- Dossier
- / Musée MUDIA
Door Christian Sonon
Sinds 10 september neemt het Mudia, in Redu, zijn bezoekers mee op de “stroom van kunsten”. Een reis door zeven eeuwen en niet minder dan 46 kunstrichtingen. Een betoverende ervaring voor kinderen en een meesterlijke ontdekking voor elke bezoeker!
Een tweede leven voor Redu? Het gaat hier om de droom van een bezield verzamelaar die werkelijkheid is geworden. Dankzij het Mudia, het didactisch museum van de kunst dat je als een attractie bezoekt, zou het dorp Redu opnieuw kunnen uitgroeien tot een belangrijke toeristische trekpleister in de streek.
“Toen ik zag dat mijn kleinkinderen na tien minuten in een museum al weer wilden vertrekken, hield ik mezelf voor dat het tijd was om te handelen …”
Eric Noulet was zeker niet de eerste die zich de bedenking maakte dat er zeker “iets moest worden gedaan” om een breed publiek belangstelling te doen krijgen voor kunst. Anderen waren hem al enige jaren voorgegaan en hadden de uitdaging opgenomen om musea minder oubollig te maken door in te zetten op interactiviteit, dynamiek en verrassing. Wellicht echter is niemand daarbij zo ver gegaan als deze verzamelaar en kunstliefhebber. Niet alleen heeft hij zijn droom verwezenlijkt, het resultaat is bovendien echt betoverend. Nooit zijn kinderen – en zelfs hun ouders niet – met zoveel enthousiasme op stap gegaan in de wereld van de kunsten sinds de opening van het Mudia in Redu. Het is een museum waar de nieuwe technologieën en speelse aspecten een zo belangrijke plaats hebben gekregen dat het museum werd erkend als toeristische trekpleister door het Commissariat Général au Tourisme in Wallonië.
Het museum is wel degelijk een attractie. Hoewel het parcours dat Eric Noulet uitstippelde om het voor elke bezoeker mogelijk te maken zesenveertig verschillende kunststromingen te ontdekken (van de 15e tot de 21e eeuw, van de Vlaamse primitieven tot stripverhalen) in de eerste plaats een pedagogisch doel heeft, is die aantrekkingskracht in elke zaal nadrukkelijk aanwezig in de vorm van verbazende interactieve animatie. Nu eens komt een jonge vrouw in beweging op het doek en bootst ze de buigingen van de bezoekers na, dan weer worden die bezoekers uitgenodigd om een personage op een schilderij van Seurat in te kleuren. In de ene zaal volstaat het om even met een vinger op het scherm te duwen om de figuren in een drieluik van Jeroen Bosch een op zijn minst opmerkelijk ballet te doen dansen, in een andere zaal wordt het doek “De dood van Marat” van Jacques-Louis David aangevuld met een macabere ontdekking… Net als in een attractiepark is opwinding verzekerd, alleen wordt die hier gekoppeld aan de combinatie van kunst, enscenering en het digitale. Voorts ligt het hele parcours bezaaid met spelletjes die elke bezoeker de kans bieden zijn kennis op een leuke wijze te testen.
Terug naar het wezen van de kunst
“De bedoeling is om sommige kunstwerken op een andere en originele wijze voor te stellen aan de hand van de nieuwe technologieën”, legt Karlin Berghmans uit. “Die verschillende ludieke opstellingen laten de bezoekers toe om telkens opnieuw naar adem te happen en met frisse moed verder te gaan om het hele parcours af te leggen. Het volstaat om de animatie te starten met behulp van de badge die elke bezoeker bij de ingang krijgt. Eenvoudiger kan het niet.”
Karlin Berghmans (32 jaar) is de directrice en conservatrice van het Mudia. De onvoorspelbaarheid van het leven bracht haar van Rendeux, vanwaar ze afkomstig is, naar Redu, waar haar loopbaan als kunsthistorica nu een nieuwe vlucht heeft genomen nadat ze haar eerste ervaringen opdeed als conservatrice van het Musée du Sart-Tilman in Luik en shop manager in het Bastogne War Museum. “Dit museum is precies zoals ik er zelf graag eentje had gecreëerd. Het valt niet te ontkennen dat er beetje bij beetje een kloof is ontstaan tussen kunst en mensen. Velen durven geen museum meer binnenlopen omdat ze denken dat het alleen voor kenners is. In het Mudia, waar er hard is nagedacht over de selectie van de werken, de presentatie, de affichering en de inhoud van de audiogidsen, keren we terug naar het wezen van de kunst. Om het even wie, welke kennis hij ook heeft van kunst, kan reageren op wat hij er te zien krijgt en de werken waarderen of niet, aan de hand van wat hij gelooft en voelt.”
Het cultuuraanbod in de streek verrijken
De jonge directrice is des te opgetogener met het project daar het is ingeplant in een streek zonder overweldigend aanbod aan kunstmusea. “In dit domein waren de verwachtingen in de provincie Luxemburg reëel. Voor vele bewoners van de regio wordt het Mudia hun eerste echte confrontatie met kunst. En wat een confrontatie! Ze kunnen zich immers onderdompelen in een avontuur dat zich uitstrekt over zeven eeuwen en daarbij zesenveertig kunstrichtingen doorloopt!”
Voor Olivier Lefèvre, bevoegd voor toerisme bij de vzw, is het nu de taak van het museum – of liever, de attractie! – om bij te dragen tot de ontwikkeling van het gewestelijk cultuuraanbod door de kaart van de originaliteit en complementariteit te trekken. “We denken na over wat de beste manier is om het Mudia te integreren in het boekendorp, om samenwerkingsverbanden te creëren met de handelaars, kunstenaars en inwoners. Redu kan weer een belangrijke toeristische trekpleister worden en zo bijdragen tot de uitstraling van de regio, zoals ook de natuur, het Euro Space Center en het Bastogne War Museum dat doen.”
“Daar het Mudia de ambitie koestert een springplank naar kunst te zijn, willen we een echte samenwerking tot stand brengen met de scholen”, benadrukt de conservatrice nog. “We willen pedagogische activiteiten plannen en ontdekkingsstages organiseren waaraan ook lokale kunstenaars deelnemen. Overigens hebben we al goede vorderingen gemaakt met onze integratie in het dorp. Niemand hier was tegen onze komst gekant!”
Dit gunstig onthaal werd nog in de hand gewerkt door de bedoeling van de verantwoordelijken van het museum om met ambachtslieden uit de Ardennen te werken, om personeel uit de streek in dienst te nemen en in het kleine museumrestaurant lokale producten aan te bieden. Resultaat: nooit eerder raakte een nieuwkomer in het dorp zo snel ingeburgerd!
Het Mudia in het kort : twintig zalen - vier verdiepingen - 1.000 m2 - 300 werken - 46 kunststromingen - van de 15e tot de 21e eeuw
Originele werken van (onvolledige lijst):
Paolo Veronese, Pieter Bruegel de Jonge, Felicien Rops, Fernand Khnopff, Léon Spilliaert, Odilon Redon, Alfons Mucha, Gustav Klimt, Auguste Rodin, Rik Wouters, Fernand Wery, Kees Van Dongen, Pablo Picasso, Fernand Léger, Amedeo Modigliani, Paul Klee, Gustave De Smet, Alberto Giacometti, René Magritte, Paul Delvaux, Jean Dubuffet, Pierre Alechinsky, Andy Warhol, Marcel Broodthaers, Pol Bury, Hergé, Franquin, Philippe Geluck
MUDIA
Place de l’Esro
B-6890 Redu (Libin)
+32 (0)61 51 11 96
info@mudia.be
www.mudia.be