Waw magazine

Waw magazine

Menu
© Atelier Blink
© Atelier Blink
© Atelier Blink

Interieurontwerp

  • Tendance
Brabant wallon  / BRAINE L'ALLEUD

Door Carole Depasse

met een knipoog! 

Design is tegenwoordig een discipline die erkend wordt om haar dienstbaarheid. Een designer is een creatieve vernieuwer die een bepaald doel wil dienen. Wij spraken met Céline Poncelet uit Eigenbrakel, die als designer-interieurarchitect verbonden is aan Atelier Blink (Anderlecht) en daarnaast les geeft aan de École de la Cambre.

 

Céline Poncelet

Bent u de nieuwe ‘toverfee’ die haar huis in een oogwenk een ander interieur geeft?

U zinspeelt vermoedelijk op het woord ‘blink’. Helaas heb ik meer tijd nodig dan een oogwenk om mijn projecten tot een goed einde te brengen! De naam Atelier Blink wil zeggen dat achter de eenvoud in mijn werk altijd een bepaalde ‘twist’ zit: een draai die tot uiting kan komen als een staaltje van humor of poëzie of als een verhaal dat verband houdt met het gebruik of de plek. Het werk van Atelier Blink berust op onderlinge afhankelijkheid en samenwerking en bevindt zich op het raakvlak van industriële vormgeving, architectuur, decorontwerp, kunst enz. Om een unieke plek te creëren, moet je een verhaal vertellen en dat vloeit voort uit de ruimte, de architectuur, de wijk en het gebruik. Het concept moet in een specifieke context passen. Dat is ook de reden waarom ik graag samen met wijkbewoners, scholen en andere belanghebbenden projecten opzet, zoals die in Jette, Sint-Joost-ten-Node en ‘La Condition Publique’ in Roubaix.

“Ik houd van uitdagingen. Dat is voor mij een drijfveer om heel gevarieerde projecten aan te nemen. Bij het decorontwerp voor exposities is er sprake van een interessante kruising tussen verschillende disciplines, tussen de begrippen ruimte en decor en de presentatie van de werken. In België liggen de kansen helaas niet altijd voor het oprapen.”

 

Is uw beroep het gevolg van een roeping?

Ik heb altijd de behoefte gevoeld om dingen via kunst, tekeningen en video’s onder woorden te brengen. Op mijn vijftiende schreef ik mezelf in voor een avondcursus tekenen. We kunnen dus wel spreken van een roeping! Atelier Blink is een resultaat, maar geen eindstation. Mijn werk verandert voortdurend. Ik ben begonnen met het tekenen van voorwerpen die bestemd waren om te worden uitgegeven. Het ging om ontwerpen ‘zonder context’, zoals meubilair of behang, die bedoeld waren om uitgegeven en in elke willekeurige ruimte geïmporteerd te worden. Gaandeweg vond ik dat soort onderzoeken steeds minder logisch. Het tekenen van een stoel om weer een stoel aan te treffen in een winkel, was voor mij niet meer interessant. Wanneer ik tegenwoordig een meubel ontwerp, doe ik dat in een dwingende en duidelijke context, zoals een locatie, een doelgroep of een technisch kenmerk, en niet meer uitsluitend om een uitgever te vinden, zodat het in een winkel wordt verkocht.

Céline Poncelet

Is dat wat functioneel of gebruiksmatig design wordt genoemd?

Of ik nu voorwerpen of ruimtes ontwerp, mijn antwoorden zijn altijd functioneel. Ik zoek naar algemene oplossingen die aan de behoeften van de gebruikers zijn aangepast. Het design moet dienstbaar zijn, maar de esthetische, ecologische en andere nevenaspecten zijn ook essentieel.

Kunt u een voorbeeld geven?

Het Préhistomuseum in Ramioul, een superinteressant project waarvoor Atelier Blink is ingeschakeld om samen met een architectenbureau (AIUD) het interieurontwerp en de bewegwijzering van de bezoekersruimtes, waaronder de receptie, de shop, de cafetaria en het restaurant, te verzorgen. Een boeiend project, waarvoor we veel van gedachten hebben gewisseld met alle betrokkenen. En daarbij roerden we soms praktische problemen aan. Hoe gaan de bezoekers door de ruimte lopen? Waar moet de kassa komen? Deze vragen lieten ons nadenken over de manier waarop de bezoekers de ruimte zouden vullen en de antwoorden waren zowel van invloed op de te ontwikkelen bewegwijzering als op het ontwerp van de meubels en hun opstelling, op basis van de eisen en de sfeer die ze moesten uitstralen.


In het kader van de vernieuwing van het Préhistomuseum in Ramioul kreeg Atelier Blink de opdracht om de ontvangstruimtes in te richten en speciale meubels te ontwerpen die aan de eisen en identiteit van het gebouw voldoen.

Bent u op dezelfde manier te werk gegaan voor Delitraiteur?

Precies, hoewel elk project zijn eigen bijzonderheden heeft. Delitraiteur heeft besloten zijn horizon te verbreden en zich op bedrijfskantines te gaan richten. Atelier Blink heeft voor dat project een Deli-restaurantconcept op basis van de nieuwe arbeidstrends ontworpen. Een plek waar mensen niet alleen komen om te eten, maar ook om te werken, klanten te ontmoeten en zich te ontspannen. Een plek die de waarden en identiteit van het bedrijf uitstraalt. Dit concept wordt naar gelang de behoeften en mogelijkheden aangepast aan elk bedrijf en elke ruimte.

Céline Poncelet
Voor Delitraiteur ontwikkelde Atelier Blink een fictieve ruimte, die daardoor toegepast kan worden in bedrijven die interesse hebben in het concept.

Kunt u ons iets vertellen over een project in verband met de inrichting van een stedelijke ruimte?

In het kader van het KIKK in Namen, een digitaal cultuurfestival, kreeg Atelier Blink in 2018 de opdracht om de bewegwijzering en wegmarkering van het parcours door de stad te ontwerpen en uit te voeren. Het was het eerste jaar dat dit festival een parcours langs deels ongewone plekken in Namen had uitgestippeld. We hadden een modulair, eenvoudig buiten op te stellen en tijdelijk element nodig om de verschillende onderdelen van het parcours te markeren. De installatie werd uitgevoerd door een andere draai te geven aan de pvc-stroken voor vriesruimtes.

 

www.atelierblink.com

À lire aussi

Your opinion counts