- Économie
- / High-Tech
Door Léa Laïs
Zero emission of mobiliteit? Binnenkort hoeft u niet meer te kiezen. Pioniers ontwikkelen een netwerk van oplaadstations voor elektrische auto’s en verhuren gedeelde auto’s en fietsen. De verandering is bezig.
De beginsituatie? Een bedrijvenpark dat net te ver van het centrum van Louvain-la-Neuve ligt om er tussen de middag te voet of met de fiets heen te kunnen gaan. Zeker wie in driedelig pak gestoken uit werken gaat, heeft geen zin om bezweet aan de middag te beginnen. Het eerste idee? Gedeelde elektrische fietsen ter beschikking stellen van het ‘corporate’ publiek, zodat het snel naar het centrum zou kunnen fietsen en zonder inspanning naar het Axis Parc in Mont-Saint-Guibert zou kunnen terugkomen. Het concept? Het aanbod van elektrische fietsen uitbreiden met gedeelde auto’s en een netwerk van elektrische oplaadstations uitbouwen. ‘Het idee is gegroeid door te kijken en te luisteren naar de werknemers van het Parc, waarvoor ik overigens de commerciële ontwikkeling voor mijn rekening neem’, zegt Charles Caprasse, medeoprichter van Ze-Mo. ‘Er is een toenemende vraag naar korte, snelle, gemakkelijke, goedkope en milieuvriendelijke verplaatsingen.’ Maar ook al denken de constructeurs (1) steeds vaker aan de ontwikkeling van alternatieven voor de verbrandingsmotor, toch moeten we toegeven dat het netwerk van ‘elektrische pomphouders’ nog in zijn kinderschoenen staat. ‘Het is slechts een kwestie van tijd’, gaat Charles Caprasse verder. ‘We hebben de opdracht in de wacht gesleept voor de uitrusting van de gemeenten Mettet, Andenne, Rumes, Viroinval en Oheye. We hebben een zekere geestdrift opgemerkt bij het Ideta (2) dat aandeelhouder wordt. Op termijn zullen ook andere intercommunales om de tafel gaan zitten.’ Pierre Vanderdonck, medeoprichter van Ze-Mo en gedelegeerd bestuurder van Steel nv, voegt daaraan toe: ‘Momenteel is er een plan om ongeveer zestig palen te plaatsen voor zo’n veertig gemeenten. Begin volgend jaar zouden de contracten getekend moeten worden… wanneer de nieuwe gemeenteraden worden geïnstalleerd. Zo gaat dat nu eenmaal met verkiezingen. Ons ‘business model’ ligt overigens vast voor vijf jaar. Maar alleen de werkelijkheid van de cijfers zal ons zeggen of onze droom juist was.’ Voor de realisatie van deze doelstelling om in een dekkend netwerk van elektrische oplaadpunten te voorzien, ging Ze-Mo een partnership aan met het voor 90% door de Vla amse overheid gesubsidieerde BlueCorner dat ernaar streeft een homogeen netwerk van ongeveer 200 laadpalen op te zetten. ‘Liever dan een dorp zoals dat van Asterix te blijven, hebben we met BlueCorner een omvattender project opgezet, zodat de voor onze neus wordt weggekaapt. Aangezien de markt niet met een opgedeeld België bezig is, moesten wij het breder zien. Daarom hebben we opnieuw over het concept nagedacht en hebben we aan de AIE G voorgesteld mee te werken aan de ontwikkeling van laadpalen met uitgebreidere toepassingen. Doel is ons net per gemeente te ontwikkelen via het gemeenteplein, sportcentra, culturele centra, bedrijventerreinen, enz.’
Hoe werkt het?
De procedure is zowel voor fietsen als voor auto’s heel eenvoudig. Zoals bij het huren van een gedeelde auto bij Cambio (zie elders) of ‘bij onze partner Avis die onze emissievrije auto’s verhuurt, zal het gebruik worden gefactureerd op basis van de geplande gebruiksduur of het oplaadvermogen (met het abonnement ‘Business’ kan overigens ook gebruik worden gemaakt van het net E-Laad in Nederland en Ladenetz in Duitsland)’, licht Charles Caprasse toe. Maar hoewel de prestaties van elektrische auto’s steeds meer die van hun voorgangers op benzine evenaren – zelfs met hogere koppels en acceleratievermogen –blijft de autonomie een cruciaal probleem. ‘Momenteel kunnen met een standaard elektrische auto afstanden van maximaal 250 km worden afgelegd. We moeten dus zowel ons gedrag als onze infrastructuur aan die beperking aanpassen. Er moet worden gewerkt aan de installatie van laadpalen over het hele grondgebied. Maar we moeten nog verder kijken en samenwerken met onze buren zoals Nederland en Duitsland. Het idee is om op termijn op Europees niveau een volledig distributienetwerk te ontwikkelen dat zal werken zoals de roaming die we kennen van de mobiele telefonie.’ Met het abonnement is het nu reeds mogelijk gebruik te maken van het net E-Laad in Nederland en Ladenetz in Duitsland. Ook voor de steden is het principe eenvoudig. De gemeente stelt een plaats ter beschikking waar de operator oplaadpalen mag installeren. Om voor de hand liggende redenen van onderhoud en technologische updates blijven de palen eigendom van Ze-Mo. Deze verwisselbare palen kunnen ter beschikking worden gesteld van zowel personeel als publiek, met een chip die vergelijkbaar is met de chip in een bankkaart.
