- Dossier
Door Christian Sonon
Een echte pionier in de wereld van 3D en 4D, dat is het minste dat je van Ben Stassen kunt zeggen. Zijn bedrijf nWave breekt zelfs potten bij de grote Amerikaanse studio’s.
In 1991 is Ben Stassen aan de slag bij het Brusselse Little Big One. Zijn ervaring met digitale films in high definition begint bij The Devil’s Mine Ride, een film van vier minuten waarvoor hij het scenario schrijft en die hij produceert voor groot formaat. In 1997 brengt hij zijn eerste film uit. Trill Ride: The Science of Fun is een middellange, sensationele film die nWave Pictures op de rails zet, het bedrijf dat hij drie jaar eerder oprichtte. In 2007 regisseert en produceert hij de eerste Europese stereoscopische langspeelfilm, Fly Me to the Moon. De film is specifiek ontwikkeld voor 3D en Stassen krijgt zelfs de medewerking van astronaut Buzz Aldrin himself. In 2010 verovert Sammy’s Adventures de wereld, met een omzet van meer dan 40 miljoen dollar. En in februari 2013 wordt hij door de grootste filmwebsite IMD b zelfs uitgeroepen tot beste regisseur van 3D-films. Grote Amerikaanse studio’s als Dreamworks en Pixar kunnen niet aan hem tippen – en dat voor iemand uit een klein landje als het onze!
De familie Stassen is afkomstig uit Aubel, in de provincie Luik, en is actief in de productie van cider. Maar de appel viel deze keer wel ver van de boom, en Ben ging liever film studeren in de Verenigde Staten. Voor het echte werk keerde hij terug naar België. “nWave is een productieen distributiehuis dat 130 mensen tewerkstelt. We zijn wereldleider in animatiefilms voor gespecialiseerde markten zoals pretparken”, vertelt de ‘3D-paus’. “We mikken op drie soorten producties: rides, ofwel korte filmpjes van een paar minuten die spelen tijdens een attractie, 4D-films van 10 tot 15 minuten met speciale effecten zoals geuren of wind in de zaal, en langere films in IMAX-formaat in coproductie met Studiocanal. We werken niet op bestelling: we maken onze films van A tot Z met behulp van de nieuwste technologie en we verdelen ze overal ter wereld.”
Als Stassen één ding geleerd heeft over 3D, is het dit: een film in 3D vereist een heel andere aanpak dan een film in 2D. Hij heeft zijn eigen regels nodig en moet de toeschouwer rechtstreeks in de actie katapulteren. Over hetzelfde onderwerp sprak hij zelfs James Cameron tegen, de regisseur van Avatar. Enkele jaren later gaf die trouwens toe dat de Belgische regisseur gelijk had. De Amerikanen Robert Zemeckis en Martin Scorsese zijn echter al lang overtuigd van de kracht van echte 3D. A Christmas Carol en Hugo zijn daar het sprekende bewijs van.