- Business
- / Trajectoire
Door Mélanie Noiret
Als precisiechauffeur en opleider stelt Pierre-Yves Rosoux zijn expertise en talenten ten dienste van ondernemingen… en het witte doek!
Met zijn elegantie, een vrijmoedige blik en een glimlach om de mond boezemt Pierre- Yves Rosoux automatisch vertrouwen in. Meer nog, hij straalt sympathie en professionalisme uit. Met zijn scherp silhouet en vastberaden tred komt hij erg zelfverzekerd over en maakt hij op zijn gesprekspartner meteen een onuitwisbare indruk. Niet zo verwonderlijk dus dat deze Luikenaar bedrijfsleiders van grote ondernemingen weet te verleiden. Want onder de stadskleding van Pierre-Yves zit het pak van een professionele autocoureur. Controle, veiligheid, zuinigheid, dat is zijn handelswaar. Risico ook, maar enkel indien nodig. Zijn vaardigheid en zijn ervaring biedt hij op verschillende manieren aan ondernemingen aan: van zuinig en defensief leren rijden, tot de eerste beginselen van het rijden met een raceauto op een circuit.
Ontstaan van een passie
Zijn familie was niet rijk en niet geïnteresseerd in autosport maar Pierre-Yves, die van jongs af aan verzot was op auto’s, kiest voor de wereld van de motorsport. Op drieëntwintigjarige leeftijd begint hij aan kartingwedstrijden deel te nemen ‘in een tijd waarin een sponsor je nog betaalde, zelfs al was het maar het loontje van een kelner’. Op zijn palmares staan 200 wedstrijden, hij was zes keer kampioen van België. Om in zijn levensonderhoud te voorzien volgt hij een cursus defensief en offensief rijden om vervolgens zelf les te geven, naast zijn presentaties voor grote automerken, demonstraties, circuitdopen, enz. Zijn wedstrijden en jarenlange ervaring zijn onmiskenbaar troeven in een wereldje dat steeds meer door het geld wordt beheerst en waarin amateurs welig tieren. ‘Toen ik begon, waren alleen professionele coureurs aan de slag, maar nu doen sommige “gentlemen drivers” zich ten onrechte voor als beroepslui. De meeste onder hen zijn correct, maar sommigen breken niet alleen de markt open; door hun gebrek aan ervaring verwonden ze bovendien anderen. Het is hoog tijd dat België deze sector reguleert. Raceauto’s besturen is geen spelletje.’
Zuinig en dynamisch rijden
Precies omdat het geen spel is, is Pierre-Yves zijn eigen opleidingen beginnen opzetten. Hij geeft onder meer een opleiding eco-driving, die heel wat succes kent bij grote Belgische en Luxemburgse ondernemingen. Deze opleiding is bedoeld voor werknemers die in veel gevallen dagelijks de wagen gebruiken. ‘Ik vond de klassieke methoden nogal vervelend en lastig, onmogelijk ook om dagelijks toe te passen. Daarom heb ik mijn eigen techniek ontwikkeld, gebaseerd op de principes van de autosport. Mijn methode is juist niet lastig en gemakkelijk te begrijpen. Ik probeer niet iemands rijstijl te veranderen, maar wel zijn mentaliteit.’ Pierre-Yves rijdt als passagier mee met zijn ‘leerling’ op een vooraf vastgelegd traject, dicht bij de werkplek en in de wagen van de werknemer. Hij zelf observeert, maakt aantekeningen, vermeldt genummerde herkenningstekens. Dan volgt een les theorie die in de praktijk wordt gebracht wanneer hetzelfde traject opnieuw wordt afgelegd. ‘In 2014 had ik een grote Luxemburgse verzekeringsgroep als klant. Ik heb 51 kaderleden opgeleid. Twee en een halve maand na de opleiding kreeg ik de resultaten van een enquête hierover. Een interessante en waardevolle feedback. Volgens 64% van de deelnemers is hun verbruik met 1 à 1,5 l verminderd. Velen onder hen hebben vastgesteld dat − in tegenstelling tot wat ze dachten − hun gemiddelde snelheid is gestegen, terwijl ze toch zuiniger rijden. Voor de onderneming betekent dat een besparing van 13.000 euro per jaar. Na zes maanden had de onderneming de kostprijs van de opleiding terugverdiend (nvdr: ongeveer 110 euro per persoon).’ Dat zegt genoeg, zeker als je weet dat deze opleiding een score van 4 op 5 behaalde tijdens een audit door de firma PWC (die nadien overigens zelf klant werd). Waar Pierre-Yves bijzonder trots op is, is dat het theoretische gedeelte – a priori het meest vervelende onderdeel – uitsluitend positieve beoordelingen krijgt. De humor, de vriendelijkheid en het totale gebrek aan arrogantie van deze man dragen wellicht bij tot die enthousiaste reacties.
