Waw magazine

Waw magazine

Menu
© Transurb

TRANSURB

  • Dossier
Namur  / Namen

Door Waw

geavanceerde spoorweg-intelligentie

Transurb Simulation ontwikkelt oplossingen voor stedelijke en spoormobiliteit. Het Naamse bedrijf installeert zijn ultrarealistische rijsimulators wereldwijd, van Colombia tot Australië. De metro van Buenos Aires en Korail, de Koreaanse spoorwegmaatschappij, behoren tot zijn klanten.

 

Bedrijf

In 1979 besluiten de NMBS en de MIVB tot de oprichting van een aparte entiteit om de Belgische spoorwegkennis te exporteren : Technirail. “Dit nieuwe dochterbedrijf was bedoeld om de Belgische kennis en deskundigheid te internationaliseren”, benadrukt Gauthier Van Damme, General Manager van Transurb. Heel wat jaren later, in 2002, ontwerpen ingenieurs van de NMBS-werkplaats van Salzinnes, in Namen, een eigen rijsimulator voor hun trainingsbehoeften. Omdat de simulator de verwachtingen overtreft, wordt Transurb Simulation opgericht om de tool aan het buitenland te verkopen. Na een fusie ontstaat hieruit vervolgens Transurb Rail. “De onderneming is vervolgens geleidelijk geprivatiseerd. In 2017 heeft het bedrijf John Cockerill 82 % van de aandelen verworven. De MIVB bezit nu nog 8 % van de aandelen, maar de NMBS heeft haar 10 % onlangs overgedragen aan een andere particuliere speler.

Producten

Het bedrijf uit Namen is gespecialiseerd in alle mogelijke spoorvervoermiddelen, zoals trams, goederentreinen, metro’s en passagierstreinen. Door de jaren heen zijn verschillende simulatormodellen en -formaten ontworpen. “Sommige zijn exacte replica’s van cabines, terwijl andere juist draagbaar zijn. Afhankelijk van zijn behoeften en zijn budget kiest de klant wat voor hem geschikt is. Elke simulator wordt geleverd met een trainingsmodule. “We reproduceren steeds één of meer treinmodellen en maken een nauwkeurige 3D-reconstructie van een deel van hun lijn, zodat hun medewerkers zich zo realistisch mogelijk in de situatie kunnen verplaatsen.” Dankzij een tool voor het maken van oefeningen kunnen de klanten hun eigen voorbeelden verzinnen, of het nu gaat om een storing of de aanwezigheid van passagiers op de sporen. “We zorgen ook voor het onderhoud van de machines. Omdat een simulator gemiddeld tien jaar meegaat, hebben onze commerciële relaties een langdurig karakter.

© Transurb

“ Momenteel plannen we projecten in Noorwegen, Engeland en Tsjechië. Verder lopen er projecten in Australië, voor de trein van Sidney, en voor een nieuwe tram van de MIVB. ”


Export

Aanvankelijk is het bedrijf alleen actief in België, Engeland en Frankrijk, maar tegenwoordig wordt 90 % van de omzet uit de export gehaald. “We zijn in alle werelddelen aanwezig, behalve in Noord-Amerika”, legt Gauthier Van Damme uit. “Soms zijn we actiever in Azië of Afrika, dat verschilt per jaar. Momenteel plannen we projecten in Noorwegen, Engeland en Tsjechië. Verder lopen er projecten in Australië, voor de trein van Sidney, en voor een nieuwe tram van de MIVB. Het is een nichemarkt met veel concurrentie. Je moet vechten voor elke klant.” In België blijft Transurb samenwerken met de NMBS en de MIVB. “We werken nog niet samen met De Lijn en de TEC, want die hebben geen simulators. Dat zouden interessante projecten voor ons zijn.

Sterke punten

Omdat Transurb actief is in een zeer concurrerende sector, mikt het bedrijf op steeds innovatievere oplossingen en de voortdurende verbetering van zijn tools. Jaarlijks wordt 20 % van de omzet in R&D geïnvesteerd. “In technologisch opzicht moeten we absoluut bijblijven. We investeren veel om onze producten te verbeteren en ons van onze concurrenten te onderscheiden. Dat varieert van nieuwe productlijnen tot augmented of virtual reality. De prijs blijft een uiterst belangrijke factor, maar dat geldt ook voor innovatie.” Het Naamse bedrijf ontleent zijn kracht ook aan de hechte relatie met zijn klanten. “Onze aanpak is gericht op samenwerking. Samen met onze klanten bedenken we oplossingen om zo goed mogelijk aan hun behoeften te voldoen. Voor een relatief jonge speler als wij is de kwaliteit van het contact essentieel.” Een ander sterk punt is de energie van de plusminus honderd medewerkers in Brussel, Namen en Algerije, waar het bedrijf vroeger al grootschalige projecten uitvoerde. “Hoewel we de laatste drie jaar flink zijn gegroeid, zijn de gemoedelijke sfeer en ondernemingsgeest behouden gebleven” zegt Gauthier Van Damme tot besluit.


© Transurb

IN CIJFERS
62 medewerkers in Namen en
20 in Brussel (consultancy)
40 medewerkers bij het Algerijnse filiaal
90 % van de omzet uit export
20 % van de omzet geïnvesteerd in R&D


www.simulation.transurb.com

Your opinion counts