Waw magazine

Waw magazine

Menu
© Elodie Gérard
© Elodie Gérard

Valentine Witmeur

  • Tendance

Door Carole Depasse

MODE IN KNITWEAR

Begin dit jaar sleepte het knitwearmerk ‘Valentine Witmeur Lab’ een van de twee prijzen van het Fashion Programme 2020 van Wallonie-Bruxelles Design Mode in de wacht. Een verdiende beloning voor een exemplarisch parcours !

 


© Victoria Nossen

De knitwearcollectie van de Brusselse Valentine Witmeur wordt vervaardigd van kwaliteitsvol Italiaanse wol, in een familiaal atelier in Portugal. De collectie is een heuse weerspiegeling van haar eigen uitstraling : beweeglijk en spraakzaam ! Basic items in één maat, die soepel en comfortabel aanvoelen en grappig en vrouwelijk ogen. Naar smaak te combineren !

Tempo prestissimo

Valentine Witmeur is een jonge vrouw die je goed moet volgen. Om te beginnen spreekt ze uitermate snel, wel 300 woorden per minuut, en dat is een hele prestatie ! Dat geldt ook voor haar carrière. Na haar studie aan het IHECS (Brussel), een master in Italië in luxemanagement en mode, een stage in de conceptstores van het huis Smets, een korte passage in de bijlage Lifestyle van de krant ‘Le Soir’, waarvoor ze de Victoires de la beauté organiseerde, kreeg Valentine zin om ‘haar eigen ding te doen’, zoals ze zelf vertelt. En haar eigen ding, dat was haar eigen merk. De eerste collectie zag het licht in 2016. “Ik wilde geen volledige collectie lanceren : dat is te ingewikkeld, te duur en te riskant. Ik begon met zes gebreide truien, vervaardigd in Italië in kleine hoeveelheden. Een test als het ware. Die eerste collectie deed het lokaal erg goed, en er volgde dan ook een tweede, en een derde. Inmiddels zit ik al aan mijn elfde collectie ! ” Een succes dat Valentine grappig lijkt te vinden. Haar uitdaging ? Zich seizoen na seizoen blijven heruitvinden zodat de klanten haar nooit beu worden en hun toevlucht niet hoeven te zoeken tot fast fashion en impulsaankopen.


© Micha Margo

One size, dat werkt !

De zomercollectie 2020 innoveert met de introductie van oversized hemden van satijn (betaalbare variant van zijde) die perfect kunnen worden gecombineerd met de pulls of broeken uit de collectie.

Ik heb de zomercollectie samengesteld met mezelf in het achterhoofd. Ik speel graag met kleding met verschillende texturen. One size blijft behouden, en dat werkt eerlijk gezegd erg goed ! Onze klanten houden van het principe en de winkels hoeven geen risico te nemen, want de modellen passen iedereen. Er wordt slechts 3 % teruggestuurd via onze website.

Internationale erkenning

Valentine mikt op internationale uitbreiding en erkenning van het merk. Vandaag is haar merk vertegenwoordigd in acht landen, waaronder Nederland, Frankrijk, Duitsland, de VS en Zuid-Korea. 70 % van haar omzet is afkomstig van de Belgische markt, waar ze veertien verkooppunten heeft. “Meer willen we er niet ! Zowel hier als in het buitenland willen wij ons graag positioneren in het high-end-gamma waarvan wij de basisitems aanleveren. We willen het merk hogerop brengen, dat is essentieel.


© Elodie Gérard

“ Waarom de eerste prijs Wallonie Bruxelles Design Mode ? In slechts vier jaar tijd ben ik er, samen met mijn vennoot Arthur Spaez, in geslaagd mooi werk af te leveren, met een sterke internationale uitstraling en positionering. Dat wordt gewaardeerd en beloond.”


‘Biokleding’

Voor Valentine Witmeur is de Covid-19-pandemie een noodsein. “De modesector is de tweede meest vervuilende sector ter wereld. Dat moet veranderen. Net als ook voor hun voeding willen de mensen steeds meer transparantie over de manier waarop hun kleding wordt vervaardigd. Als je een trui verkoopt voor 39 euro, dan betekent dat altijd dat er iemand wordt uitgebuit in de productieketen. In vergelijking met die middelmatige kwaliteit, worden wij gezien als duur (vanaf 215 euro per trui). Het is een investering waarover je nadenkt. Ik wil graag dat de mensen minder kopen, maar beter. Mijn kleding is Made in Europe en afkomstig uit het korte circuit. De zomercollectie 2021 zal een breuklijn vormen in mijn werk. Ik ben van plan om 80 % biologische wol, gerecycleerde en biologische garens, te gebruiken. Dat zal een grote stap vooruit zijn. We moeten allemaal verantwoordelijker worden. Ik heb geen keuze meer en het maakt deel uit van mijn waarden.

Covid-19, een rem op de overconsumptie

Het seizoensritme van de mode is hels. “Op dit moment werken we aan en investeren we in de ontwikkeling van de zomercollectie 2021, terwijl de wintercollectie 2020 pas over een paar maanden in de winkels ligt. Ik sluit nu af wat over een jaar uitkomt en wat in september van dit jaar had moeten worden getoond op de Fashion Week in Parijs.” Door Covid-19 wordt de tijd even bevroren, en dat vindt Valentine niet eens zo erg, al moet ze zich erdoor wel heruitvinden. “Alle schijnwerpers waren gericht op de modesector, omdat die niet ecologisch genoeg werkt. We zetten aan tot overconsumptie, sommige merken maken tot acht seizoenen per jaar … dat is niet langer mogelijk, het is belachelijk en het moet trager. De pandemie stuurt ons de goede kant uit. We moeten afstand nemen en minder produceren.

“ We moeten allemaal verantwoordelijker worden. Ik heb geen keuze meer en het maakt deel uit van mijn waarden.”


www.valentinewitmeurlab.com

À lire aussi

Your opinion counts