- Dossier
Door Christian Sonon
Een film dankt zijn succes (of het gebrek daaraan) niet alleen aan zijn kwaliteit. Ook marketing speelt een grote rol. Drie mannen met ervaring hebben dat begrepen en gaan voluit voor de promotie van Belgische cinematografische producties.
De wereld van film en communicatie heeft voor hen geen geheimen: Philippe Kauffmann (La Parti Production) en Joseph Rouschop (Tarantula) zijn producer en Marco Calant leidt een communicatiebedrijf (Tramway 21). Ze weten dus maar al te goed hoeveel moeite het kost om een film te maken, maar ook hoe snel je filmcarrière afgelopen kan zijn als er niemand komt kijken.
De drie mannen besloten dan ook om een nieuwe weg in te slaan en om de toeschouwers films te laten ontdekken nog voor ze in de zalen zijn. Begin 2012 richtten ze Cuistax op, een op zijn minst origineel te noemen marketingbedrijf waarmee ze de Belgische auteurscinema een stevig duwtje in de rug willen geven. Hun enthousiasme spat ervan af. Met zoveel energie kunnen ze binnenkort hele zalen vullen!
“Je moet promotie beginnen te voeren nog voor de film is ingeblikt en indien mogelijk zelfs voordat de opnames gestart zijn”, zegt Philippe Kauffmann, die aan de wieg van het bedrijf stond. “En elke communicatiestrategie moet uniek zijn en aangepast aan het product. De eerste vraag is: ‘Tot wie richt deze film zich?’ Daarna: ‘Wat moeten we doen om de mensen naar de zaal te lokken?’” Kaufmann is afkomstig uit de Gaume en was in een vorig leven artistiek directeur van de Hallen van Schaarbeek – hij weet dus als geen ander hoe je een zaal moet vullen. Hij legt uit hoe hij en zijn vennoten de promotie van Mobile Home aangepakt hebben, de eerste langspeelfilm van François Pirot: “Aangezien de film zich op jongeren richtte, gingen we hen zelf opzoeken. In de zomer van 2012 hebben we met onze camper met een ‘mobilhomaton’ alle festivals afgeschuimd. De toeschouwers konden er een foto laten maken en ze daarna gaan bekijken op de site van de film. Resultaat: zodra de film uitkwam, stroomden de zalen vol!”
Nog voorbeelden? Voor Ernest et Célestine richtte Cuistax zich rechtstreeks tot de allerjongsten en creëerde het samen met crossmediaspecialisten enkele applicaties voor tablets. Voor Je suis supporter du Standard zette het bedrijf een aantal acties op samen met de Luikse voetbalclub. Ze maakten een persdossier in de vorm van een Panini-album met de uitgeverij in Italië, organiseerden een persconferentie in de spelersbus, lieten een trailer zien in het stadion tijdens de play-offwedstrijd Standard-Anderlecht… “En regisseur Riton Liebman maakte elke dag met zijn iPhone een grappig verslagje van de opnames, dat je op de site van onze partner Le Soir kon bekijken”, vertelt Kauffmann. Hij benadrukt hoe belangrijk het is om je gevoel te volgen bij de keuze van een project en om op vraag van de producers te werken. Voor hen is dit een interessant alternatief voor de klassieke reclamecampagnes. “Zijn affiches nog nodig? Moeten we het traditionele circuit van bioscoopzalen, dvd en televisie blijven volgen? Moet een filmpremière absoluut plaatsvinden in een zaal?” Het zijn maar enkele van de vragen die de producer zich stelt. De uitdagingen worden er niet minder op. “Voor ‘Kill me please’ van Olias Barco gaven we 1.000 surfers de kans om de film te bekijken op de site, om middernacht, de avond voor de release. Sommige zaaluitbaters waren kwaad op ons omdat we zogezegd toeschouwers hadden afgesnoept. Ze snapten er niets van: de mensen die de film op hun computer hadden gezien, spraken erover met hun vrienden en die gingen hem bekijken in de bioscoop. Dat is pas marketing!”
informatie
Cuistax sprl
Rue Auguste Donnay, 99
B-4000 Liège