Waw magazine

Waw magazine

Menu
© Daniel Fouss

De Tuinen van Annevoie, spetterende waterpartijen

  • Dossier
Namur  / Anhée

Door Christian Sonon

De Tuinen van Annevoie liggen in Anhée, in de Boven-Maasregio, en zijn het domein van het continu sprankelende water. Bezoekers komen van heel ver om er de ingenieuze waterpartijen, die 260 jaar geleden werden ontworpen, te bewonderen.

 

De Tuinen van Annevoie, een prachtig, natuurlijk schrijn van groen waar de Rouillon door stroomt, trekken elk seizoen zowat 60.000 bezoekers aan. Met dank aan natuurliefhebber Charles-Alexis de Montpellier, telg van een familie van meestersmeden, die het domein overerft en het wenst te verfraaien. In 1758 begint hij met de uitbreiding van het kasteel en de aanleg van de tuinen. Daarbij laat hij zich inspireren door zijn reizen door Europa. Dat verklaart de harmonieuze melange van Franse, Engelse en Italiaanse filosofieën in het tuinconcept, zoals fonteinen en waterpartijen. Want ook al treft men langs de lanen elk seizoen andere bloemen aan en begeleidt het ruisen van de lindebomen en haagbeuken de passen van elke bezoeker, het water is de grote attractie van het domein. Er zijn maar liefst zevenentwintig waterpartijen (watervallen, fonteinen en -stralen) die samen de werkelijke bezienswaardigheid van de site vormen.

De grote bijzonderheid van de Tuinen van Annevoie is dat elke waterloop, elke waterpartij, natuurlijk is, legt Nathalie de Changy uit. “Het water uit de vallei wordt via een lang en knap uitgedacht netwerk van kanalen naar een opvangbekken, het ‘Grand Canal’, geleid. Dit kijkt uit over de tuinen. Dankzij de zwaartekracht loopt het water van daaruit naar de slim aangelegde watervallen en fonteinen in elk deel van het domein. Het geheel functioneert al 260 jaar probleemloos.

Elke waterval heeft een eigen geluid, elke waterpartij een eigen geschiedenis

De directrice van het domein merkt op dat, ook al oogt elk deel van de tuin anders door de verschillende architectonische vormen –rechtlijnig voor de Franse, kronkelend voor de Italiaanse en natuurlijk voor de Engelse stijl-, ze dagen ook het gehoor op een specifieke manier uit. “De Franse waterval is luidruchtig, die hoor je al van ver; het Italiaanse waterbed is een en al gefluister, het water loopt zachtjes kabbelend over de treden naar beneden; de Engelse waterval imiteert de natuur, het is een frisse waterloop die zich een weg baant door het groen…

De ‘Gros Bouillon’, de ‘Grand Cracheur’, de ‘Fontaine Triton’, de ‘Etang des Carpes’, de ‘Miroir’, het ‘Bassin de l’Artichaut’, het ‘Cabinet de Minerve’… elke waterpartij heeft een eigen zingeving in de geest van de poëet-ontwerper. Zo treffen de bezoekers in het midden van een laan met haagbeuken -in de ‘Allée des Soupirs’- het ‘Salon du Sanglier’ aan, een beeld geïnspireerd op het bronzen everzwijn dat op een plein in Firenze staat en waarvan de snuit helemaal is gaan glanzen door de vele aanrakingen van voorbijgangers die daarmee hoopten dat hun wensen verhoord zouden worden. Omdat het te duur was om het beeld volledig in brons te laten maken, heeft Charles-Alexis de Montpellier gekozen voor een kopie in kalksteen. En bij de dichtbijgelegen ‘Fontaine d’Amour’ kunnen bezoekers een wens uitspreken door met hun hand de hoogte van de waterstraal te verlagen.

Een uitzonderlijk waterwerk


De directrice van het domein merkt op dat, ook al oogt elk deel van de tuin anders door de verschillende architectonische vormen –rechtlijnig voor de Franse, kronkelend voor de Italiaanse en natuurlijk voor de Engelse stijl-, ze dagen ook het gehoor op een specifieke manier uit. “De Franse waterval is luidruchtig, die hoor je al van ver; het Italiaanse waterbed is een en al gefluister, het water loopt zachtjes kabbelend over de treden naar beneden; de Engelse waterval imiteert de natuur, het is een frisse waterloop die zich een weg baant door het groen…

De ‘Gros Bouillon’, de ‘Grand Cracheur’, de ‘Fontaine Triton’, de ‘Etang des Carpes’, de ‘Miroir’, het ‘Bassin de l’Artichaut’, het ‘Cabinet de Minerve’… elke waterpartij heeft een eigen zingeving in de geest van de poëet-ontwerper. Zo treffen de bezoekers in het midden van een laan met haagbeuken -in de ‘Allée des Soupirs’- het ‘Salon du Sanglier’ aan, een beeld geïnspireerd op het bronzen everzwijn dat op een plein in Firenze staat en waarvan de snuit helemaal is gaan glanzen door de vele aanrakingen van voorbijgangers die daarmee hoopten dat hun wensen verhoord zouden worden. Omdat het te duur was om het beeld volledig in brons te laten maken, heeft Charles-Alexis de Montpellier gekozen voor een kopie in kalksteen. En bij de dichtbijgelegen ‘Fontaine d’Amour’ kunnen bezoekers een wens uitspreken door met hun hand de hoogte van de waterstraal te verlagen.

Een uitzonderlijk waterwerk

« Les Costumés de Venise »

Van 8 tot 10 juni, voor de 9e keer op rij, hebben de bestuurders van het Domein van Annevoie op basis van een kwalitatief zeer strenge selectie, deelnemers aan het Carnaval van Venetië uitgenodigd om te defileren en met hun (meer dan honderd) allermooiste kostuums de tuinen te animeren. De fonteinen zullen de confettiregen vervangen. Het publiek zit op de eerste rang. En het kasteel zal zich trachten te verschansen achter een nieuw masker: zijn vernieuwde façade!

 

Les Jardins d’Annevoie

Rue des Jardins 37a

B-5537 Annevoie-Rouillon (Anhée)

+32 (0) 82 67 97 97

www.annevoie.be

À lire aussi

Your opinion counts