Waw magazine

Waw magazine

Menu
© Simon Nicolas

De Dame maakt een film

  • Économie
  • / High Tech
Brabant wallon  / Genval

Door Joéllie Sprumont

Dame Blanche is het neusje van de zalm voor de postproductie van films. Het bedrijf biedt een totaalpakket aan Franstalige én buitenlandse regisseurs.

Op nummer 6 in de rue de la Station in Genval ligt een bijzondere plek verscholen. Een moderne, industriële en gezellige omgeving waar technici met beeld en geluid in alle rust aan de kwaliteit van een film of tv-serie kunnen schaven.

Van rockgroep tot postproductiebedrijf

Dame Blanche is het verhaal van drie studenten van het Institut des Arts de Diffusion (IAD) in Louvain-la-Neuve. Uit hun passie voor muziek ontstond Glacier George, een pop-rockgroep die op bescheiden schaal succesvol was in de jaren 80. IJsjes vonden ze altijd al lekker, en zo ontstond twintig jaar geleden Dame Blanche. Étienne Dontaine, een van de oprichters, vertelt: “Het begon als een samenwerking tussen drie zelfstandigen: componist Pierre Gillet, geluidsingenieur Philippe Van Leer en ik. We hadden een kleine studio in Brussel voor geluidseffecten. Mathieu Cox is er daarna bij gekomen als geluidstechnicus.” Later breidden de vier compagnons ook de afdeling ‘beeld’ uit in Genval door het Luikse Hoverlord over te nemen.

Dame Blanche groeide uit tot een studio voor de volledige postproductie van beeld en geluid. Alles zit onder één dak, alleen de nasynchronisatie gebeurt nog op de oorspronkelijke locatie in Brussel. Dankzij hun verhuizing naar Wallonië konden ze gebruikmaken van de steun van het fonds Wallimage-Entreprises, dat voor 20% aandeelhouder is van het bedrijf. “Hoewel we in het begin geen vastomlijnd plan hadden, zijn we van meet af aan gegroeid”, zegt Étienne Dontaine. Op dit moment telt het bedrijf 20 werknemers en werken er gemiddeld zo’n twintig freelancers.

De vier vennoten proberen hun werk ambachtelijk en kunstzinnig te houden, met de juiste persoon op de juiste plaats. Ze werven hun personeel via casting: zo kiest de regisseur een geluidstechnicus vanwege zijn talent en zijn artistieke kwaliteiten, net zoals hij een acteur kiest. “Het is geen fabriek. We proberen een goede band te hebben met iedereen”, aldus Dontaine.

Iedereen doet zijn best om tot een zo natuurlijk mogelijk product te komen. Zodat de kijker er helemaal in opgaat. Valeine werkt als cutter aan het geluid van de film Morrocan Gigolos, van Ismaël Saidi. “De uitdaging is om het natuurlijk te laten overkomen. Als je het niet hoort, is het goed, ook al klinkt dat misschien tegenstrijdig. De kijker weet het niet, maar hoort het onbewust.”

De aantrekkingskracht van made in Belgium

Dame Blanche doet het goed op de Belgische markt. Alleen al voor de geluidseffecten deden meer dan 190 producenten van speelfilms een beroep op het bedrijf. Vaak zijn het Belgische producties, maar niet altijd. Zo werkte Dame Blanche aan Largo Winch 2, Le Petit Nicolas en Mr Nobody. La fée, van Abel, Gordon en Romy, was bijvoorbeeld de eerste film die een scan kreeg met 4K-resolutie, of ultra high definition, met een breedte van wel 4096 pixels. Volgens Dontaine “kun je zo sneller en fijner kleuren aanpassen”. 2K, het meest gebruikte formaat, betekent een beeld van zo’n drie miljoen pixels. 4K daarentegen heeft er maar liefst tien miljoen! 

Alleen al voor de geluidseffecten deden meer dan 190 producenten van speelfilms een beroep op het bedrijf. Vaak zijn het Belgische producties, maar niet altijd. Zo werkte Dame Blanche aan Largo Winch 2, Le Petit Nicolas en Mr Nobody.


Momenteel is het bedrijf op zoek naar exportmogelijkheden. Vooral Luxemburg en Frankrijk staan op het verlanglijstje. Le Goût des Myrtilles van Thomas De Thier is trouwens de eerste film waarvan het geluid werd verzorgd in Luxemburg. Dame Blanche zou dus graag dezelfde internationale kant op gaan als de coproducties waarmee ze samenwerken. “Het voordeel in België is dat we hier niet alleen goed en vakkundig personeel hebben, maar ook werken voor een scherpe prijs.”

 

Dame Blanche In cijfers

 

informatie

Dame Blanche
Rue de la Station, 6
B-1332 Genval
jeveuxensavoirplus@dameblanche.com
www.damebanche.com

 
De verschillende stappen bij postproductie

Nadat een film is opgenomen, is hij verre van klaar. Postproductie is hard werken en vormt een cruciale stap voor het succes van een film.

Beeld

35mm film wordt haast niet meer gebruikt. De opnames worden gedigitaliseerd en opgeslagen op servers. Vervolgens worden de beelden stofvrij gemaakt. De kleuren van de digitale beelden worden aangepast of er worden artistieke effecten aan toegevoegd. Dat is de basis waarmee de beeldmonteur aan de slag gaat. Samen met de regisseur kiest hij welke opnames in de film komen. Ook speciale effecten zijn mogelijk. Voor de laatste afwerking wordt het product nog eens verschillende keren nagekeken. Bij film speelt de montage een cruciale rol. Sterker nog: de montage kan een film maken of breken.

Geluid

De geluidsmonteur brengt alle geluidsopnames samen. Hij monteert ze en voegt geluidseffecten en nuances toe. Alle geluiden worden bewerkt. Een componist kan een soundtrack schrijven. Ook nasynchronisatie in een andere taal is mogelijk. Door het geluid te mixen, worden de verschillende geluiden beter op elkaar afgestemd. De regisseur en de geluidstechnicus luisteren naar het eindproduct om te horen of alles goed zit. De geluidstechnicus kan dan de geluidsband nog aanpassen. Het geluid wordt afgewerkt volgens de gebruikelijke formaten in de film- of tv-wereld

À lire aussi

Your opinion counts