- Tendance
- / Design
Door Didier Albin
Chanel Kapitanj
Laspost, aardingsklem, slijpmachine, slijpschijf, lintzaag … Welkom in de creatieve wereld van Chanel Kapitanj, een jonge ontwerpster van decoratieve metalen meubels. Ze kreeg de titel “Talent de Wallonie 2019” in de categorie ambacht. De 27-jarige Luikse had, eind april, op het meubelsalon te Milaan, op de eerste lijn moeten staan.
Chanel Kapitanj is net verhuisd naar Sambreville waar ze te midden van haar nieuwste meubelcreaties woont. Als aanhangster van “less is more”, wil ze van haar huis een showroomworkshop maken, een ervaring voor haar bezoekers die ze direct confronteert met haar minimalistisch geïnspireerde creaties. Niets opzichtigs, maar pure en sobere lijnen die onze ogen strelen, zoals het boekenrek in de woonkamer dat op buisvormige poten is gemonteerd. Het is aan de muur van de eetkamer bevestigd en bestaat uit vier metalen planken met afgeronde vormen. Een heerlijk ontwerp met schitterende poederachtige reflecties. Ertegenover staat een messing-kleurige tafel.
De jonge Venetiaans blonde vrouw met licht opgemaakte ogen verdeelt haar tijd tussen haar atelier dat een deel van de garage en de kelder in beslag neemt, de werven die ze afwerkt voor een architectenbureau en haar deeltijds werk als lasinstructrice voor de IFAPME van Namen en Dinant.
Verkozen tot Waals talent 2019 in de categorie ambacht, heeft de Luikse ontwerpster al verschillende prijzen gewonnen. In Nederland won ze op de wedstrijd 2017 van het merk Pastoe met haar schets van “het dressoir van de toekomst” die ze had uitgedacht. Bij de Blue Stone Awards van de steengroeven van Henegouwen behaalde ze de overwinning met haar project rond demonteerbare scheidingswanden en stalen banken waarin ze blauwe steen integreert.
Een draaier-frezer als vader en een moeder in de mode
Al op zeer jonge leeftijd raakte Chanel geïnteresseerd in decoratieve objecten en meubels. Na artistieke studies in het secundair waar ze leerde tekenen, begon het jonge meisje een master in industrieel ontwerp aan het ESA Saint-Luc, in Luik. Die studies voltooide ze met een opleiding tot lasser. Haar vader was een draaier-frezer in de bewapeningssector bij het arsenaal van Rocourt. Daar ontdekte ze het mannelijke universum van de staalbewerking. Haar door mode gepassioneerde moeder werkte in de prêt-à-porter. Die twee werelden konden niet mooier samenkomen dan in het ontwerp van voorwerpen. “Meubels, dat was meteen duidelijk”, zegt ze. “Ik zag mezelf geen auto's of mobiele telefoons ontwerpen.”
De jonge vrouw wil zichzelf niet beperken tot binnenhuisinrichting; straatmeubilair interesseert haar net zo veel. Ze zou graag banken of schermen voor de openbare ruimte heruitvinden. Chanel wil ze niet alleen op papier ontwerpen, ze wil gaan tot de derde dimensie. “Omdat ik van volume hou”, zegt ze. Haar handen geven de modellen vorm: kaptafel, kruk, opbergruimte. Ze heeft er plezier in.
Chanel Kapitanj verdeelt haar tijd tussen haar atelier dat een deel van de garage en de kelder in beslag neemt, de werven die ze afwerkt voor een architectenbureau en haar deeltijds werk als lasinstructrice voor de IFAPME van Namen en Dinant.
Gefascineerd door lassen
Voor haar creaties gebruikt ze verschillende technieken. Etsen inspireerde haar bijvoorbeeld tot een metaalplaatbehandelingsproject dat elk stuk uniek maakt. Ze gebruikt ook bichromatage, dat buiten wordt uitgevoerd: de elementen van haar installaties worden gedrenkt in een bad dat ze beschermt tegen corrosie terwijl ze een gouden uitstraling krijgen, met een blauwgroene weerschijn. Roesten, schilderen, vernissen, monteren: ze bespeelt alle aspecten, zonder af te wijken van de soberheid. Zodra de plannen zijn opgesteld, worden de metaalplaten, platen en buizen vóór hun verwerking naar Luik gestuurd om te worden uitgesneden. Ze worden vervolgens geassembleerd in de werkplaats. Ze houdt ervan materialen te mengen, zoals staal, gepolijst roestvrij staal en messing, maar heeft nog geen aluminium getest. Als ze haar kans zou wagen in de smidse, dan kon ze dat zeker ook. Lassen fascineert haar, opent oneindige horizonten.
Zoals elke zichzelf respecterende kunstenaar heeft Chanel (p)referenties. Philippe Starck, niet zozeer voor haar. De Luikse haalt eerder inspiratie bij Dieter Rams, een hedendaagse Duitse ontwerper die de tien principes van wat hij 'goed ontwerp' noemt, oplijst: innovatie, gebruiksgemak, esthetiek, soberheid, eerlijkheid, ecologie, duurzaamheid, minimalisme, veeleisendheid, intuïtiviteit. “Minder, maar met de beste uitvoering”: dat is de handtekening van Chanel Kapitanj, die al van haar passie kan leven.
Haar droom: uitgegeven worden
Met zes andere kunstenaars werd Chanel gekozen om de stand “Belgium is design” op dat Meubelsalon te leiden. Ze is zich bewust van die buitengewone kans om deel te nemen aan deze mondiale van designmeubels. Het professionele kruim wordt verwacht, te beginnen met uitgevers die op zoek zijn naar nieuw talent om hun collecties uit te breiden. Voor deze “Salone del mobile” ontwierp ze een rek, een fauteuil en een lamp. Indien het salon plaatsvindt, zullen ze tentoon worden gesteld (1). “Het zou een droom zijn om te worden uitgegeven”, zegt ze. Niet door een kaskraker zoals de Zweedse reus van pakketmeubels, maar door een van de grote namen in high-end design.”
(1) Op het moment dat we ter perse gaan, werd het voor 21 tot 26 april geplande Meubelsalon twee maanden uitgesteld (van 16 tot 21 juni).