Waw magazine

Waw magazine

Menu
© Dupuis Audiovisuel

Virtual reality, dood
of toekomst van de strip?

  • Économie
  • / High Tech
Hainaut  / Marcinelle

Door Nadia Dumont

Uitgeverij Dupuis ontstond ooit op papier. Vandaag staat ‘de school van Marcinelle’ ook voor Dupuis Audiovisuel, met paradepaardjes Dreamwall en Keywall.

De Smurfen geven in de jaren 60 de aanzet naar een verbreding van het aanbod bij Uitgeverij Dupuis. Twintig jaar geleden werd Dupuis Audiovisuel opgericht in Parijs en zette de uitgeverij haar activiteiten voort met Belgische tegenhanger Belvision. In het begin werd er alleen verfilmd, maar intussen duiken er naast de traditionele audiovisuele media nog heel wat andere platforms op, zoals tablets, iPhones en andere smartphones. Een bedreiging voor het stripverhaal? Léon Pérahia, algemeen directeur bij Dupuis Audiovisuel en gedelegeerd bestuurder van Keywall: “Ik denk dat alles een deel van het geheel is, in plaats van concurrentie. De beslissing om Dreamwall en Keywall op te richten, werd genomen om ons universum ook voor dit soort dragers uit te bouwen.” Die dragers vormen trouwens de ideale manier om te communiceren met de doelgroep.

Dupuis Audiovisuel koos Parijs vanwege de financiële mogelijkheden, denk maar aan de grote Franse zenders (TF1, M6, Canal+) en hun enorme bereik. Dreamwall (2007) en Keywall (2010) vestigden zich echter in Marcinelle. Dankzij de instelling van de fiscale maatregel Tax Shelter in 2004 en met de hulp van Wallimage, besloot Dupuis, in een joint venture met de RTBF, om Dreamwall op te richten (zie WAW nr. 9, zomer 2010). Op dit moment werken er veertig mensen bij de animatie- en grafische studio. Het bedrijf heeft zich ontwikkeld tot een specialist op het gebied van 2D- en 3D-animatie, virtuele decors, 3D-visualisaties en broadcastdesign. Zo maakten ze onder meer het virtuele decor van C’est du Belge, maar bijvoorbeeld ook van Spirou (Robbedoes in het Nederlands), die dit jaar zijn 75ste verjaardag viert.

De basis

Keywall beschikt op zijn beurt over opname- infrastructuur, waaronder een studio van 450 m². “Sommige tv-zenders hebben zelf een studio, maar de onze is groter en beschikbaar voor wie wil”, vertelt Léon Pérahia. “We hopen ook buitenlandse klanten aan te trekken, aangezien onze studio de grootste virtuele decor studio met 3D- t racking is in Europa.” 3D-tracking, wat is dat? De gefilmde persoon beweegt zich eigenlijk voor een groene achtergrond, maar het fictieve decor verschijnt op vier HD-camera’s. Die zijn via sensoren verbonden met de set. Wanneer de camera beweegt, wordt zo de illusie gecreëerd dat het decor verandert, net als in het echt. Keywall heeft ook een kleinere studio, vooral bedoeld voor het weerbericht. Daarnaast beschikt het bedrijf over ruimtes voor montage en postproductie, een regiekamer, kleedkamers en een makeupruimte. Er werken vijf personen. Heel wat programma’s worden hier opgenomen, zoals Le jardin extraordinaire, Matière grise en het weerbericht van de RTBF, nog steeds de belangrijkste klant. De voornaamste troeven van een dergelijke technologie zijn de lage kosten, de tijdwinst en de creatieve vrijheid, die bij echte decors ondenkbaar zijn. Dreamwall en Keywall werken dan ook regelmatig samen.

Een audiovisuele productie combineert tenslotte heel diverse specialisaties: grafische vormgeving, geluid, speciale effecten… Elk project heeft een ander team en andere behoeften. De harde kern van Dupuis Audiovisuel bestaat uit twaalf mensen, maar voor een specifieke opdracht gaan er soms wel honderd aan de slag. Een professionele aanpak en een hoge kwaliteit staan daarbij voorop. Diversificatie van middelen, vooruitstrevende technologie en producten van hoog niveau dragen bij aan de inmiddels internationale faam van de groep. “Daardoor kunnen we talent aantrekken zoals specialisten van bijvoorbeeld Pixar. Dat stimuleert de creativiteit en creëert een gezonde wedijver. Een machine kun je kopen, maar creativiteit moet je opwekken.” Bij zo’n gelegenheid kunnen de werknemers niet alleen ervaringen uitwisselen, maar ook de verschillende teams in België samenstellen.

Nieuwe plannen?

De projecten kunnen uitgaan van de verschillende eenheden of voorgesteld worden door externe partners. Meestal hebben ze een link met de stripwereld. De verfilmde stripverhalen komen niet altijd uit de Dupuis-stal, hoewel die natuurlijk de voorkeur krijgen. Een succesvolle strip heeft vaak een streepje voor, maar dat is niet altijd voldoende. De wereld, de verhalen en de concepten van de strip moeten om te zetten zijn naar het scherm. “Guust Flater is bijvoorbeeld een fantastische strip, maar heel moeilijk te verfilmen, want de kracht van dat verhaal zit in de fantasie van de lezer.”

Een van de talloze lopende projecten is Loulou, l’incroyable secret, verfilmd door Grégoire Solotareff (in de bioscoop vanaf 18 september). Belvision is voor twintig procent producent op een totaalbudget van € 7 miljoen. Ook Astérix, goed voor € 31 miljoen, is voor twintig procent geproduceerd door Belvision en deels gerealiseerd door Dreamwall. Het zijn veelzeggende bedragen, mooi verdeeld tussen België en Frankrijk. Astérix wil een animatiefilm zijn op het niveau van Pixar en andere Universals. Andere projecten uit de Dupuis-stal zijn de verfilming van successtripverhalen Les Nombrils en Cédric. Verder wordt er gewerkt aan een proefaflevering van een verfilming van Royaume van Benoît Feroumont.

Steeds meer en steeds specifiekere kennis, geslaagde projecten, bruisende creativiteit en een groeiende reputatie dus, daar in de vroegere opslagplaatsen van Dupuis. Maar de ambitie reikt verder. Zo zijn er plannen om een traditionele opnamestudio te creëren en om, op middellange termijn, een beeldacademie op te richten. Een made in Belgium in wording!

www.keywall.be

À lire aussi

Your opinion counts