Uitgebreide dienstverlening
Ze-Mo wil een aantal samenhangende diensten aanbieden. Het verhuren van elektrische auto’s en fietsen, evenals het opladen aan oplaadpunten op maximaal 63 ampère (met de 16 ampère thuis kan onvoldoende snel worden opgeladen). ‘Maar we willen ook beveiligde ruimten aanbieden waar de auto’s veilig kunnen worden gestald. En voor potentiële kopers ontwikkelen we ook een systeem voor de tijdelijke huur van auto’s, zodat ze met kennis van zaken een keuze kunnen maken. Het gebruik dat van dergelijke voertuigen wordt gemaakt, is immers verschillend. Het gekozen model moet dan ook goed afgestemd zijn op de behoeften van de koper, vooral in het geval van een wagenpark.’
En morgen?
Het is duidelijk dat door de stijgende brandstofprijzen (hoofdzakelijk aardolieproducten) en de toenemende congestie van het verkeer de mobiliteitsvraag verandert. Het aanbod zal zich dus moeten aanpassen. Maar was is oorzaak en wat is gevolg? Een ding is zeker, de auto zal niet verdwijnen, maar wel veranderen wat vorm en gebruik betreft. Indien de elektrische auto met zijn ‘zero emission’ zijn impact aanzienlijk kan verminderen, dan is dat waarschijnlijk een oplossing voor de toekomst waarmee rekening moet worden gehouden. Of het nu alleen voor korte verplaatsingen dan wel in een intermodaal concept voor lange afstanden zal zijn. We houden u in elk geval op de hoogte… ■
Ze-Mo scrl, in het kort
Ze-Mo scrl begon met een startkapitaal van € 20.000 en heeft vier bestuurders van het eerste uur. In juli werd een kapitaalverhoging van € 160.000 doorgevoerd en vandaag heeft de vennootschap een kapitaal van bijna € 800.000 met de nieuwe aandeelhouders:
• Pierre Vanderdonck, Gedelegeerd bestuurder van Steel nv
• Charles Caprasse, Wimesh, onderneming bedrijvig op het gebied van draadloze netwerken
• Jean-Paul Gaspard, Werkzaam op het gebied van industriële elektrische installaties
• Guy Geleuze, Algemeen directeur van AIE G, de ‘association intercommunale d’étude et d’exploitation d’électricité et de gaz’ voor de provincie Namen
Cambio, eerste operator van de verandering
‘Cambio is een dienst voor autodelen die in België werd gelanceerd door Optimobil Belgium in 2000’, zegt directeur Frederic Van Malleghem. ‘De eerste inschrijvingen en verhuur gebeurden in Wallonië tijdens de Week van de Mobiliteit in september 2002. In 2003 volgde Brussel en in 2004 Vlaanderen.’ Cambio bevindt zich hoofdzakelijk in grote en middelgrote stedelijke centra en heeft niet zozeer bedrijvenparken als doelgroep. Het concept is ook gebaseerd op variabele kosten, wat betekent dat u een auto reserveert als u er een nodig hebt en slechts voor uw gebruik betaalt. Het is niet langer nodig een auto te kopen. ‘Als u weet dat de productie van een auto 70% van de ecologische voetafdruk uitmaakt (onder andere door het gebruik van 150.000 liter water per eenheid!) en dat een Cambio gemiddeld 10 auto’s vervangt, is het ecologische voordeel van gedeelde auto’s dus ongelofelijk groot.’ De feiten tonen aan dat veel nog actieve gebruikers hun tweede wagen opgeven en een Cambio-abonnement nemen. We zien ook dat sommigen hun enige wagen inruilen voor een Cambio-abonnement. Een omwenteling op gebied van mobiliteit. Maar wat met de elektrische mobiliteit? Enkele jaren geleden heeft Cambio een uitgebreide enquete ingesteld bij zijn klanten naar alternatieve voertuigen. LPG, waterstof, elektriciteit. Vandaag loopt er in Gent een concreet proefproject met elektrische auto’s. Volgens Frederic Van Malleghem is de vaststelling dat de mentaliteit nog niet rijp is voor ‘elektrisch rijden’. ‘Om die reden zijn initiatieven zoals dat van Ze-Mo interessant’, gaat de directeur van Cambio verder. ‘Deze investeerders zijn ernstige ondernemers en ze komen met nieuwe ideeën en een nieuwe visie. Aangezien ze zich hoofdzakelijk op bedrijvenparken richten is hun aanbod eerder aanvullend dan concurrerend.’ Op een rijpe markt zoals de onze kunnen we ons natuurlijk wel voorstellen dat ze op een dag in dezelfde vijver zullen vissen, maar ‘het zou stom zijn om alleen voor de confrontatie te gaan’, aldus Pierre Vanderdonck. ‘Ons land is te klein en de vraag te beperkt om vijanden te zijn.’ Terwijl Cambio en Ze-Mo hun eigen kenmerken hebben, middelgrote en grote stedelijke centra en carsharing van hoofdzakelijk benzine- en dieselwagens voor de ene, bedrijvenparken en elektrische auto’s en fietsen voor de andere, zal de consument daarentegen kunnen kiezen voor een mix van beide. De twee vennootschappen hebben overigens dezelfde concurrent: het blijvende verlangen van de burger om een eigen auto te hebben. Hadden we het niet over een mentaliteitsverandering?
www.cambio.be
Informatie :
rue du Fond Cattelain, 21435 Mont-Saint-Guibert
Tel. : +32 (0)10 75 06 50
info@ze-mo.be www.ze-mo.be