- Tendance
- / Het zakentoerisme
Door Marc Vanel
Met zijn 264 kamers, 37 vergaderzalen en 300.000 geserveerde maaltijden per jaar zou hotel Dolce in La Hulpe al snel op een fabriek kunnen gaan lijken. Toch is dit een verrassend vredige plek. Dat heeft waarschijnlijk alles te maken met het omliggende bosgebied. Wij hadden een gesprek met manager Erik Jansen.
Dolce La Hulpe wordt beschouwd als een van de beste conferentiehotels van Europa. Het hotel is gelegen op de vroegere opleidingslocatie van IBM België, niet ver van het Solvaypark en het daar gelegen kasteel. In 2005 kwam het terrein in handen van Banimmo, een vastgoedconcern gespecialiseerd in de renovatie van omvangrijk onroerend goed. Uiteindelijk werd het complex in februari 2007 verbouwd tot hotel-congrescentrum.
Vandaag de dag bestaat het hotelcomplex uit zeven gebouwen met 264 viersterrenkamers en -suites, 37 vergaderzalen, twee auditoriums met een capaciteit van respectievelijk 500 en 150 personen, drie restaurants, een zwembad, een fitnesszaal en een spa ‘Cinq Mondes’. Het klinkt gigantisch, maar wekt niet die indruk. De gebouwen tellen maar één verdieping en alle kamers kijken uit op het bos. Dankzij de grote ramen bieden ze een verbluffend zicht op de natuurpracht. Het hotel heeft twee gezichten, vertelt directeur Erik Jansen. “Doordeweeks komen hier vooral zakenmensen. Vanaf vrijdagavond of in de schoolvakanties verandert het publiek, en komen stelletjes, gezinnen en recreanten hier het weekend doorbrengen, genieten van het zwembad en de spa. Maandag is het weer de beurt aan mannen in pak en vergaderingen.”
Buiten de stad
De Dolce-keten werd in 1981 opgericht door Andy Dolce, zoon van Italiaanse migranten in de Verenigde Staten. Tegenwoordig behoren de 24 hotels (waarvan zes in Europa) tot de top van de conferentiehotels. Uniek aan het keten is dat ze altijd plaatsen buiten de stad kiezen, die toch goed bereikbaar zijn met auto, trein of vliegtuig. Dat is ook wat de Brabantse Dolce zo aantrekkelijk maakt. “Onze ligging is ons grote geluk”, geeft Jansen toe. “Een privépark van 70 hectare in het hart van het Zoniënwoud, op slechts 15 kilometer van de hoofdstad. Nu zou je geen toestemming meer krijgen om een complex als het onze te bouwen in het midden van het bos. En gelukkig maar. Maar voor ons maakt dat wel het verschil op de congresmarkt. De meeste hotels liggen immers in het centrum van de grote steden. Onze andere troeven? Een infrastructuur waar je alle kanten mee uit kunt, 650 gratis parkeerplaatsen en wifi in het hele hotel, ook voor congressen.”
Ecologie en economie
Dolces bijzondere ligging bracht de directie ertoe een beleid voor rationeel energiegebruik te ontwikkelen: leds in plaats van gloeilampen, bewegingsdetectoren, biologisch afbreekbare onderhoudsproducten, afvalsortering, zuinige douchekoppen en kranen… Het hotel zoekt in alles naar groene initiatieven.
En dat is niet alles: in november 2011 kocht Dolce 1.069 zonnepanelen. “Voor de plaatsing hebben we rekening gehouden met de blootstelling aan de zon en met de bomen rondom. Nu kunnen we 8 à 10% van de elektriciteit die we verbruiken zelf produceren. Jammer genoeg vreet onze infrastructuur veel energie. Maar we hebben veel geld geïnvesteerd en inspanningen gedaan om deze groene aanpak te lanceren. Zo willen we het bos beschermen, maar natuurlijk ook energie besparen.” In 2012 werden die inspanningen beloond met een ‘Groene Sleutel’-certificaat (1) . In Wallonië beschikken slechts vijf hotels (2) over het label, tegenover 60 tot 70 in Vlaanderen en bijna 300 in Nederland.
1. “Groene sleutel” is een ecolabel dat meer dan 2.100 toeristische bedrijven over de hele wereld onderscheidt voor de inspanningen die ze leveren voor het milieu. www.cleverte.be
2. Herberg de Lanterfanter, B-4782 Saint-Vith www.lanterfanter.be - Park Inn by Radisson, B-4460 Liège www.parkinn.com - Radisson Blu Palace Hotel, B-4900 Spa www.radissonblu.com/palacehotel-spa - Radisson Blu Balmoral Hotel, B-4900 Spa www.radissonblu.com/balmoralhotel-spa
“Doordeweeks komen hier vooral zakenmensen. Vanaf vrijdagavond of in de schoolvakanties verandert het publiek, en komen stelletjes, gezinnen en recreanten hier het weekend doorbrengen, genieten van het zwembad en de spa.”
“Verder besproeien we onze tuinen niet”, gaat de manager verder, “en gebruiken we geen pesticiden.” “We hebben ons eigen waterzuiveringsstation en we planten nieuwe bomen als dat nodig is. We zijn ook van plan om vier bijenkorven te installeren en onze eigen honing te gaan produceren. Een van die bijenkorven zal bij de ingang van het gebouw komen te staan, achter een glazen wand. Zo willen we onze gasten bewustmaken van de milieuproblematiek. We kiezen misschien niet altijd voor de goedkoopste oplossing, maar we doen er alles aan om het bos rondom ons te beschermen.”
Die aanpak zou de Dolce-groep graag voortzetten in andere landen, in samenwerking met investeerder Banimmo. Hun hoofddoel is nochtans om gerenoveerde gebouwen met een meerwaarde te verkopen, maar ze lijken gewonnen voor dit avontuur en zouden hun portefeuille graag uitbreiden met andere hotels in Europa. Erik Jansen: “Op dit moment hebben we een langlopend huurcontract met Banimmo en werken we samen aan een project in Lissabon. We hebben veel vertrouwen in hen als investeerder en dat draagt natuurlijk bij aan een goede samenwerking.”
informatie
Dolce La Hulpe Brussels
Chaussée de Bruxelles, 135
B-1310 La Hulpe
+32 (0)2 290 98 00
www.dolcelahulpe.be