Veiligheid voor alles
Naast het aspect zuinigheid heeft Pierre-Yves natuurlijk ook aandacht voor het aspect veiligheid. Ook voor ondernemingen organiseert hij een cursus safety driving om enkele noodzakelijke reflexen aan te leren om ongelukken te vermijden. Net zoals bij eco-driving past hij zich aan het dagelijkse traject van de cursisten aan, maar niet uitsluitend. Dat is trouwens een van zijn troeven: een soepel eendagsprogramma dat aanpasbaar is, maatwerk dus. Het hele jaar is hij consultant bij Baloise Luxembourg en hij houdt een blog bij waarop hij regelmatig rijtips voor de werknemers post. Het is trouwens na een vraag van de CEO van Baloise Luxembourg dat Pierre-Yves over een nieuw concept is beginnen na te denken dat hij nu aan het ontwikkelen is. Het betreft het geven van theoretische en praktische lessen aan ouders die hun kinderen leren rijden. Een manier om een zekere angst weg te nemen die sommigen kunnen ervaren wanneer ze voor deze uitdaging staan. Met als bonus een les safety driving voor de jonge bestuurders.
Privé-evenementen
De privé-evenementen die Pierre-Yves organiseert voor de kaderleden of partners van een bedrijf zijn waarschijnlijk wat ludieker, maar minstens even informatief. Hij huurt dan een circuit af – gewoonlijk dat van Spa- Francorchamps – en leert een GT (de afkorting van Gran Turismo, luxueuze en erg sportieve auto’s) besturen. Een typische dag ziet er als volgt uit: na een seminarie komen de deelnemers tegen 15 u naar het circuit. Daar hebben ze de keuze tussen een slipcursus op een piste of karting. Tussen 18 en 20 u mogen ze tijdens de rijopleiding een Aston Martin, Porsche of BMW besturen. Wanneer de deelnemers uitgehongerd en opgewonden zijn na al hun avonturen, wacht hen om 20 u een goed restaurant in de buurt. In Spa is dat vaak het Hôtel de la Source, dat zich naast de piste bevindt.
De organisator heeft ook een heel eigen roadbook te koop: het ‘Roadbook Golf Challenge’ dat uit een aantal precisieproeven bestaat die op zijn minst origineel te noemen zijn en waarin hij zijn twee passies, rijden en golfen, heeft gecombineerd.
Cinema, cinemaaaa !
Naast al die activiteiten kan hij ook bogen op een mooi cv als precisiechauffeur (niet te verwarren met een stuntman) in de filmwereld. In september vorig jaar stond hij nog in Nice voor de opnamen van ‘Transporter 4’. In 2014 konden we zijn prestaties bewonderen in ‘Lucy’, de laatste film van Luc Besson. ‘Het is een achtervolgingsscène in gewoon verkeer. Lucy (Scarlett Johansson gedoubleerd door de Franse stuntman David Julienne) komt aangestoven, we kunnen elkaar pas op het laatste nippertje ontwijken.’ Voordien zagen we hem al aan het werk in ‘Mister Bean 2’, ‘Rush Hour 3’, ‘Taxi 4’, ‘Transporter 3’, ‘Eyjafjallajökull, le volcan’, ‘Red 2’ en ‘3 days to kill’ met Kevin Costner. De voorbije maanden heeft Pierre-Yves meegewerkt aan de tv-film ‘L’Emprise’ met Fred Testot (van het duo ‘Omar et Fred’), waarin hij de dochter van Isabelle Huppert, Lolita Chammah, doubleert. Ook in ‘Belles familles’ is hij te zien, deze keer als doubleur van Mathieu Amalric. Hij voerde ook stunts uit voor de tv-film ‘La Route des Lacs’ van Rachid Bouchareb (regisseur van ‘Indigènes’ in 2006). In voorbereiding: een kortfilm van Stéphane Hénocque, ‘Hold- Bus’, waarin naast Pierre-Yves als buschauffeur ook Renaud Ruten en Arnaud Tsamère zijn gecast. Verder kun je onze coureur ook ontdekken op de RTBF in het programma ‘Ça n’arrive pas qu’aux autres’ waarin hij deelneemt aan verborgencameragrappen. Het succes van de eerste drie afleveringen heeft hem ertoe aangezet te tekenen voor toekomstige afleveringen. Grote en middelgrote producties dus voor deze Luikenaar die per toeval in de jaren 2000 in de filmwereld rolde. ‘Om 21 u belde een bevriende coureur me. Hij stond op de set van “Michel Vaillant” in Le Mans. Ze hadden gekwalificeerde coureurs nodig om racewagens op het circuit te besturen. Hij vroeg me: ‘Wil jij Michel Vaillant zijn?’. Ik heb de hele nacht gereden. Toen ik daar ‘s morgens aankwam, haalden ze mij uit mijn wagen, trokken mij een pak aan en zetten mij meteen in een Porsche RSR op de piste. Een gevaarlijk beestje wanneer de motor koud is… en bovendien had ik niet geslapen! In de eerste bocht, terwijl ik 140 km/u reed, zag ik een helikopter recht op mij af komen. Ik kon hem ternauwernood ontwijken. Nog nooit was ik zo bang geweest! Zo ben ik in de filmwereld terechtgekomen.’ Hij kwam voor twee dagen, maar werd uiteindelijk gevraagd acht dagen langer te blijven. ‘Ik word verondersteld alles te kunnen met een auto op het gebied van “car-control”. Mensen denken dat wij gek zijn, maar dat is niet zo, anders blijf je niet meegaan. Het is waar dat ik graag een beetje bang ben, maar ik moet die angst kunnen beheersen. Ik ben moedig, maar niet stom! Ik neem geen risico’s alleen maar voor de kick.’
www.pyrosoux.com