAV’s) genoemd). Ruimtevaart: Ariane en ESA.


Your opinion counts