Waw magazine

Waw magazine

Menu
© François Colmant

Wijn uit verre oorden

  • Patrimoine
  • / Smaken
Liège  / Chênée

Door François Colmant

Drie jaar geleden startte Audrey Moineau met de import van kwaliteitswijnen uit de Nieuwe Wereld. Haar ‘Tasting Room’ was geboren. Vergeet de clichés en ontdek de smaken van verre oorden.

De exotische wijnen van The Tasting Room weten alsmaar meer smaakpapillen te bekoren. Wijn uit de zogenaamde ‘Nieuwe Wereld’ bestaat al langer dan vandaag en veroverde al een tijd geleden een plaatsje in onze supermarkten. Toch is hij nog behoorlijk onbekend - en onbemind - in onze contreien. Er doen dan ook nog heel wat misvattingen de ronde: het zou gaan om minderwaardige wijn die artificieel smaakt, slecht bewaart en alleen goed is als aperitief in het zonnetje of voor een zomerse barbecue. “Dat zijn hardnekkige clichés”, geeft Audrey Moineau toe, oprichtster van The Tasting Room. “Waarom zou Zuid-Afrikaanse wijn niet in een kelder kunnen rijpen zoals een Bourgogne of geen subtiele smaak kunnen hebben? De wijn wordt volgens dezelfde methodes bereid als in Europa. Het maakt niet uit waar wijn vandaag komt, als hij van goede kwaliteit is, kan hij perfect rijpen in goede omstandigheden.”

Sommigen krijgen wijn met de paplepel binnen, of toch zodra ze oud genoeg zijn om van het goddelijke goedje te kunnen genieten. Voor Moineau liep het anders. De jonge Luikse heeft een diploma rechten met een specialisatie in auteursrecht en kon vier jaar geleden niet vermoeden dat ze exclusieve importeur zou worden van een uitgebreid gamma Zuid-Afrikaanse wijnen. “In 2009 ben ik voor een tijdje naar Zuid-Afrika vertrokken. Ik was van plan om er een job in mijn sector te zoeken, maar ik vond niet meteen interessante vacatures.” Audrey valt echter als een blok voor de charmes van de Zuid- Afrikaanse wijnen en besluit daarom een cursus oenologie te gaan volgen. “Voor de eerste keer in mijn leven was ik de eerste van de klas”, lacht ze. Ze stort zich in het avontuur en besluit zich vanaf nu toe te leggen op het importeren van wijn. Amper enkele maanden na haar eerste lessen richt ze haar bedrijf op in België. “Ik besefte al snel dat dit een gat in de markt was, want ik vond geen enkele andere importeur in Wallonië.” Al snel sluit ze haar eerste contracten af: The Tasting Room is gelanceerd. De zaak begint in een aparte kamer in huis, breidt uit naar een webwinkel en krijgt er later een verkooppunt bij in Chênée bij Luik. Audrey bouwt contacten op en weet de interesse van keldermeesters en restauranthouders te wekken. Er is wel wat overtuigingskracht nodig om het aanvankelijke wantrouwen te overwinnen. “Mensen denken vaak dat Zuid- Afrika alleen witte wijn produceert en dat er maar weinig druivensoorten zijn, terwijl er bijna 90 verschillende zijn. Of dat je voor een goede wijn altijd diep in je buidel moet tasten. Maar gelukkig is die mentaliteit aan het veranderen.”

“Mensen denken vaak dat Zuid-Afrika alleen witte wijn produceert en dat er maar weinig druivensoorten zijn, terwijl er bijna 90 verschillende zijn. Of dat je voor een goede wijn altijd diep in je buidel moet tasten. Maar gelukkig is die mentaliteit aan het veranderen.”


Het argument ecologie heeft ze in haar voordeel omgebogen.“Ik ben altijd bezorgd geweest om het milieu, om duurzame ontwikkeling. Op het vlak van duurzame wijnproductie staat Zuid-Afrika aan de top. Er zijn strikte labels en certificeringen en die gaan zelfs verder dan de regels van de biosector in ons land.” En hoe zit het met het transport? “Wijn die met de vrachtwagen uit Italië komt heeft een grotere CO 2 -afdruk dan een fles die per boot bij ons geraakt. We kopen in grote hoeveelheden aan, zodat de totale kosten zo laag mogelijk liggen.”

Zuid-Afrikaanse wijn mag dan haar handelsmerk zijn, Audrey staat net zo goed open voor andere regio’s. “De benaming ‘Wijnen uit de Nieuwe Wereld’ slaat vooral op wijnen die uit het zuidelijk halfrond komen. We zijn van plan om binnenkort ook wijnen uit Argentinië, Chili of Australië aan te bieden.” Om ook lokale ontdekkingen een plaats te geven, bedacht ze een bijzondere categorie: ‘Audrey’s selection’. “Het idee blijft hetzelfde: onbekende of gedurfde wijnen in de kijker plaatsen. Zo ga ik binnenkort een wijn voorstellen die alleen in Venetië wordt geproduceerd en echt de moeite waard is.” The Tasting Room beperkt zich immers niet tot het importeren van kwaliteitswijnen, maar organiseert ook degustaties voor particulieren of bedrijven. “We proberen smaken op elkaar af te stemmen en onze gasten te verrassen met boeiende combinaties, zoals chocolade en wijn.” Een goed gekozen wijn geeft meer smaak aan de dingen - het zou de lijfspreuk van Audrey Moineau kunnen zijn.

Informatie en bestellingen

www.thetastingroomcompany.com

 
Zuid-Afrikaanse wijn in cijfers:

 Wijnbouw sinds het midden van de 17de eeuw
7de producent wereldwijd
 Productie: bijna 10 miljoen hectoliter per jaar
 Meer dan 600 verschillende wijndomeinen

À lire aussi

Your opinion counts